Veulen 5 weken te vroeg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Veulen 5 weken te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:10

Ik heb 2 verzorgpaarden. Ze staan op een hele kleine privéstal. Op deze stal hebben we een drachtige merrie staan. (deze is altijd al héél dun geweest. Ze komt niet aan. Wat ze ook te eten krijgt.) Ze is kern gezond. (tandarts en veearts zijn al geweest!) als je haar ziet zou je zeggen dat ze mooi slank is alleen zit er nog een veulen in. Vandaag een lekkere staprit gemaakt buiten. Alles ging goed. Eenmaal terug op stal lekten haar uiers. Alleen is ze pas 20 mei uitgerekend. Hoe groot is de kans dat het veulen nu komt? En hoe groot is de kans dat hij het red. Het vocht dat uit haar uiers kwam was trouwens doorzichtig. Er zit dus ook nog niks van melk in. Wie heeft hier verstand van? Want wij maken ons best zorgen!!!

Johanna59

Re: Veulen 5 weken te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:26

Vijf weken is veel te vroeg. Dat overleeft een veulen niet.
Dierenarts even laten kijken?
En niet aan haar uier zitten.
Rijd je af en toe, of train je je paard nog?
Bij af een toe een ritje, kan je haar nu beter op rust zetten. En wachten tot het veulen geboren is en groot genoeg.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:32

is ze maar een keer gedekt of heeft ze soms een maand eerder ook al bij hengst gestaan. Dan kan ze misschien dragend zijn van eerste veulen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 16:43

Het is niet mijn paard. Het is weer een verzorg paard van een vriendin van mij, maar onze stal is klein. Er staan maar 13 paarden.

@ Johanna59 : We zitten zo min mogenlijk aan haar uiers, ze is een tijdje terug tijdens een buitenrit door haar knieen gezakt. Sinds dien doen we rustig aan met haar. Alleen maar stappen. Of in de bak, of lekker buiten. Een van mijn verzorg paarden is kreupel geweest afgelopen week, dus vandaag alleen gestapt buiten, ook om weer met mijn verzorgpaardje op te bouwen. Een dierenarts is idd wel een goed idee, zal het doorgeven. Maar op de manege waar ik (ook nog) rijd, is er een veulen 3 weken te vroeg geboren, en die is kerngezond! Maar die 2 weken zijn miss toch een groot verschil.

@ NadjaThaBest : Deze merrie is om gedekt te worden 2 maanden naar een fokstal verhuisd. Wat daar is gebeurd weet ik verder niks van. We weten alleen dat ze daar is gedekt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:39

Waarom rijden jullie zowieso nog als het paard al door de knieen is gezakt? Een duidelijker teken kan je bijna niet hebben dat je merrie het niet meer aankan! Geef het beestje alsjeblieft wat rust en ga er niet meer op zitten. Ze kunnen het gewicht dan niet meer dragen en dit heeft te maken met het gebruik (of onbruikbaarheid) van de buikspieren. Dat verschilt per merrie. Maar als ze door haar benen zakt zou ik er echt niet meer op gaan zitten!!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:11

