Een veulentje in de wei, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

taartje33

Een veulentje in de wei, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 13:25

Hallo,

De buurman heeft 7 á 8 maanden terug 2 shetlanders gekocht. We delen hiervan alle kosten, dus het voelt ook een beetje als 'eigen'.
Het is 1 Hengst en 1 Merrie, de merrie was al drachtig. Hoewel de merrie drachtig was, ging het gewoon goed tussen die twee.
Ik zelf heb wel veel ervaring met paarden/pony's, maar niet met veulens.
Het was niet precies bekend wanneer de merrie uitgerekend was, we hadden gedacht dat het nog wat langer zou duren (aangezien ze niet heel dik was)tot er vanmorgen opeens een veulentje liep!
Het veulen ziet er naar mijn idee gezond uit, maar ik zit nu wel met een heleboel vragen.
De 2 shetjes liepen altijd buiten, het veulentje is ook buiten geboren (puur natuur zegmaar ;) )
In dit weitje waar ze nu lopen staat veel gras, maar we hebben ook een ander weitje die iets kleiner is, met een paar sprietjes gras die wel een stalletje heeft.
Wat zou het beste zijn? Het weitje met stal of de wei zonder?
En vanaf wanneer moet het veulen brok/ ander voedsel/ wormkuur etc?
Het gaat nu nog goed, want de hengst en de merrie blijven bij elkaar vandaan en doen niet gemeen, maar kunnen ze zo blijven lopen? (Mijn gevoel zegt van niet, maar toch)
En vanaf wanneer is het handig om het veulen een halstertje om te doen, of proberen te aaien etc?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
:o

Groetjes!

silvericathy

Re: Een veulentje in de wei, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:28

ik zou de hengst eerst een ruin maken, anders heb je dadelijk weer de merrie zwanger
en dat wil je niet... neem ik aan

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 13:32

Ehm, de hengst is al 8 jaar, kan het dan nog?
En hoe duur is dat?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:32

contact opnemen met de dierenarts. Ik zou het verstandig vinden als hij het veulen even nakijkt en hij kan je dan ook meteen alles vertellen.

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 13:45

Ja, dat is misschien wel een goed idee, wat moet ik ongeveer bedenken aan kosten?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:49

100/200 euro.
Wormenkuur moet na 2 weken (wel een die geschikt is voor veulens natuurlijk! en niet overdoseren) daarna neem ik ze altijd met de rest mee.
Mijn veulen van vorig jaar had na 4 dagen geloof ik al een halstertje om, maar ze gingen ook vrij snel weer naar de hengstenhouder waardoor ik het wel nodig vond dat ze het een beetje kende.
Dit jaar gaan ze daar niet heen dus zal er meer tijd voor gemaakt worden.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:55

Allereerst: Gefeliciteerd met de familieuitbreiding!
Als je niet nog meer veulens wil zou ik de hengst en merrie uit elkaar halen of direct laten castreren.
Over 3 weken kan de hengst je merrie namelijk alweer dekken.
Beginnen met een halstertje en aaien bij het veulen zo snel mogelijk mee beginnen.
Des te eerder zijn ze eraan gewend, jong geleerd is oud gedaan.
Is het niet mogelijk om moeder + veulen overdag in de grote wei te laten staan en 's avonds naar de kleine wei te verplaatsen zodat ze beschutting kunnen zoeken in de stal?
Want 's nachts kan het nog goed koud zijn deze tijd.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:03

Hierboven staat toch een belangrijke fout.

Gemiddeld één week (niet 3!) na de bevalling is de merrie al terug hengstig, en kan ze dus alweer gedekt worden. Dit is de veulenbronst.
Meteen de hengst weghalen of castreren dus! Castratie op 8 jaar is trouwens geen enkel probleem, qua kostprijs moet je rekenen op 100-150 euro hier in de streek.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:14

Staat er enigszins beschutting op de weide met gras? Zo ja lekker laten staan, is goed voor de merrie. Die moet nu hard 'werken'.

Een veulen hoeft in principe geen ander voedsel, maar tegen de tijd dat je gaat afspenen is het wel fijn dat hij bekend is met brokjes. Na het afspenen vallen ze vaak wat terug in conditie en dat kun je dan met de brokjes wat opvangen.

Wat betreft ontwormen hou ik onderstaande altijd aan. Deze informatie komt rechtstreeks van een dierenarts en vind ik daardoor voldoende betrouwbaar.

Citaat:
Een veulen kan via de merriemelk al op jonge leeftijd besmet raken met de veulenworm. Zestig procent van de veulens maakt een besmetting hiermee door. De verschijnselen hiervan zijn diarree. Indien een veulen rond een dag of 7-10 diarree krijgt is het dus zeker aan te bevelen te ontwormen. Het beste voor deze ontworming is ivermectine. Gebruik nooit moxidectine (Equest), aangezien dit voor vier maand toxisch is! daarna kan de ontworming met ivermectine herhaald worden op ruim 2 maand leeftijd.
Op vier tot zes maand leeftijd is de spoelworm de grootste lastpost voor het veulen. Dit kan een ernstige verstopping bij het veulen veroorzaken. bovendien trekt de worm door het lichaam o.a. naar de longen van het veulen. Aangezien deze worm nogal eens ongevoelig is voor ivermectine, is het goed veulens op deze leeftijd eens te ontwormen met pyrantel (o.a. Strongid-P).
Daarna blijven jonge paarden gevoelig voor wormen. Jaarlingen bijvoorbeeld voor de rode bloedwormpjes!

