Toen mijn merrie drachtig was hunkerde ik naar informatie...ik las alles wat los en vast zat en wilde eigenlijk nog meer weten!

Ik weet dat hier op Bokt een heleboel mensen zijn met ontzettend veel ervaring met drachtige merries. Deze ervaring wordt ook gedeeld in de fora en de Wiki. Iets waar ik erg blij mee ben!
Maarrrr
Dat zijn voornamelijk feiten en losslingerende tips, dus vandaar dat ik dit topic open. Het lijkt mij een handig idee om alle tips en grootmoeders hulpmiddeltjes in 1 topic te verzamelen. (Mod, corrigeer me als zoiets al bestaat, maar ik kon niets in deze richting vinden).
Het idee is dus dat er alleen tips in komen en géén vragen!
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussieforum van te maken, maar het zou natuurlijk kunnen dat er reacties op elkaars tips komen.
Ik wil hier dan ook beginnen met mijn eigen grootmoeders middeltje:
Direct na de geboorte kan je het veulen bestrooien met suiker. Als de merrie dan nieuwsgierig gaat ruiken en misschien wel likken merkt ze dat het veulen zoet is. De merrie heeft dan een positieve ervaring met het veulen en likt dus door.
Mijn eigen merrie was wat terughoudend en begon niet direct te likken (was zware bevalling en 1e keer). Na het strooien heb ik haar mijn hand af laten likken en zo richting veulen geleid. Nadat ze de suiker op het veulen geproefd had werd zij helemaal afgelebberd en was het klaar.
Jullie nog zulke tips?