@ NkPrecious: Okee. Maar dit is dus een maand geleden gebeurd. Ze moest dus nog minstens 2 maanden. Er is daarna nog naar haar gekeken, en alles was goed. Sinds dien, heeft ze eigenlijk niks gedaan, op enkele keren stappen na. We doen verder niks meer met haar. De eigenaresse is eigenlijk ook bijna niet op stal. Alleen om voer klaar te zetten? De rest laat ze aan mijn vriendin over, dus aan ons ligt het niet. Omdat de eigenaresse eigenlijk alleen komt om voer klaar te zetten (Dus niet mesten, aandacht geven, los gooien enz) komt ze bijna haar stal niet uit! Dus eerlijk gezegt vind ik dat ze geluk moet hebben dat mijn vriendin haar doet (en die is er alleen op dinsdag en zondag..). Ik snap trouwens wel je reactie! Zo zou ik ook hebben gereageerd. Maar je kan een paard dat enkel op dinsdag en zondag uit haar stal KAN komen toch niet laten staan en niks laten doen? Volgens mij moest je er zo lang mogenlijk dingen mee blijven doen, tot een week (of 2 a 3) van te voren. Die val, dat niet echt een val was, was minstens 2 maanden voor ze is uitgerekend. En nu krijgt ze 5 weken voor ze is uitgerekend, lekkende uiers.. En onze zorg is dus dat ze 5 weken te vroeg is. En een stap rit, waarbij je alleen maar blijft stappen, zonder verder enige inspanning kan makkelijk. Ze heeft vaker veulens gehad, en dit is gewoon goed gegaan. We hopen natuurlijk dat die uiers vals alarm zijn! Maar een paard moet ook zijn benen kunnen strekken. Als mijn paard door zijn kniëen zou zakken, omdat ie moe is, zou ik die ook echt een paar dagen rust geven, kijken hoe het gaat, en desnoods een dierenarts bellen. Dit is allemaal bij haar gedaan, en ze was gezond, en er was niks mis met haar.. Weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen, maar vind je 2 maanden voordat ze is uitgerekend niet wat vroeg om haar stil te zetten? Als het nu was gebeurd zou ik het helemaal met je eens zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar je gaat een paard dat al heel weinig uit haar stal komt, niet meer dan 2 maanden stil zetten voor dat ze haar veulen moet krijgen. Ik zit ook niet 61 dagen in mijn kamer tot ik eruit mag, omdat ik dan een kind heb. Het is al sneu dat de eigenaar zo weinig komt.. (begrijp me alsjeblieft niet verkeerd hoor! Want ik snap je met volle 200%!)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:37

Iemand nog antwoorden?:P:$

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:41

Komt dit beest niet buiten, in dit zin van in een paddock ofzo?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:43

Stilzetten hoeft niet maar belasten onder de man of aan de hand zit voor een paard een flink verschil in. Daarnaast hoop ik toch dat ze een x aantal uren per dag lekker buiten komt om de benen te strekken?

Ik zou er iig niet meer op gaan zitten maar lekker mee aan de hand gaan wandelen, wat grondwerk en dat soort dingen.

Over je vraag qua veulen: 4 weken is echt de grens, als ze vroeger bevallen dan is het eigenlijk altijd einde verhaal. Met 4 weken is er een kansje en hoe langer het veulen zit hoe groter de kans dat het goed gaat.

Maar een uier wat lekt is nog lang niet altijd een naderende bevalling binnen een paar dagen. De merrie heeft vaker een veulen gehad zeg je zonder problemen. Hopelijk is dat nu ook zo.

Is de merrie 1x gedekt of vaker?

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:50

2 jaar geleden, heeft mijn verzorg pony ook 5weken te vroeg een veulen gekregen. eerst totaal geen hoop, na een week ging het beter. voor het eerst naar buiten. nog een week later ze was er nog steeds en deed steeds beter. en ineens lag ze dood op stal.

ook had de moeder ontstoken uiers. met het zelfde doorzichtige vocht maar later ook melk..

5 weken is te vroeg.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:05

Zoals MarliesV ook zegt, beweging geven kan op veel meer andere manieren dan onder zadel. Ga lekker wandelen met het paardje. Dat is veel beter dan onder zadel in dit geval! Verder kunnen jullie niets anders doen dan duimen en afwachten, maar alsjeblieft, ga er niet meer op...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:03

