SHAMALA en haar veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arabs

SHAMALA en haar veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:24

Ik vertrek zo dadelijk naar stal om te gaan waken... Ik zal beginnen bij het begin...

Vorig jaar heb ik besloten om een paardje te kopen, ik wilde heel graag een schimmel en heb toen Shamala gekocht. Ze had heel veel meegemaakt al twee veulens verloren en toen dacht ik: ooit zal ik haar een eigen veulentje geven als cadeau voor haar (en ook voor mij :) ). Enkele maanden later vond ik dat ze toch een beetje dik aan het worden was en toen dacht ik zou het? Is ze drachtig? Toen heb ik heel veel foto's vergeleken hier op bokt, heel veel posts gelezen en heel veel buiken vergeleken... :)
Dan heb ik een bloedtest laten doen om te checken of ze drachtig was (geen scan want je kon ze toen amper een halster aandoen en als de DA nog maar een meter in de buurt was begon ze al te stressen, en ze durft slaan...). Maar die was negatief, toch dacht de DA dat ze wel drachtig was. Dan heb ik besloten om contact op te nemen met de vorige eigenaar (omdat Shamala bij de vorige eigenaar teveel had meegemaakt wilde ik liever eerst geen contact houden), maar ik wilde het toch weten...
En ja ze was gedekt geweest zelfs 2 keer...

Onlangs heb ik opnieuw contact opgenomen met de vorige eigenaar omdat ze me nog steeds niet had laten weten wie de hengst is , dat weet ik nog steeds niet [OV] [PG]witte egyptische volbloed arabier hengst, +/- 1.48m , maar ze vertelde me wel dat Shamala haar eerste veulen verloren had aan een melkvergiftiging... Omdat ik dacht dat het misschien door ondervoeding kwam heb ik er niet meer aandacht aan besteed tot JaBa (hier op bokt) me wees op het bestaan van isoerythrolysis neonatalis [WZ] uitbreiding/verandering van Isoerythrolysis neonatalis. Dat is nu een paar dagen geleden...

Ondertussen na vele berichtjes en contact met verschillende DA'en heb ik besloten om te gaan waken en het veulen de eerste 48 uur met de fles te voeden en dan wordt er na 24 u een bloedtest gedaan om te zien of het genoeg weerstand heeft en wordt er eventueel plasma bijgegeven. Het veulen mag de eerste 48 uur niet drinken bij de moeder, hij krijgt dus een muilkorf aan zodat ze tenminste bij elkaar kunnen blijven. En ik moet ze zelf melken om de twee à drie uur.

Het is mijn eerste veulen, ook mijn eerste bevalling, dus ik ben heel nerveus... Ik zal regelmatig iets posten om jullie op de hoogte te houden. Ik hoop dat jullie duimen voor me, want ik heb het nodig!

Alvast een eerste leuke foto van mijn merrie om te laten zien voor wie we het doen.

Mijn lieve schat Shamala:

Afbeelding

gipsyboy

Re: SHAMALA en haar veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:22

ik ben benieuwd :D

ik duim voor een mooie en gezond veulen en merrie natuurlijk.

TS rustig aan hoofd koel houden he

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:59

Ik duim mee! +:)+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:02

Ik duim voor jullie!

Arweyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:09

Hi; veel succes (:
Onze merrie gaat ook heel binnekort bevallen; tis de eerste keer voor haar en voor ons! We hopen dat alles goed gaat want je moet blijkbaar met heel veel rekening houden. Maar goed dat onze DA dicht in de buurt woont, mocht het mis gaan.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:24

Ik zal me hier ook maar snel even aanmelden! Super dat je een goede DA getroffen hebt! Nog een kleine opmerking, als je veulen geen biest gedronken heeft, zal hij zowiezo niets van antistoffen hebben. Hij moet dus zeker plasma krijgen! En zeker een zak of drie. Tenzij je natuurlijk aan echte biest geraakt bent van een ander paard. Dan zou het kunnen dat het veulen na 24u genoeg antistoffen heeft en geen plasma meer nodig heeft. Kunstbiest zal zeker niet voldoende antistoffen geven, dus dan heeft hij ook plasma nodig. Check nog eens na de plasma toediening of het gehalte aan antistoffen hoog genoeg is. Dikwijls hebben ze nog een tweede transfusie nodig. Dat is hier bij ons toch altijd zo! Succes!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:26

