Nog 4 weken en nog geen uier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

johanD

Nog 4 weken en nog geen uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:44

Ik vind het raar dat onze drachtige merrie die uitgerekend is voor 10 maart 2011 nog steeds geen tekenen geeft dat er melk in de uier aant komen is. Is dit normaal of kan ik best de DA even bellen. Wie weet raad?
Het is de eerste keer dat de merrie een veulen krijgt.

Jes

Re: Nog 4 weken en nog geen uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:03

Er zijn genoeg merries die pas tijdens het veulenen uier krijgen, ik zou me hier niet teveel zorgen om maken. Wat je wel kan doen is bij de DA navragen of ze biest hebben liggen. Mocht je merrie na de geboorte nog geen melk hebben kan je daar dan altijd biest halen.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:21

bij mijn merrie zag ik pas een uier toen het veulen ernaast lag.
dat komt wel goed vooral de eerste keer zie je vrij weinig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:21

Het is heel erg verschillend per merrie en per dracht. Nu een maand van te voren zou ik me zeker nog geen zorgen maken.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:20

Ook ik zou me geen zorgen maken! Vooral omdat het de eerste is.
Verder kan het ook zomaar zijn dat ze een maand gaat overdragen...

stripkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:40

Mijn merrie is ook voor het eerst drachtig en 9 maart uitgerekend.

Vanmorgen zag ik dat het aan het veranderen is dus als het voor allemaal hetzelfde zou zijn dan is het morgen duidelijk iets dikker ;)

Iedereen is nogal geruststellend en hiermee zijn wij allebei geholpen.

Succes met de laatste loodjes. Ik vind het enorm spannend!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:42

Mijn merrie kreeg de dag van de bevalling pas een uier. Ze heeft ook een jaar lang gedragen. Het was haar eerste veulen. Je hoeft je er dus niet druk om te maken. :) Succes met wachten!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:43

Mijn verzorgpony had, toen ze vorig jaar drachtig was, pas een week van te voren melk aan de uiers, of nog later. Nog even geduld dus :)

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:47

Als je merrie voor het eerst een veulen krijgt, is het goed mogelijk dat ze pas uier krijgt net voor of tijdens de bevalling. Als ze vaker veulens heeft gekregen, zie je vaak dat ze al eerder een uier krijgen.

Veel succes alvast!

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:25

Niet te druk maken.
net zoals de reacties hierboven. Het verschilt per merrie, eerste veulen of niet.

Bij dachten we dat we nog wel 2 weken konden wachten op de komst van het veulen ivm uier. En afgelopen dinsdag ineens. Een kern gezond veulentje + een gevulde uier. het spuit er uit hahah

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:18

En is er al wat meer te zien??

johanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:45

Nee, nog niks te zien, de uier hangt er wel maar nog volledig slap. en ze is toch al enkele dagen over tijd, het birthalarm is vorige dagen al wel een paar keer afgegaan maar was telkens loos alarm.
DA heeft gezegd om haar nu elke dag ongeveer 5 minuutjes te berijden in stap en draf en dan zal het veulen er wel vlug zijn. Heb ook haar temperatuur al genomen en zitten rond 37 gr celsius.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:22

En....... ondertussen al een veulentje ?

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:11

johanD schreef:
Nee, nog niks te zien, de uier hangt er wel maar nog volledig slap. en ze is toch al enkele dagen over tijd, het birthalarm is vorige dagen al wel een paar keer afgegaan maar was telkens loos alarm.
DA heeft gezegd om haar nu elke dag ongeveer 5 minuutjes te berijden in stap en draf en dan zal het veulen er wel vlug zijn. Heb ook haar temperatuur al genomen en zitten rond 37 gr celsius.

Wat een ontzettend raar advies van de DA!
Het komt vanzelf, heus!
Maar denk niet dat je merrie blij is dat er nu nog iemand op z'n rug stapt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:21

die van mij moet ook nog 4 weken, is ook maiden, en uier stelt ook nog niet veel voor hoor :n

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:25

Toen mijn merrie moest bevallen (maiden) had ze pas hars de avond voor de bevalling,en uier toen het veulen er was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:29

johanD schreef:

???????????????
Meest absurde DA advies dat ik ooit heb gehoord.

En geen/weinig uier zegt niet altijd wat, kan ineens vollopen.
(heb hier ook een merrie met bijna geen uier staan, die morgen toch 340 dagen drachtig is.)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:29

raar DA advies hoor! ik zou er niet op rijden.... trouwens, anders zou je toch een ander zadel moeten kopen ofzo? dat past nooit! en zonderzadel zou ik ook niet doen, al dat gebonk op zn rug

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:32

Oja,was ik nog vergeten erbij te zeggen: mijn merrie was drachtig tot 364 dagen,op 1 dag na een heel jaar!!
En toch uiterlijk geen tekenen van een aankomende bevalling...
(op een vreselijk dikke buik na dan) :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:32

nog nooit zo vaag advies gehoord.. gaan rijden zodat het veulen sneller komt ?!?!?

johanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 10:22

Het advies heeft niks uitgehaald, veulen is er nog altijd niet, het is vandaag dag 370 van de dracht, geboortemelder is vannacht wel verschillende keren,
afgegaan, de banden zijn wel heel slap (precies blubber), de kling staat zelfs een beetje open, staart kan op de rug, ze is ook heel aanhankelijk, maar nog steeds geen volle uier. DA zegt dat zolang het in de merrie zit het veulen veilig is en dat het wel zal komen.
Ik weet dat bij het scannen in begin van de dracht het een heel klein embryootje was, misschien heeft het daar iets mee te maken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:44

gewoon geduld hebben en de merrie goed in de gaten houden. Wat betreft het uier, dit kan ook na de bevalling nog volschieten. Hier hoef je je vooraf zeker geen zorgen over te maken. Het veulen heeft gewoon meer tijd nodig om zich te ontwikkelen tot het moment dat het geboren zal worden. Maar voor jou zeer slopend. Sterkte de komende tijd.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:21

Is ze natuurlijk gedekt ? Misschien dat daarom de datum niet juist is ?

Onze merrie moet ook nog 4 weken, maar heeft ook nog niets geen uier, ook haar eerste veulen.

johanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:29

Ze is natuurlijk gedekt bij de hengstenboer maar ze is maar 1 keer weggeweest, want gescand op 18 dagen en onmiddellijk drachtig, ze is ook niet meer hengstig geweest nadien, dus datum klopt.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:22

Je merrie houdt het wel spannend voor je.. maar eenmaal als het er is dan is de veulen het wachten waard.

Ik heb 2 maiden merries nu beide op 340 dagen en hun hebben ook nog geen uier.. dus ben ik ook gerust gesteld door het lezen van de reacties in deze topic _/-\o_

Afgelopen maandag vertelde mijn da dat hij pas een veulen ter wereld had geholpen en die was op 368 dagen dracht, wel had het enorm lange benen maar verder was het een mooi gezond veulen ;)