Voor het eerst een veulentje fokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Voor het eerst een veulentje fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 22:57

Hee allemaal!
Ik had een vraagje
Mijn merrie willen we graag volgende maand laten dekken. Ze is 6 jaar oud en het zal haar eerste veulen worden.
Het lijkt me gewoon zo leuk om een leuk veulentje bij mijn merrie te hebben. De hengst hebben we al gekozen en plek hebben we wel voor een 2e paardje wanneer ze niet verkocht zal worden.
Alleen ik ben zo bang dat het mis gaat, en dan vooral bang dat het mis zal gaan met mijn merrie. Dat ze heel erg moet lijden of dat ze misschien zelfs wel overlijd.
Maar is die kans groot dat het helemaal mis gaat met je merrie?
En kun je voor de geboorte ook voelen of scannen als het veulentje goed ligt?

En zijn er meer dingen wat ik moet weten/rekening mee moet houden?
Ik ben nu veel informatie aan het zoeken en boeken lezen. Ook wil ik voor de veiligheid en ruime box haar misschien naar een kliniek/stoeterij brengen om haar te laten veulenen. Wie weet een goeie kliniek?

Alvast heel erg bedankt als iemand mijn vragen wil beantwoorden!
En misschien ben ik aankomende tijd ook wel veel op dit forum te vinden :D
Groetjes!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:21

LadyDaily schreef:
Hee allemaal!
Ik had een vraagje
Mijn merrie willen we graag volgende maand laten dekken. Ze is 6 jaar oud en het zal haar eerste veulen worden.
Het lijkt me gewoon zo leuk om een leuk veulentje bij mijn merrie te hebben. De hengst hebben we al gekozen en plek hebben we wel voor een 2e paardje wanneer ze niet verkocht zal worden.
Alleen ik ben zo bang dat het mis gaat, en dan vooral bang dat het mis zal gaan met mijn merrie. Dat ze heel erg moet lijden of dat ze misschien zelfs wel overlijd.
Maar is die kans groot dat het helemaal mis gaat met je merrie?
De kans dat het helemaal mis gaat is niet zo groot. Je moet wel kijken is je merrie in goede concitie niet te dik/dun. hoe veel verschil zit er tussen je merrie en de hengst. Neem je een veel grotere hengst dan heb je meer kans op een groot veulen.En kun je voor de geboorte ook voelen of scannen als het veulentje goed ligt?
Helaas kan je van tevoren niet scannen op de liging van het veulen wel of er wat in zit. Het veulen draait pas vlak voor de geboorte om in de bevalhouding.

En zijn er meer dingen wat ik moet weten/rekening mee moet houden?
Ik ben nu veel informatie aan het zoeken en boeken lezen. Ook wil ik voor de veiligheid en ruime box haar misschien naar een kliniek/stoeterij brengen om haar te laten veulenen. Wie weet een goeie kliniek?

Alvast heel erg bedankt als iemand mijn vragen wil beantwoorden!
En misschien ben ik aankomende tijd ook wel veel op dit forum te vinden :D
Groetjes!

http://www.paarden-info.be/fokken-veulen-algemeen.php

op deze dite staat heel veel informatie over het fokken.

Veel plezier als je het gaat doen maar denk eraan het is een hele inpact op jou en de merrie zowel als het goed gaat als fout.

Anoniem

Re: Voor het eerst een veulentje fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:29

Ik zou de merrie in ieder geval in haar eigen vertrouwde omgeving laten bevallen.
Daar voelt ze zich 't veiligst en op haar gemak. Dus nièt verhuizen naar een kliniek oid.
Zorg gewoon dat je het telnr van de DA paraat hebt voor het geval dat.

Cassidy

Re: Voor het eerst een veulentje fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:50

Iedere dracht en bevalling is een risico voor de merrie. Het gaat vaker wel dan niet goed, anders was het paardenras allang uitgestorven. Als het fout gaat, gaat het vaak goed fout. Honderd procent garantie op een merrie die drachtig wordt, een goede dracht doormaakt en na een perfecte bevalling een gezond veulen baart, heb je niet.
Denk er goed over na of je het waard vind om dat risico te lopen.