Toch te intensief voor drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Toch te intensief voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:54

Mijn merrie is inmiddels 8 maanden drachtig, en ik rij haar nu om de dag een half uurtje. Nu merkte ik gister alleen dat ze na zo'n 4 á 5 rondjes draven en op allebei de handen een galopje (wel in 20 x 60 bak) al hele grote neusgaten had en redelijk buiten adem was. Ik probeer tussendoor ook nog te stappen.
Ben ik nu te voorzichtig met haar door alleen bij grote neusgaten al meer te gaan stappen terwijl ik maar weinig draaf en gallopeer of is het voor haar waarschijnlijk in dit geval daadwerkelijk voldoende? :o

Diane65

Re: Toch te intensief voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:57

Heb je al eens bekeken hoe ze reageert op het werk als je haar longeert? Is ze al zwaar? Ziek zijn ze natuurlijk niet, alleen drachtig. Ik zou het werk wel aanpassen naar wat zij nog kan en wil. Je merkt snel genoeg of het niet meer gaat. Met mijn vorige merrie kon ik doorrijden tot de tiende maand, maar met mijn huidige merrie was ik met 9 maanden al klaar. Zadel paste niet meer, maar ze is ook behoorlijk zwaar. Ze wilde op zich nog wel lopen, maar het ging fysiek gewoon niet meer.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:00

Longeren doet ze enorm slecht, omdat ze het super saai vindt. Voordat ze drachtig was, was ze aan de longe al niet voor uit te branden, laat staan nu... :+
Maar naar mijn idee is ze al wel redelijk zwaar!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:02

Mijn merrie met 8 maanden dracht loopt nog een 2 uur per dag. Let wel, dit is een half uur naar de bak stappen en een half uur terug. Daartussen doen we een poging tot dressuur en stap ik dus ook wel tussendoor. Maar ik kan nog niet zeggen dat ik wat merk van haar dracht. In eerdere jaren begon het met
9 maanden wel, maar toen had ze ook een prut conditie.

Een andere merrie gaf al heel vroeg aan dat het werk niet meer ging, dus heeft toen ook vakantie gekregen.
Ik zeg; luister naar je paard, dracht is toch topsport.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:50

Mijn merrie gaf ook heel vroeg in de dracht al aan dat het niet meer ging, 7 maanden en ze wou niet meer. Jammer, maar daar heb je nu eenmaal het risico mee met drachtige merries. Nou wordt deze merrie normaal ook al niet veel gereden, 1 tot 2 keer in de week maximaal, dus het is niet gek dat ze het al vroeg te zwaar vond.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:50

Verschilt per merrie. De een gaat door tot de bevalling, anderen geven echt aan dat ze er met die dikke buik geen zin meer in hebben.
Met 8 maanden moet het nog wel te doen zijn, maar als zij de galop niet fijn vindt zou ik daar mee stoppen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:05

Altijd luisteren naar je merrie.
Mijn ervaring is ook dat ze bij een maand of 8 conditie verliezen. Inderdaad eerder grote neusgaten. Gewoon het werk aanpassen, dus vaker een stukje stappen tussendoor.
Ik ben met de merrie die ik rij gestopt met 9 maanden, het zadel lag ook niet meer echt lekker. Nu krijgt ze uiteraard nog wel beweging, maar niet meer onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:09

Behalve dat het per paard erg verschilt wat ze nog aankunnen en willen die laatste maanden, zit je nu ook in de ruiperiode. Dat kost ze ook aardig wat energie. Mogelijk is het de combi die even wat zwaar is.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 17:30

Bedankt voor alle goede adviezen! Dan is het inderdaad verstandiger om gewoon wat rustiger aan te doen... :D