Merrie nog steeds dikke uiers van veulen van vorig jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Merrie nog steeds dikke uiers van veulen van vorig jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 20:57

Mijn merrie heeft vorig jaar eind mei een veulen gehad, die in september afgespeend is.
Maar sindsdien zijn de uiers altijd dik (vol) gebleven. Ze worden niet hard, behalve als de merrie een dag op stal staat.
Ik heb er toen een keer de DA bij gehad, die zei dat zolang de uiers niet hard werden/bleven het geen kwaad kon.
Maar nog steeds blijven ze elke keer vol en als ze toevallig een keertje langer op stal staat worden ze wel hard (zodra ze weer naar buiten gaat is dat wel meteen over).

Ze is nu wel drachtig, vorig jaar juni gedekt dus ze is pas uitgeteld eind mei.
Ik vind het zo apart dat er melk in blijft zitten. Klinkt misschien een beetje dom, maar is het mogelijk dat ze straks geen biest geeft als het veulen er is?
Kan het aan de leeftijd liggen? Ze wordt straks 18 jaar oud.

Condesa

Re: Merrie nog steeds dikke uiers van veulen van vorig jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:04

Niemand?

Irma_Maandag

Re: Merrie nog steeds dikke uiers van veulen van vorig jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:09

Toevallig momenteel een merrie op stal die dit ook heeft. Kan volgens DA idd geen kwaad.
Echt dik, in de zin van vol is de uier niet, maar iets opgezet is die gebleven sinds vorig jaar.
Is nu wat moeilijker te peilen: momenteel ook drachtig, maar uit de uier kun je op dit moment niets opmaken, omdat deze dus sinds vorig jaar iets opgezet is gebleven. Ze moet officieel nog tot april, maar qua buik zou je zeggen over een week of 2. Merrie is overigens nog jong, in het buitenseizoen (weideseizoen) is dit wat minder zichtbaar, evenals na buiten te hebben gestaan. Lijkt me iets (licht) oedeem-achtigs.