Is het zover?
Spannend! Ik duim voor jou en Shamala, en natuurlijk haar veulentje!
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:26

Ik hoop dat alles goed gaat...succes met waken!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:30

Dat is lastig zeg! Als ik het goed begrijp moet er dus vanaf nu altijd iemand in de buurt zijn, zodat het niet geboren wordt en meteen gaat drinken?
Heel veel succes, ik duim dat alles goed gaat! :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:56

jeetje zeg wat een verhaal! Heel erg veel succes toegewenst, er is een fikse taak voor je weggelegd hierbij!! Zoals hierboven gezegd, kijk of je aan echte paarden biest kan komen dat blijft het beste!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:08

Spannend zeg, ik hoop voor jullie dat alles goed gaat. Heel veel succes met waken en voor het veulentje zorgen :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:12

Ik wens je heel veel succes en ga zeker duimen hoor!
Hopen op een gezond prachtig veulentje voor jou en je merrie.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:16

jeetje, spannend zeg, ik duim voor jullie

Iris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:35

Pfoee, hopelijk wordt het een mooi en gezond veulen. +:)+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:39

Hoe is het?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:12

Ja, ben ook wel benieuwd hoe het ondertussen gaat! Hoop op heel goed nieuws!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:52

Ik ben erg beneiuwd.
heeeeeel erg veel succes.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:10

ik ben heeel erg benieuwd naar het veulen!
hopen dat het allemaal goed komt :)
dat zou echt fantastisch zijn!
succes!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:52

Hey allemaal, ik heb een super stressvolle week achter de rug maar ik heb fantastisch nieuws: ik heb een prachtig veulentje gekregen donderdagochtend om 6uur: een hengstje hij heet Amal Al Sham.

Ik ben er super trots op!

Enkele uren na de geboorte, en na twee flessen en een half gegeven te hebben heb ik toch besloten om de biest van Shamala te laten drinken, ik vond het verschrikkelijk om die muilkorf over zijn mondje te trekken en had het gevoel dat het toch niet de juiste keuze was. Nadat de dierenarts me had gezegd het te proberen heb ik het risico genomen, en hem laten drinken bij zijn mama. Regelmatig gecheckt of hij geen symptomen had van de ziekte (ik kan je verzekeren dat ik op ben van de stress en doodmoe, omdat het enorm moeilijk is om zo'n beslissing te maken...) Maar het is goed gekomen, hij is gezond en zijn mama is gezond. Het is een super knap ventje en hij is heel hevig! Hij heeft gebokt naar de dierenarts en zijn mama al een trap verkocht... Gelukkig is hij nog klein en kan zo'n trap nog geen kwaad...

Hij is heel nieuwsgierig en alert, en beweeglijk en levendig. Vandaag kwam hij snuffelen en wat knabbelen aan mijn trui... Ik probeer hem nu rustig te benaderen en laat hem naar mij komen want die muilkorf aantrekken was voor hem heel beangstigend...

Ik ben zooooooo blij dat het goed met hem gaat. Shamala is super lief voor hem, ze beschermd hem en is een echte mama. Gelukkig laat ze mij wel bij hem, dat is heel handig als ik hem moet verzorgen of nakijken...

Maandag ga ik ze op enkele uurtjes op de wei zetten, en als alles goed gaat kunnen ze vanaf 1 mei 24/7 op de wei...

Afbeelding
Afbeelding

Dank je voor al jullie hulp, steun en de informatie!
Sorry voor mijn late berichtje ik heb bijna non-stop voor hun stal gezeten en daar heb ik geen internetverbiding...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:56

Gefeliciteerd!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:59

Gefeliciteerd met je veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:03

wat een prachtig veulen en wat een prachtig kado. en wat super dat het goed gaat met het drinken enzo!!
2 voor de prijs van 1

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:06

dank je! ik ben super blij dat het allemaal goed is gekomen... het was echt een zwaar jaar, maar alle energie die het gekost heeft en het wederzijds vertrouwen dat ik met Shamala heb opgebouwd levert nu echt op.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:11

Het is een prachtig schimmeltje! Die kruloortjes, super! Chique!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:15

Gefeliciteerd!!!
Hij heeft echt een super schattig koppie <3