Okee!
Bedankt! Ik zou het zowiezo doorgeven, dat het verstandiger is, er niet meer op te stappen.
Wij proberen haar zo veel mogenlijk aandacht te geven, en haar los te zetten, alleen hebben wij ook weer onze eigen paarden. En onze stal is erg klein, we doen alles zelf, van uitmesten, tot het stro en hooi naar binnen halen. Ikzelf heb 2 verzorgpaarden daar staan, en heb daar aan 4 dagen in de week echt genoeg aan. Dat betekend dat ik 4 dagen in de week, 2 stallen uit mest, 2 paarden rijd, en ook moet werken met het stro en dergelijke. (De eigenaresse van deze 2 paardjes, heeft een gescheurde knieband, dus het kan ff niet anders...) De eigenaar van deze drachtige merrie, is er bijna nooit! Ze is hooguit 's ochtends 10 min op stal, en 's avonds... Mijn vriendin is er ook maar 2 dagen in de week. De merrie komt dus maar zelden nog haar stal uit, enkel als mijn vriendin er is... Er is al vaker tegen de eigenaar gezegt dat ze toch echt wat meer haar best moet doen voor haar paard, maar dit is het minste wat we kunnen doen.
Het is nu vooral hopen, vooral voor de merrie + veulen, dat het loos alarm was, en dat er pas over 5 weken een veulentje rond loopt..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:06

Maar komen ze daar nou buiten in de paddock of iets dergelijks of niet??

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:19

Tjee zeg. Wat een zielig paard als ze haar stal niet uit mag. Een paard hoort lekker in de wei te lopen en niet in een stal weg te kwijnen. Ik neem jou niets kwalijk TS maar de eigenaresse verdient een schop onder haar hol! Als ze niets meer met haar paard wil doen kan ze beter iemand voor haar zoeken die wel graag met haar bezig is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:31

@ MarliesV : Voor zover ik weet is ze gewoon 1 keer gedekt, alleen zoals ik eerder al heb gezegt: Ze heeft 2 maanden op een fokstal gestaan, om gedekt te worden..

@ Millanka : Ja, paarden komen wel buiten, in de paddock, weet alleen niet hoe het met deze merrie zit verder. Want ik ben 's ochtends natuurlijk gewoon op school, en ik ben na 7 uur niet meer op stal..

@ 3bengels : Klopt, helemaal mee eens hoor. Alleen het is zo'n schat van een paard! Ze verdient 1000 malen beter.. Toevallig was ik er zondag, en mijn vriendin was haar stal aan het uitmesten. Vieze, hele vieze bruine plakken stro die eronder uit kwamen. (De onerlaag) De laag bovenop was perfect schoon. Het is van zich zelf al een heel schoon paard, mest ligt altijd netjes op een hoopje. Dus het was gewoon puur viezigheid, en dit alleen omdat ze maar 2x per week word uitgemest...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:14

Als ze daar 2 maanden heeft gestaan kan ze natuurlijk ook meteen gedekt zijn, en in die 2 maanden nog een keer. Je hebt geen precieze datum van de dekking?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 07:37

Nee geen preciese datum...
Maar blijk baar is het hopen aan het werken want haar veulen zit er nog in! En het beweegt. Gister kon je hem nog voelen dus het gaat nog goed! =)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:49

Mijn merrie heeft met doorzichtige "melk" zeker een maand gelopen, doorzichtig kan geen kwaad. De uier komt gewoon op spanning en na arbeid komt dat er uit. Zolang het doorzichtig is hoef je jezelf geen zorgen te maken, als het witter wordt of amberkleurige puntjes op de uiers komen, dan wel.

Hoe wou de eigenaresse het gaan doen als het veulen er is? Die moet toch zoveel mogelijk buiten staan ivm spieropbouw en dergelijke. Moeilijke situatie voor jou hoor :(:) Mijn respect dat je zoveel doet!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 08:26

Okee, maar haar uiers zijn nog amper gevult...
En bedankt! :) Ik vind het sowiso sneu... Maar okee.. Ik kan er eigenlijk niks aan doen...
Maar kan op zijn minst tips doorgeven.. :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:01

Er is GELUKKIG nogsteeds geen veulen..
We zijn wel echt onwijs nieuwschierig naar het kind, alleen hebben we natuurlijk liever, dat het er nog een paar weekjes inzit, en gezond is, dan dat het nu word geboren, en er dalijk geen leven meer in te krijgen is...
Dus, toch maar verder duimen, en hopen dat moeder en kind er allebei goed vanaf komen dalijk. (Mams is altijd al erg mager, en nu er een veulen in zit, gaat al haar eten naar het veulen... Je zou nu nog zeggen dat ze mager is.)