Vorig jaar heb ik besloten om een paardje te kopen, ik wilde heel graag een schimmel en heb toen Shamala gekocht. Ze had heel veel meegemaakt al twee veulens verloren en toen dacht ik: ooit zal ik haar een eigen veulentje geven als cadeau voor haar (en ook voor mij

Dan heb ik een bloedtest laten doen om te checken of ze drachtig was (geen scan want je kon ze toen amper een halster aandoen en als de DA nog maar een meter in de buurt was begon ze al te stressen, en ze durft slaan...). Maar die was negatief, toch dacht de DA dat ze wel drachtig was. Dan heb ik besloten om contact op te nemen met de vorige eigenaar (omdat Shamala bij de vorige eigenaar teveel had meegemaakt wilde ik liever eerst geen contact houden), maar ik wilde het toch weten...
En ja ze was gedekt geweest zelfs 2 keer...
Onlangs heb ik opnieuw contact opgenomen met de vorige eigenaar omdat ze me nog steeds niet had laten weten wie de hengst is , dat weet ik nog steeds niet [OV] [PG]witte egyptische volbloed arabier hengst, +/- 1.48m , maar ze vertelde me wel dat Shamala haar eerste veulen verloren had aan een melkvergiftiging... Omdat ik dacht dat het misschien door ondervoeding kwam heb ik er niet meer aandacht aan besteed tot JaBa (hier op bokt) me wees op het bestaan van isoerythrolysis neonatalis [WZ] uitbreiding/verandering van Isoerythrolysis neonatalis. Dat is nu een paar dagen geleden...
Ondertussen na vele berichtjes en contact met verschillende DA'en heb ik besloten om te gaan waken en het veulen de eerste 48 uur met de fles te voeden en dan wordt er na 24 u een bloedtest gedaan om te zien of het genoeg weerstand heeft en wordt er eventueel plasma bijgegeven. Het veulen mag de eerste 48 uur niet drinken bij de moeder, hij krijgt dus een muilkorf aan zodat ze tenminste bij elkaar kunnen blijven. En ik moet ze zelf melken om de twee à drie uur.
Het is mijn eerste veulen, ook mijn eerste bevalling, dus ik ben heel nerveus... Ik zal regelmatig iets posten om jullie op de hoogte te houden. Ik hoop dat jullie duimen voor me, want ik heb het nodig!
Alvast een eerste leuke foto van mijn merrie om te laten zien voor wie we het doen.
Mijn lieve schat Shamala: