Veulen eerste dag al meteen naar buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Veulen eerste dag al meteen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 15:27

Wat doen/vinden jullie, kan een veulen al meteen de eerste dag naar buiten of liever eerst een dagje binnen?

Sammyy

Re: Veulen eerste dag al meteen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:29

Ligt denk ik aan het weer. Regent het pijpestelen, zou ik persoonlijk wachten.
Ook ligt het er uiteraad aan hoe de conditie van het veulenkind is. Is het een wat zwak veulen, zou ik ook eerder wachten als wanneer het gelijk een blakend en gezond veulen is.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:33

Nou als ik nu naar buiten kijk en dat heerlijke zonnetje zie, zeg ik hup naar buiten!
Maar dat bekijk je ook per veulen..

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:34

Ons veulen was buiten geboren dus die is gewoon buiten gebleven. Maar met dit weer kun je het veulen inderdaad wel direct naar buiten doen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:42

zodra ze een beetje stabiel zijn kunnen ze al naar buiten, maar als het veulen zwak oogt of de weersomstandigheden niet ideaal zijn zou ik persoonlijk wachten...
een paar honderd jaar geleden waren ze altijd buiten ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:45

Het punt is dat ze in het begin nogal onstabiel en onhandig zijn. Het kan dus maar zo zijn dat een veulen perongeluk in de heining terechtkomt of door een kruiwagen probeert heen te denderen, of wat denk je van een sloot met water? Meteen naar buiten kan mits de omgeving errug veilig is. Ook de eerste dagen niet gelijk bij anderen zetten enzo.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:30

in de natuur worden de veulens buiten geboren, zorg er wel voor dat het een veilige omgeving is voor het veulen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:30

Lekker buiten zetten, liefst met een stal waar de merrie met veulen zelf in kan lopen als ze dat wil.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:03

mits het niet al te rot weer is,zou ik het zeker wel doen. mijn merrie gaat ook zsm naar buiten met het veulen als het geboren is. liefst natuurlijk met gezelschap.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:05

Dat hangt een beetje van moeder en het veulen af. Als je nu naar buiten kijkt, zou ik zeggen lekker het land op hoor!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:56

:j Idd als het een veilig stuk land is, lekker naar buiten!
Maar waar je wel op moet letten met dit soor dagen is, dat er nog veel kou in de grond zit, dus als je het "setje" smorgens lekker naar buiten doet en het veulentje is na een half uurtje moe en gaat lekker in het zonnetje liggen, hou er dan rekening mee dat er nog erg veel kou vanuit de grond in dat kleine lijfje trekt (ga maar na, vannacht heeft het gewoon nog gevroren :brr: )!!
Dat zijn wel dingen wat met dit weer erg veradelijk is en ook niet altijd over nagedacht word!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:07

Als het niet hele tijd regent en veulen gewoon gezond is kan het prima hoor. Wij laten ze meestal (als het weer het toelaat) zelf buiten veulenen, veel beter voor merrie dan in zo'n klein hokje!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:05

lekker naar buiten hoor :) moeder zorgt dat kind niet in de omheining komt
teminste mijn merrie duwde haar weg bij de draad :)

ik heb ze gelijk een paar uur na de bevalling naar buiten gezet
zorg wel dat je begleiding hebt en het veulen goed begleid want ze snappen dan nog niet echt dat ze bij mam moeten blijven

en zoals hierboven gezegd na een half uurtje weer naar binnen op de grond is het nog veel te koud om uit te rusten :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:58

Met zulk lekker weer als vandaag? Meteen naar buiten!!

Wel zorgen dat je niet alleen bent want ieder jong beest komt wel eens tegen de omheining aan en gaat dan ipv terug juist extra de draad/lint in :7

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:57

Mijn veulen is ook gewoon buiten geboren. Ze is wel eens uit de omheining gestunteld maar dat is bij mij nooit fout gegaan ( ik had 4 brede banden hangen dus het was wel veilige draad) en uiteindelijk heb ik nu een kern gezond veulen. Dat kei hard is en nergens bang voor is. kortom een ijzer sterk veulen.

Paarden blijven dieren, je moet ze niet gaan vertroetelen als mensen he, je moet ze niet week maken. Laat ze toch lekker, ze redden zich prima.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:35

armanike schreef:
Paarden blijven dieren, je moet ze niet gaan vertroetelen als mensen he, je moet ze niet week maken. Laat ze toch lekker, ze redden zich prima.

Dat is ook mijn idee! En daarbij is beweging ontzettend goed voor jonge dieren *D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:19

Hier gaan ze ook zo snel mogelijk naar buiten. Wanneer het te koud is gaan ze maar kort, zodat ze inderdaad niet koud gaan liggen. De maartveulens gaan bij zonlicht langer naar buiten, maar wel in de bak. Voordeel hier is dat de zon het zand heerlijk op warmt en de veulens zeker niet koud liggen. Gras is er toch nog niet, dus daarom geven we bij vroege veulens de voorkeur aan de bak.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:21

In de natuur staan ze ook niet eerst een week op stal hoor, regen of geen regen, gooi der/hem naar buiten, ze redden zich prima ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:04

Mijn merries hebben overdag een vrije keuze om binnen of buiten te veulenen, en tot nu toe hebben ze altijd binnen in hun eigen stal geveuld. Meestal is het gebeurt tussen 20 uur en 04 uur, dus indien er geen regen was zijn ze even buiten gezet terwijl wij de stal schoon maakte. Wij blijven altijd op stal om toezicht te houden de eerste uren buiten en tot de DA is geweest, daarna, afhankelijk van de merrie (rustig-ervaren of gespannen-maiden) gaan ze even binnen of blijven ze buiten ... maar dit laatste hangt helemaal af van de merrie en de bevalling en de gezondheid van het veulen en de weer.

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:59

het ligt aan het weer bij mooi weer voorzichtig proberen en bij slecht weer zou ik het niet doen