Drachtige merrie met gevoelige buik en uier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Drachtige merrie met gevoelige buik en uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:30

Mijn merrie heeft altijd al n gevoelig buikje gehad. Ze vindt het niet fijn daar gepoetst of aangeraakt te worden. Ook na behandelingen van de osteo blijft ze 'kriebelig' reageren.
Omdat ik haar toch wil laten wennen aan gefriemel aan dr uier (ze verwacht in mei haar eerste veulen) probeer ik iedere dag haar buik en uier aan te raken. Dat vindt mevrouw niet leuk! Ze tilt zelfs haar been op! Ik ben bang dat ze straks het veulen niet accepteert. Heeft iemand tips?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:48

ik zou het allemaal gewoon zijn gang laten gaan,meestal accepteren ze een veulen wel,en als ze hem toch niet accepteerd kun je haar altijd in de stal vast zetten en eventueel kluisteren zodat het veulen de biest zo wie zo binnen krijgt.erna kun je dan kijken wat je doet

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:04

tussen de vellen zitten plakkerige aangekoekte stukjes, als je deze voorzichtig weg wrijft of plukt vinden de meeste merries dat wel lekker. verder kun je weinig doen dan afwachten tot de uier vol loopt, dan kun je dagelijks voorzichtig een paar drupjes "melken" zodat de spenen minder gevoelig worden. verder is het echt totaal afhankelijk van de reactie van de merrie, dus ik kan je daar echt niet over adviseren... Ik kijk gewoon per merrie hoe de reactie is, maar hangen en miepen kan problemen veroorzaken, een been optillen valt meestal wel mee, dat zal best goed gaan zodra je de druk er af haalt na de bevalling. Er zit ook nog verschil tussen een been optillen om werkelijk te willen slaan of om je voorzichtig weg te duwen of om je meer ruimte te geven, ik kan vanaf de pc niet zien hoe en wat he! dus je moet dat zelf eens goed bekijken! meestal werkt het ook wel om eens op strenge toon te vermelden dat ze zich niet zo aan moet stellen...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 12:59

Ze durft me niet te slaan, maar dat been optillen in combinatie met me zwaar geïrriteerd aankijken zegt genoeg, lol! Vermanend toespreken doe ik ook en dan laat ze t tandenknarsend toe. Ik oefen t nu vooral tijdens haar grote hobby, eten, dan is ze afgeleid en hopelijk associeert de aanraking dan uiteindelijk met iets fijns. Die velletjes er af krabben zal ik eens proberen... En ja dan maar gewoon afwachten hoe het gaat lopen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:13

Ach, dat doet mijn merrie ook als ik er aan zit, heeft ze altijd al gedaan, maar bij haar voorgaande 5 veulens is geen enkel probleem geweest. Moederinstinct zegt namelijk niet dat een mens eraan mag prutsen, wel dat een veulen moet drinken.

inkepink

Re: Drachtige merrie met gevoelige buik en uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:00

pfoe tijdens het eten aan mijn drachtige merrie dr uier zitten denk ik niet eens aan, da's vragen om een knal.
Deze dame vind het ook absoluut niet prettig als je onder haar buik en bij haar uier poets of aanraakt maar haar veulens laat ze wel heel makkelijk drinken (eerste keer stond ik doodsangsten uit aangezien ze daags daarvoor echt uithaalde richting mij bij het schoonmaken van het uier) ze tilt zelfs heel lief haar achterbeen weg zodat het veulen goed bij het uier kan.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:18

@Inkepink: joh das voedernijd, daar heeft mijn merrie gelukkig geen last van. Staat altijd mega ontspannen dr hooi weg te knauwen en vind dan alles prima.

Mag slotje op, heb inmiddels antwoord op mijn vraag.