IP camera ipv waken/birthalarm??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

IP camera ipv waken/birthalarm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:45

Na alle cams die ik voorbij zie komen................
Begin ik nu toch wel eens reuze benieuwd te worden over de IP camera's om je drachtige merrie in de gaten te kunnen houden.

-Wat heb je nodig?
- Wat zijn de kosten?
- Welke site kun je het beste gebruiken?

- En natuurlijk een gebruiksaanwijzing over de gehele installatie/ aansluiting.

Kortom, het hele verhaal/plaatje van kopen in de winkel tot aan het veulen ;-)

Ik heb dus al een birthalarm (maar heb 2 merries drachtig), nu begint het steeds meer te kriebelen om ze op 10km afstand helemaal in de gaten te kunnen houden

_R_G_

Re: IP camera ipv waken/birthalarm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:46

ik volg dit even mijn merrie staat ook 7 km weg, wil haar toch wel graag in de gaten kunnen houden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:50

Maar op het moment dat je op de cam ziet dat het zover is en je moet nog 10km ben je ws geheid te laat...

Ik heb mijn merrie destijds in de gaten gehouden met een simpele camera die je normaal op de baby kamer zet :+ Zodra ze begon te kegelen heb ik de caravan op stal gezet en kon ik haar via de camera in de gaten houden :j

http://thijs.starba.net/shiba/cache/veu ... C01411.JPG

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:52

ja maar dan kan ik wel even een belletje doen naar de stal eigenaar ;)
mijn merrie moet nog 5 weken en kegelt nu al dus dat wordt me iets te gek.

Wat is het bereik van zo'n camera?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:53

Ik wil de mensen waar ze staan niet te veel belasten door ze iedere keer te laten kijken.
Bovendien heeft degene ook net z'n enkel gebroken, dus dan is het toch weer een extra inspanning.

Mocht het zover zijn en er is niemand dan kan ik altijd bellen en is er binnen 2 tellen iemand.
Vorige keer hebben we met 7 personen staan kijken naar de bevalling van m'n pony.
Toen was het duidelijk, maar nu zouden ze me maar zo kunnen foppen, en ik weet niets van de andere merrie.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:57

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:59

_R_G_ schreef:
ja maar dan kan ik wel even een belletje doen naar de stal eigenaar ;)
mijn merrie moet nog 5 weken en kegelt nu al dus dat wordt me iets te gek.

Wat is het bereik van zo'n camera?

Deze was echt beroerd hoor haha ik stond echt pal naast de schuur en dan had ik 'beeld' zoals je op de foto ziet..
Oh 5 weken kamperen zou ik je niet aan willen doen, ik heb er maar 2 nachten hoeven slapen :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:00

Moet het persee een IPcamera zijn, Annastasia?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:01

nou is ze op vrijdag uitgeteld dus ik kan dat weekend wel in een kamer bij de stal waarsch. maar goed door de week vind ik het niet zo'n idee ivm school.
dus een ip camera lijkt de ideale oplossing.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:05

KootMiraDrum schreef:
Moet het persee een IPcamera zijn, Annastasia?

Zijn er nog andere opties dan?
Ik moet het vanuit huis (bijna 10 km verderop) kunnen zien.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:08

Er moet zowiezo internetverbinding zijn.

Ik zal hier nog even mijn aangepaste versie van camera + internet neerzetten.

KootMiraDrum schreef:
Magic_Ice schreef:
Staat er ergens online duidelijk uitgelegd hoe je je cam doorverbinden kan naar pc en internet? ben erg benieuwd maar snap er niets van..

Ik heb zoiets, alleen hangen er 3 stekkertjes aan. Geel voor het videobeeld en geluid ineen, wit voor geloof ik alleen het geluid (wil ik niet gebruiken) en rood gaat met een adapter op het stroom.
Die van mij hebben ingebouwde microfoon, had voor mij niet gehoeven, want ik zet het geluid uit.
Afbeelding

Dan een dazzle zoals ik een paar dagen geleden beschreef (ik heb de witte Dazzle 100)
Afbeelding
Dazzle is usb, die gaat je laptop/compu in. Heb je gewoon Windows (ik niet) dan kun je de software van de Dazzle installeren, die zet dan je beeld om in video). Enige gaatje van de Dazzle wat ik gebruik is de gele, daar gaat de kabel in die van camera naar Dazzle loopt.

