Drachtige merrie gewoon naar de tandarts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Drachtige merrie gewoon naar de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 10:00

Mijn merrie is bijna 8 maanden drachtig en moet eigenlijk deze/volgende maand naar de tandarts. Meestal wordt ze dan verdoofd, omdat ze zich nogal druk maakt halverwege het proces. Nu is mijn vraag: is het verstandig om de tandarts gewoon te laten komen? I.v.m. de verdoving en de stress?

Want dadelijk met het veulen erbij lijkt me het ook niet echt handig, en wil het ook niet te lang uitstellen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:08

Nee, dat is niet handig. Een dragende merrie kan je beter niet verdoven. Ik weet zo niet of er middelen zijn waarmee het wel zou kunnen, dat zou je natuurlijk zelf even bij de veearts kunnen vragen...
Enne, met een veulen aan de voet verdoven is ook niet altijd goed he, veulen krijgt dan via de melk ook de stoffen binnen...dus ook dat zou ik gewoon even navragen!

Anoniem

Re: Drachtige merrie gewoon naar de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:45

Ik laat ze altijd wel doen, juist ook als ze drachtig zijn, want dan moeten ze goed ruwvoer kunnen eten.

Voor een controlebehandeling hoeven ze toch niet verdoofd te worden? Tenminste, die van mij alleen bij wolfstanden verwijderen oid.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:55

Nou ik heb een merrie waarbij vroeger 2 kiezen getrokken zijn, met als gevolg dat de tanden die daarboven zitten niks hebben om tegen 'af te slijten'. Wat weer een risico tot het doorgroeien van tanden met zich mee brengt..

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:40

persoonlijk zou ik dan toch even goed overleggen met mijn tandarts. Mijn merrie is tijdens de dracht 2 keer verdoofd geweest. Ze had een wond aan haar voorbeen die moest gehecht worden. Na 6 weken hebben we uiteindelijk besloten om haar als nog naar de kliniek te brengen en daar toen nog een keer te verdoven en doormiddel van chirurgie opnieuw de wond op te frissen, omdat deze niet goed wilde genezen.

Tijdens de dracht is het gebit van paarden net als bij mensen een extra aandachtspunt. Tenminste
dat heeft mijn tandarts me toen verteld. Nou moet ik wel zeggen dat mijn merrie alles heel braaf toe laat.
Zelfs het trekken van de wolfskiesjes was geen probleem.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:20

Ik zou het dan nu zo snel mogelijk doen, liefst meteen goed verdoven zodat ze zo weinig mogelijk stress heeft.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:25

Volgens mij geen probleem hoor! Die van mij is ook naar de tandarts geweest en zelfs twee keer verdoofd. Tandarts is tevens de Da, geen probleem. Vind het goed kunnen kauwen van voedsel essentieel tijdens de dracht.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:39

Mijn vriend is paardentandarts en zijn advies is beter niet verdoven want dat is niet goed voor de drachtig merrie en veulen..

Als er geen nood is, dan kan je rustig wachten totdat het veulen is geboren. Zorg wel dat je eerst overlegt met je Da want de verdoving komt ook in het melk terecht wat de veulen drinkt.. Paardentandartsen mogen zelf niet verdoven. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:45

Mijn paard is onlangs ook naar de tandarts geweest. Zelf twijfelden we daar ook over, maar bij de kliniek in Hellendoorn zeiden ze dat dat wel kon. Zij was toen ook ongeveer 8,5 maand drachtig. Ook zij heeft toen een verdoving gehad, wij hebben van te voren aangegeven dat ze drachtig was, maar dat was verder geen probleem. :)

Bij haar bleek het ook echt nodig te zijn. Dus ben blij dat we toen al zijn geweest, want anders had het (ongemerkt) problemen kunnen geven bij het eten en dat is wel heel belangrijk voor een drachtige merrie. Ik merkte bij haar niet zo heel veel, maar wilde er voor de zekerheid toch naar laten kijken.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:12

Mijn merrie is ook gewoon naar de tandarts geweest.
En dat is ook een stress kip.. De Tandarts die kwam was erg rustig, en geen enkel probleem haar te behandelen

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:42

Ik zou het even met een DA overleggen, om zeker te weten dat de verdoving niet inwerkt op het veulen. Anders zou ik haar of zonder verdoving of na de dracht laten behandelen :)

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:19

Bedankt voor al jullie tips! Inmiddels heb ik de dierenarts gesproken. Hij zei dat het geen kwaad kon, maar dat hij het verstandiger vond dat ik het gewoon na de dracht zou doen, tenzij ik merkte dat ze last van haar gebit heeft. Hij vond dat als je zelf twijfelt over een verdoving en 'stress' behandeling, dat je het dan beter niet kunt doen. Mocht er dan iets fout gaan, dan denk je altijd HAD ik het maar niet gedaan, terwijl het er misschien helemaal los van staat...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:55

Als ze een veulen heeft moet ze goed kunnen eten,dus ik zou der gewoon naar de tandarts doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:01

Mijn tandarts begint niet aan een drachtige merrie (en dan hoeven die van mij niet verdoofd te worden). Mocht de merrie in de stress raken en het veulen verliezen is hij namelijk meteen de schuldige. Die paar maandjes tot na de bevalling kan gerust nog wel gewacht worden, helemaal als je voor die tijd de tandarts regelmatig hebt laten komen.

Dus nog even wachten (en ik ben blij dat je DA er net zo over denkt)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:37

Als het geen spoed is, dan zou ik het niet doen. Volgens mijn DA is het risico niet zo groot, maar het verdovingsmiddel veroorzaakt wel spasmen van de baarmoeder. Dus als het nodig is (echt niet meer eten, of een grote wonde of iets dergelijks), dan doet hij het zowiezo, maar dan spuit hij nadien nog een baarmoederrelaxans voor de zekerheid. Dus hoewel het risico klein is, niet doen als het niet noodzakelijk is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:28

laatst kwam bij ons de tandarts voor mn merrie.
maar omdat de pony van mn zusje nog nooit gedaan was(nooi problemen etc mee gehad) maar ik vond dat het toch moest, en dus ook uiteindelijk wel aardig nodig was gebeurt.
dit is nu 4 weken geleden en ze is 25 april uitgerekent.
het is in alle rust en met de hand gebeurt.
van de voren hebben die tandarts en ik afgesproken dat mocht er te veel stress bij komen dat ze dan zou ophouden en na de geboorte weer zou komen. maar de pony vond het heerlijk en had echt geen moment stres in tegenstelling tot mijn niet dragende merrie die dit al vaker heeft meegemaakt.
mn zusje merkt alleen weinig verschil met rijden(misschien omdat ze nu alleen nog rustige buitenritjes maakt voor nog een maandje en de pony dan wandelingen en weide gang krijgt in de laatste maand)
zodra t veulen geboren is gaat ze weer rustig met dressuurwerk aan de gang dus misschien dat mn zusje er dan iets van merkt.
maar een merrie die dragend is en dan verdoven voor iets wat nog even zou kunnen wachten, zou ik mee wachten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:52

Mijn tandarts wilde het toen niet doen. Die van ons moeten echt verdoofd worden. En het is geen probleem om die tandarts dan even een paar maanden uit te stellen.