Hallo! Donderdag komt het eerste veulentje van dit jaar weer. Dit is op een stal waar ik verzorg, al 3,5 jaar lang ongeveer. Elk jaar komen er ongeveer 4 veulens, en nu waarschijnlijk twee of drie. Maar aangezien donderdag ongeveer het eerste veulen komt, wil ik hem wel zoveel mogelijk aan mensen laten wennen. Het eerste en tweede jaar deden we dat ook, afgelopen zomer kon ik helaas weinig komen waardoor ik niet zoveel met de veulens heb gedaan. Dit jaar wil ik weer veel met de veulens doen, zo dat ze goed mak worden. maar ik heb ooit gehoord dat als je teveel met veulens doet, het later echt rotbeesten worden? Ik wil natuurlijk niet de paarden gaan verpesten, dus zou iemand me misschien wat meer informatie erover geven? wat ik het beste wel kan doen etc. 2 jaar geleden deden we gewoon veel aaien en tam maken, soms met een zachte borsteltje eraan laten wennen etc.
Iemand nog tips ed?
liefs,
vonny1993
Geplaatst: 13-04-11 14:30
Met mijn veulen is er ook heel veel gedaan voor dat ik hem kreeg. nou moet ik zeggen dat mijn paard geen makkelijke is. heb heel wat trainingen achter de rug. maar weet niet of dat komt omdat er zo veel met hem gedaan is als veulen of dat het gewoon zijn gedrag is. maar ik zou dus niet te veel met de veulens gaan doen. zoek een beetje een middenweg zou ik zeggen dat ze niet overal bang van zijn maar het is ook niet goed als ze van niks en niemand meer bang zijn..
Shenavallie
Geplaatst: 13-04-11 14:39
Het hangt denk ik af van HOE er met de veulens wordt omgegaan. Mijn pony is ook dagelijks in handen geweest vanaf haar geboorte en is echt een super lieve pony, doet geen vlieg kwaad. Ze is ook nooit chagerijnig of gemeen. Zolang je niet teveel tijd en aandacht van de veulens vraagt, moet het gewoon kunnen. Een paar minuutjes per dag is al meer dan voldoende, verder gewoon laten opgroeien in een groep met andere paarden.
overal lekker aan laten wennen. Mijn veulen heb ik van jongs af aan overal rustig en vriendelijk aan laten wennen. hij is uiteindelijk ongelooflijk mak geworden. heeft altijd respect voor mij gehad. Makkelijk voor later als je veulen groter is, wanneer het dan opzij springt voor een doek o.i.d is het moeilijker te houden en gevaarlijker.
lekker overal aan laten wennen heb je alleen maar profijt van. succes
PanamaD
Geplaatst: 13-04-11 20:48
mijn bij rij paard is precies 2 weken geleden bevallen van een hengstje! Met hem ben ik ook aan de slag, niet dat ik elke dag er kan komen helaas maar dat maakt niet uit, in stal poets ik dan zijn moeder lekker en hij komt vanzelf wel als ik even stil sta. Veel geduld moet je zeker hebben. Ik was dan wel een uur in de stal bij hun maar was rustig en als je rustig in stal gaat zitten (somige paarden laten dit niet toe! Dus let daarop Magic (moeder van hem) is heel mak en laat alles toe dus dat kon) en hij kwam van zelf naast me liggen. Geduld en rustigheid is van belang! Maar ik zou eerst het veulen aan jou laten wennen zodra hij/zij jou kent dan kan je met steeds iemand langs komen. Maar rustig opbouwen want anders snappen ze er niks van.
Photoyara
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-11 18:16
Het veulentje is geboren! Bedankt voor jullie tips, ga er zometeen even heen om te kijken.
Sjors
Geplaatst: 19-04-11 18:30
yaratjuh schreef:
Het veulentje is geboren! Bedankt voor jullie tips, ga er zometeen even heen om te kijken.
leuk!! heb je michien foto's? ben wel beniewd!
Cassidy
Geplaatst: 19-04-11 20:57
Gefeliciteerd met de geboorte van het eerste veulen. Ik ben heel benieuwd naar foto's.
IK ben een voorstander van het CORRECT omgaan met jonge veulens. Dus niet te lang, want het zijn baby's, en die kunnen zich niet zo goed concentreren.
Dus als je goed met de jonge paarden omgaat, heeft dat zeker zijn voordeel. Het probleem is dat jonge veulens snel te vrij worden in de omgang met mensen en hun grenzen gaan verkennen. En als je jong bent en niet zoveel ervaring hebt, is het een beetje eng om in te grijpen in een intensiteit die aankomt, waar een paard van onder de indruk is. Zonder dat je de wil en het character van een paard beinvloed. Gevolg is dat een jong paard over de mensen dreigt heen te walsen. En dat is iets wat je niet wilt.
Maar over de omgang met jonge paarden, zou ik je even willen verwijzen naar de volgende filmpjes op Youtube.
Je ziet hier veulens die benaderd worden na imprinting na de methode volgend Dr. Miller....als je meer over hem wilt weten, staat het nodig op bokt en via Google is er het nodige te vinden.
@ Cassidy, hartstikke bedankt voor de informatie en de links, ik ga ze eens bekijken als ik de tijd heb! Ik heb hem al gezien, maar ik heb er nog geen foto van. Het is een hengstje met de naam Storm, de moeder was een NRPS en de vader een Arabier. Maar ik ga morgen even langs, kijken of ik dan een foto kan maken!