Een laptop/compu met internet (Vent heeft op de boerderij Wifi geregeld.

Dan moet je nog een account aanmaken bij bv ustream.tv. Door de geinstalleerde software zou het dan moeten lukken, ik heb als extra UStream Producer geinstalleerd, waardoor het nu met de Mac's ook lukt. Zelfs met mijn iPhone kan ik streamen en kijken.

Inmiddels staat de hele set al bijna 24 uur non stop te draaien, en kan ik thuis zien dat 10 km verderop Mira en de Fjord wisselend in de stal staan/liggen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:18

Moet die dazzle op de laptop/computer worden aangesloten?
Dus dan zou je inprincipe je laptop in de stal hebben staan. (mits draadloos internet)
Lijkt dat die kabel nl niet zo lang is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:21

Ja, de Dazzle gaat per usb de computer/laptop in.
Mits draadloos internet, ja. Omdat er bij ons op de zolders veel metaal ligt, is de draadloze verbinding slecht, daarom heb ik er een extra wifi-ding tussengezet. De laptop wil ik niet binnen bij de boeren hebben, ik wil zelf langs kunnen komen als de laptop bv een keer vastloopt ofzo. Daarom staat hij tegenover de ingang van het huis, in een washok, waar de wifi ontvangst goed is. Nadeel is dat er erg veel kabel getrokken moest worden tussen camera en laptop, maar de camera die ik kocht van een bokker had er 200 meter kabel bijzitten ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:25

Wat voor kabel heb je er bij gekocht?
Ik moet dan wel een stuk buiten langs (kan wel onder de dakgoot)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:31

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:54

annastasia schreef:
Wat voor kabel heb je er bij gekocht?
Ik moet dan wel een stuk buiten langs (kan wel onder de dakgoot)

UTP kabel. (zat 224 meter bij :D )
De kabel is bij ons ook buitenlangs.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:04

Heb je draadloos internet in de stal? Of anders in huis daar? En hoe groot is de afstand?
Wij zijn gisteren ook aan het brainstormen geweest, en vandaag te horen gekregen dat ik het internet van staleigenaar mag gebruiken. *\o/*
Ik ga zelf deze camera aanschaffen. Ontvanger zet ik dan binnen neer (afstand is ongeveer 50 meter) en laptop bij de ontvanger. Deze ontvanger kun je rechtstreeks op de laptop aansluiten, geen dazzle dus nodig.
Als het bereik het haalt zet ik de laptop bedraad neer aan het modem, meeste garantie. Alleen de modem staat wel het verste weg van de stal met de meeste muren ertussen, dus even uitvissen. Ik heb het geluk dat ik nog een oud laptoppie heb, ideaal dus.
Ik ga u-stream gebruiken, dit omdat ik op het werk geen marestare kan zien. En u-stream kan ook op prive staan, beveiligd met wachtwoord. Ideaal voor overdag, aangezien ik het voor de staleigenaar wel prettig vindt dat hij kan rommelen op stal zonder dat het over internet gaat. :)
Verder ben ik van plan om een prepaid sim-only kaartje te kopen, om die in mijn oude telefoon te zetten. Die kan ik doorschakelen naar mijn gewone mobiel, en dan kan ik ook het telefoonnummer online zetten. Zet niet graag mijn eigen nummer online erbij. Zag bij Vodafone al een kaartje voor 5 euro met 10 euro beltegoed erop. :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 17:10

Volgens mij hebben ze draadloos internet daar.
Tenminste, zag ze een keer met laptop bij tafel zitten.
Het is zeker wel 60 meter tussen het huis en de stal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:27

Ik woon zelf ook 10 km van stal af, en vriendje werd gisteren helemaal enthousiast toen hij het proefdraaien van KMD zag. Wij gaan voor die camera omdat deze 150m moet kunnen halen door muren heen. In de praktijk is het meestal wel minder, maar ruim genoeg marge.
Verder heeft deze camera ook heel goed night-vision, heel scherp beeld (als het goed is dan :+).

