Zo kan het ook - geluk gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KEI

Zo kan het ook - geluk gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 02:04

Vorig jaar werd ons eerste veulen geboren (5 mei - GoodFellow). We hebben hem lekker bij mamma gelaten, maar al vanaf de eerste week ging mamma wel af en toe een uurtje weg om te rijden. Dat gaf de eerste keer een beetje stress, maar het wende snel.
Overdag samen naar buiten (met de andere paarden en ponies), 's nachts samen in de kraamstal.
Mamma werd lekker slank (best apart, voor een Fjord) en Goody werd moddervet (helemaal normaal, voor een Fjord met een goede moeder).
Eigenlijk wilden we pas afspenen als mamma het aan zou geven, maar vrijdag was het zover: Goody zat bijna bovenop z'n moeder, in de stal, een stootte z'n hoofd tegen de balken. Gauw de stal ernaast leeggemaakt, en ze apart gezet. Ook apart in de wei: Goody met een ruin en de mamma met de andere merries. En dit alles was GEEN enkel probleem. De uier is nu alweer zachter (even was er stuwing, maar maar 24 uur), er was geen stress..
Het kan dus ook best wel zonder dat je je veulen meteen voor twee weken buiten zicht van zijn moeder zet.

*\o/*

Waves

Re: Zo kan het ook - geluk gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 04:16

Mooi dat je het de tijd hebt gegeven, krijg je stabiele veulens van :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:52

Waves schreef:
Mooi dat je het de tijd hebt gegeven, krijg je stabiele veulens van :)

In welk opzicht? Ik heb een nu 3 jarige, die pas met bijna een jaar oud gespeend is (door de merrie zelf) omdat haar broertje er bijna aankwam. En dit is echt geen stabiel rustig paardje (helaas...). Denk dat veel in handen komen belangrijker is daarvoor, en dan nog speelt aangeboren karakter mee..

Mooi dat het spenen zo makkelijk gegaan is TS. Hier drinken de blijvertjes ook lang bij hun moeder (de laatste heb ik met ruim een jaar pas gespeend, hoopte dat de merrie het deed maar die vond het allemaal wel best)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:55

Mariska_28 schreef:
In welk opzicht? Ik heb een nu 3 jarige, die pas met bijna een jaar oud gespeend is (door de merrie zelf) omdat haar broertje er bijna aankwam. En dit is echt geen stabiel rustig paardje (helaas...). Denk dat veel in handen komen belangrijker is daarvoor, en dan nog speelt aangeboren karakter mee..

Sja, hier ook zoiets. Was in beginsel niet echt een stabiel paard... := Pas na heel veel in handen zijn en heel heel veel ervaringen op doen is dat voor het grootste deel goed gekomen. :j

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:48

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Veulen vanaf 4 weken elke dag bij zijn moeder weggehaald en er mee bezig geweest. Met afspenen bij het veulen geen enkele stress, de merrie vond het wel wat erger zolang ze hem niet hoorde of zag ging het goed maar anders wilde ze er wel graag heen.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 01:43

Wat ons zo verbaasde is dat ook de mamma (Viola) helemaal geen stress had - waarschijnlijk omdat Goody ook niet moeilijk deed? Inmiddels is de uier weer zachter geworden en nu kunnen we haar dus lekker bijvoeren, want ze is wel mager!
Ik vraag me dan weleens af: stel je voor dat de dierenbescherming langskomt, of de PvdD, en die vinden dan ofwel dat je de merrie verwaarloost (want veel te mager) ofwel dat je het veulen slecht verzorgt (want hij staat niet met andere veulens in de wei) ofwel dat je alles verkeerd doet (merrie te mager en veulen te dik)... waar blijf je dan met je verhaal over hoe goed je het bedoelde?
Ik denk echt dat wij voor al onze paardjes goed zijn. Maar ik weet ook wel dat er net zoveel mensen zijn die denken dat het weer heel anders zou moeten. Zijn jullie nooit bang dat anderen denken dat je niet goed bent voor je paard?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:16

Ik weet niet of je ze weer bij elkaar wil gaan zetten? Bij mij dook het veulen naja jaarling :D er na 4 weken apart te hebben gestaan direct weer onder... en moeders vond dat best, muts.

Iedereen doet het zoals hij zelf denkt dat het beste is. Als de merrie echt mager is, had ik zelf het veulen er al eerder afgehaald (met 6 mnd ofzo). En/of minder in het werk gezet indien nodig. Maarja, mijn paarden zijn altijd te dik :D Dus dat is makkelijk praten. Toen ik mijn jaarling eraf haalde, was het meer omdat ik het echt niet zag zitten straks met een 3 jarige te leuren die nog steeds bij mams dronk.. maar zowel zij als mams zagen er super uit!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:03

KEI schreef:
Vorig jaar werd ons eerste veulen geboren (5 mei - GoodFellow). We hebben hem lekker bij mamma gelaten, maar al vanaf de eerste week ging mamma wel af en toe een uurtje weg om te rijden. Dat gaf de eerste keer een beetje stress, maar het wende snel.
Overdag samen naar buiten (met de andere paarden en ponies), 's nachts samen in de kraamstal.
Mamma werd lekker slank (best apart, voor een Fjord) en Goody werd moddervet (helemaal normaal, voor een Fjord met een goede moeder).
Eigenlijk wilden we pas afspenen als mamma het aan zou geven, maar vrijdag was het zover: Goody zat bijna bovenop z'n moeder, in de stal, een stootte z'n hoofd tegen de balken. Gauw de stal ernaast leeggemaakt, en ze apart gezet. Ook apart in de wei: Goody met een ruin en de mamma met de andere merries. En dit alles was GEEN enkel probleem. De uier is nu alweer zachter (even was er stuwing, maar maar 24 uur), er was geen stress..
Het kan dus ook best wel zonder dat je je veulen meteen voor twee weken buiten zicht van zijn moeder zet.

*\o/*

Indien een veulen langer blijft speen ik de veulens ook op deze manier dit voorkomt een hoop stress.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:55

Mijn bedoeling was het ook om het veulen pas te gaan spenen met een maand of 10 maar er deed zich een kans voor om na 5 maanden haar 200 meter verderop te zetten tegelijk met 2 andere veulens. Deze kans heb ik gepakt en het ging prima! Na 2 maanden moeder en kind weer hereningd en ze staan heerlijk samen overdag op het land met een oudere merrie en 's nachts met z'n tweeen in een grote stal! Soms lopen de dingen gewoon zoals het lopen moet of komen er dingen op je pad waarvan je het niet had gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:58

Mijn merrie en veulen hebben zich toendertijd ook zelf gespeend. Met 3 a 4 maanden oud dronk het veulen eigenlijk al niet meer bij moeders. Toen heb ik ze snachts ieder een eigen stal gegeven, en overdags nog samen de wei in. In de wei heb ik ze nooit uit elkaar gehaald, maar sinds toen dronk veulen al niet meer bij de merrie. Wel erg vroeg, maar ze regelden het zelf. Ideaal! :D