Na 10 dagen wordt de merrie opnieuw hengstig. Deze periode wordt de veulenhengstigheid genoemd. De merrie kan dan alweer gedekt worden, maar beter is vaak om de merrie in deze periode zelf haar lichaam te laten herstellen van haar dracht.
Indien je niet opnieuw een veulen wil is het aan te raden om de hengst een dezer dagen apart van de merrie te zetten. Ook zou ik een afspraak maken met de dierenarts om hem te laten ruinen. Zijn leeftijd is geen enkel probleem.
Als het veulen goed ademt, drinkt en poept en de merrie ook in goede conditie lijkt te zijn is er geen reden om daarvoor de dierenarts te bellen.
Sommige mensen willen graag dat hun veulen een veulenprik krijgt, maar eigenlijk is dat inmiddels wat achterhaald. Deze prik is vooral een booster, maar als de bevalling en de periode erna normaal verlopen zijn is het niet nodig en wordt er maar 1 beter van ;) .

Een halster omdoen doe ik gelijk op de eerste dag, evenals aaien.

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 16:57

Okee, dankjulliewel!
De moeder vind het niet altijd even leuk als ik bij het veulen kom, heb het veulen namelijk net even geaaid. Ze stond het gelukkig wel toe, tot het te lang begon te duren. Toen ik wegliep kwam het veulen achter mij aan. Is dit een goed teken van vertrouwen, of moet ik bang zijn dat de merrie het veulen gaat verstoten (heb ik ook verhalen over gehoord)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:21

overigens word hier gezegt dat 1 week of 10 dagen na de bevalling de merrie weer hengstig word.
in principe waar maar niet elke merrie houd zich eraan.

er zijn er dus die al na 4 dagen weer hengstig staan maar er zijn er ook die pas na 12 dagen hengstig staan.

hengst nu weghalen dus en niet wachten tot je aan de 7 of 10 dagen zit.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:52

ten eerste gefeliciteerd met je veulen!

De dames hierboven geven je al een paar hele goede adviezen. Maarrrr, een hengst die gecastreerd wordt kan nog wel 3 maanden vruchtbaar zijn!
dus de hengst nu castreren is niet echt zinvol...(tenminste niet als je hem er daarna direct weer bij inzet)
Als je volgend jaar geen veulen wilt dan zal je de hengst direct weg moeten halen. Je kan hem natuurlijk best laten castreren, maar dan moet hij alsnog 3 maanden niet bij de merrie lopen.

Voor je veulen: Ik denk dat het fijn is als hij kan schuilen en in ieder geval droog kan liggen. Dus ik zou kiezen voor dat kleine landje met schuilstal. Probeer er anders in ieder geval voor te zorgen dat het veulen droog kan liggen. Maak desnoods een hoekje van stro in het land of zet de trailer erin.

Halstertje kan je nu direct opdoen, maar je hoeft het niet te doen.

Veulens zijn nieuwsgierig, daarom komt hij naar je toe en loopt hij achter je aan. De merrie zal het nu zo snel meer verstoten hoor, dat is meestal direct na de geboorte.

Voor het ontwormen zou ik even de DA bellen.

Ik zou de merrie misschien wat merriebrok bijvoeren. Zij moet nu namelijk voor 2 eten. Echter moet je bij shetties en "nieuw" gras wel oppassen voor hoefbevangenheid en te dik worden. Maar reken er wel op dat mams wat extra's kan gebruiken!

Verder moet je je veulen ook doorgeven aan het stamboek waar de merrie ingeschreven staat. Anders krijgt het geen paspoort en chip. Je kan daar nog wel even mee wachten, alleen moet het veulen wel "aan de voet" van de merrie lopen. Reken hier wel op kosten, ik weet niet wat het shetlanderstamboek hiervoor rekent, iets van 75 euro?

succes en veel plezier met je veulentje!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:57

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!

Tips:

- hengst nu direct apart zetten (liefst niet 1 draadje ertussen), anders is de merrie weer drachtig
- dierenarts bellen om veulen en moeder te checken (zijn de entingen van de merrie in orde, vraag om een ontwormschema, e.d.?)
- merrie en veulen verweiden naar weide met goed opgestrooid stalletje, het is nog aardig koud 's nachts
- als dat weitje weinig gras heeft, goed bijvoeren met kwalitatief hooi en een beetje merriebrok/muesli
- veulen níet mee laten eten met de brok/muesli voorlopig ivm slokdarmverstopping
- veulen goed laten wennen aan mensen: halstertje aan/ uit, meelopen aan touw, betasten over hele lichaam, positieve ervaringen!

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:26

Bedankt voor de tips!
De buurman wil in het kleine weitje het gras laten groeien voor van de zomer, daar staat nu namelijk erg weinig op. Het veulentje loopt nu samen met mama in de grote wei met gras, en er is een hoekje naast een schuur(en langs bomen) waar ze vaak liggen, dus daar ligt nu een laag stro.
Ik ben net terug van Mama en dochter, maar Mams laat mij nu niet meer toe in een straal van 5 meter, en hoeft dus ook geen wortel meer (waarvoor ze normaal naar me toekomt), doet ze dit uit bescherming van het veulen? Moet ik gewoon elke dag er gewoon bij gaan zitten met wortels of iets anders doen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:00

Gewoon met de pony zelf aan de slag gaan. Zoals vast zetten en borstelen. Dan kun je ook makkelijker bij het veulen komen. Als je het veulen een halster om doet, doe het dan weer af als er geen toezicht is. Er hebben zich al meer veulens en volwassen pony's zich aan een halster opgehangen als ze ergens achter blijven haken in de wei en op stal.