Je moet in ieder geval wel internet hebben. Anders moet je het met een dongel gaan doen, maar dat is best prijzig aangezien je dan een abonnement moet nemen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:13

Hoef je alleen een internet kabel van het huis naar de stal te trekken of nog meer?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:57

Ik heb eens even met m'n telefoon geprobeerd verbinding te maken met internet.
Maar alle netwerken zijn zeer slecht in de stal.

Zou dit nog een optie kunnen zijn?
http://www.simyo.nl/webtogo/actie
Dongel van Simyo.
€ 4,- per dag kost het, heb je een 10-dagen kaart kost het € 2,50 per dag.
Dus geen abonnement.

Dan kan alles gewoon in de stal zonder ingewikkelde gedoe met kabels trekken etc.
Iemand dan nog een idee voor een betrouwbare goedkope camera?

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:05

Zo'n dongel is een oplossing! ik had een dongel voor een jaar en heb zo ook cam bewaking gehad met een msn account. Ik had een laptop via marktplaats gekocht voor 35 euro geloof ik, daar de dongel in en een msn account gemaakt voor m'n merrie. Een webcam voor een tientje aan de laptop en klaar :D Voor ongeveer 45 euro was ik klaar. ( de dongel had ik al) Verder heb ik een IP cam (Asus) op stal voor vast hangen. Er loopt een kabel van stal naar binnen die in m'n modem gaat en ik kan overal via internet alles volgen. Het nadeel is dat op m'n iphone het niet kan zien, er zijn veel apps voor, maar asus wordt niet ondersteunt. Daar had ik niet over na gedacht toen ik de camera kocht.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:13

Welke dongel heb je dan?

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:14

Ik had een kpn dongel voor een jaar, maar als je het alleen voor het waken nodig heb, is die boven staande natuurlijk veel goedkoper!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:16

Maar wat zijn dan de kosten van het internetverbruik?

Citaat:
Simyo Web to Go werkt even simpel als prepaid bellen. In plaats van beltegoed heb je webtegoed. De kosten van je internetverbruik worden automatisch verrekend met je webtegoed. In je persoonlijke omgeving op Simyo.nl, Mijn Simyo, kun je je webtegoed (automatisch) opwaarderen, je verbruik inzien en meer.

Je betaalt vooraf voor een dag (24 uur) onbeperkt internet. Ga je vaker online, maak dan gebruik van de strippenkaart. Zodra je meer dan 50 MB op een dag aan data verbruikt verlagen we de snelheid. Bekijk hier de tarieven.

50 mb is niet zo heel veel als je streaming uitzendt, niet erg praktisch als ze de snelheid dan verlagen.

Citaat:
Standaard tarief

Het standaard tarief van Simyo Web to Go geldt voor iedereen die geen gebruik maakt van de strippenkaart.
1 dag onbeperkt internet € 4,00

Dat tikt toch aardig aan, dan is een maandje de cam aanzetten toch al zo'n 120 euro.

Citaat:
Strippenkaart

Als je regelmatig gebruik maakt van Simyo Web to Go is de strippenkaart voordeliger. Meer informatie.
Strippenkaart met 10 strippen € 25,00

* 10 keer een dag onbeperkt internet voor € 2,50
* De strippenkaart is 1 maand houdbaar

En dan is het nog een 75 euro voor een maand.

Plus dan nog dat je waarschijnlijk over de 50mb heen gaat, en je internet dus langzamer gemaakt wordt.

Kun je niet binnen gebruik maken van het internet en een draadloze camera gebruiken? Dat ga ik dus ook doen. Ik kan ook geen kabels trekken, aangezien er ook nog een oprit tussen ligt waar regelmatig zwaar/groot verkeer overheen gaat.