Tips voor de opvoeding van een veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StarAnna

Tips voor de opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:13

Kan iemand mij wat tips geven over de opvoeding van een veulen?
Dan heb ik het vooral over wat ik hem het beste zo snel mogelijk kan leren en
hoe je dit het beste aanpakt?

We zijn al volop bezig met oefenen om hoefjes op te heffen en overal aaien

en met een halstertouw aan het halstertje achter mama aan te lopen
dit gaat heel goed zolang ik de halstertouw in een lus rond zijn kont draai
en ter hoogte van de schoft terug samen neem (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
maar als ik echter probeer om zonder lus te lopen, dus gewoon halstertouw aan halster
gaat hij gewoon stilstaan of achteruit trekken.
Kan iemand mij misschien tips geven hoe ik de overgang maak naar gewoon aan halstertouw lopen
of gaat dit op den duur vanzelf?

Alle tips zijn welkom heb namenlijk wel ervaring met paarden maar totaal niet met veulens,

Jes

Re: Tips voor de opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:50

Hoe oud is het veulen nu?

Mijn veulen is nu 9 maanden, en liep al vrij snel aan het halster mee, vast staan is geen probleem en ook poetsen en hoefsmid is normaal.
Met veulens moet je vooral consequent zijn. Nee is nee, en mee lopen betekend dus ook gewoon mee lopen. Uiteraard wel de leeftijd in het hoofd houden, en niet te zware dingen verwachten. Willen dat een veulen een uur lang netjes met jou mee loopt of een uur lang netjes naar jou luisterd is bijvoorbeeld teveel gevraagd. Hou het liever op een of twee maal per dag 5 a 10 minuten oefenen, en uiteraard lekker kriebelen en lief toespreken als jet veulen doet wat jij wilt.
Doet het veulen een dag heel goed zijn best? Stop dan eerder voordat het veulen zijn aandacht verliest en lastig wordt. Op die manier stop je met een goed gevoel.

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:53

Niet gaan dwingen om mee te lopen aan een halster dus gaan trekken etc. Als je het touw losjes laat hangen en het veulen achter de merrie aan laat lopen dan merken ze dat touw vaak niet eens. Voetjes geven spelender wijs leren dus een keer een beentje vastpakken en weer loslaten.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:04

aquafan2 schreef:
Niet gaan dwingen om mee te lopen aan een halster dus gaan trekken etc. Als je het touw losjes laat hangen en het veulen achter de merrie aan laat lopen dan merken ze dat touw vaak niet eens. Voetjes geven spelender wijs leren dus een keer een beentje vastpakken en weer loslaten.

Het veulen moet natuurlijk wel een keer leren dat hij voor druk moet wijken. Dus lomp trekken heeft inderdaad geen zin, maar een goede balans tussen druk geven en los laten bij juiste reactie, kan ook bij een veulen aangeleerd en gebruikt worden.

@TS: Probeer in ieder geval in gedachten te houden dat wat het veulen nu van jou leert, hij zijn hele leven mee zal dragen. Probeer consequent, rustig en duidelijk te zijn.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:09

StarAnna schreef:
Kan iemand mij misschien tips geven hoe ik de overgang maak naar gewoon aan halstertouw lopen
of gaat dit op den duur vanzelf?

Alle tips zijn welkom heb namenlijk wel ervaring met paarden maar totaal niet met veulens,

Om ook hier nog even op in te gaan. Je kunt leadrope (het achtje achter zijn kont langs en voor zijn boeg langs, wat bij de schoft samen komt) en halstertouw gaan combineren. Dit kan je zowel alleen doen als met zijn tweeen. Het principe is dat je druk vraagt op leadrope en halstertouw. Zodra het veulen loopt valt de druk weg (beloning). Naarmate de tijd verstrijkt vraag je meer druk op halstertouw en minder op leadrope. Zo kan het veulen de link leggen tussen de druk achter zijn oren (via het halstertouw en het halster) en het gewenste resultaat (naar voren lopen ipv naar achteren). Wees duidelijk in je hulpen, de druk valt pas weg op het moment dat het veulen voorwaarts gaat, niet eerder.

Succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:18

Volgens mij is de beste tip om zo weinig mogelijk van een veulen te vragen. Eigenlijk alles leren ze veel makkelijker als ze wat ouder en er meer aan toe zijn. Prima dat je spelenderwijs het halster op en af kan doen, kan aanbinden en borstelen, hoeven krabben. Misschien een heel klein stukje meelopen (van stal naar wei o.i.d.). Het is het handigst om achter een ander paard aan te hobbelen.

Als ze wat ouder zijn misschien spelenderwijs met de trailer vertrouwd maken maar verwacht niet te veel. Een veulen kan zijn aandacht nog niet zolang bij je houden. Veel mensen verpesten er meer aan dan dat ze goed doen. De basisopvoeding kan je het beste aan de moeder overlaten. Een veulen volgt voorbeeld naar zijn moeder. Zorg dus dat je dikke maatjes bent met de moeder en tolereer geen verkeerd gedrag naar jou toe van die moeder.

Wat ik zelf altijd heel belangrijk vind bij veulens is om zelf heel rustig te zijn. Ga rustig om met zo'n diertje en blijf begripvol. (dus niet gaan lopen sjorren om hem mee te laten lopen) Natuurlijk snappen ze niet meteen wat je van ze wil. Zorg dat ze je gaan vertrouwen en blij zijn met de aandacht die je geeft.
En geef ze niet zoveel dingen uit de hand. Daar krijg je van die opdringerige beesten van die geen respect meer hebben voor jouw ruimte.

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:31

Het veulen is pas 2 weken oud, nog redelijk jong dus (foto zie profiel).

Het is ook niet dat ik er enorme wandelingen mee ga maken,
gewoon van stal naar de wei achter de mama aan.

In ieder geval al bedankt voor de tips,zitten toch al een aantal dingen tussen wat ik ga proberen
(zoals de combinatie van leadrope en halstertouw)

Als iemand nog iets weet, info is altijd welkom :D

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:21

Piezze: bij mij wordt een veulen vanaf de 1e dag vertrouwd gemaakt met aanraken, voetjes optillen en halster. Ik ben niet grof, maar wel direct doortastend.
Voor ze 2 weken oud zijn lopen ze mee aan een halster en ze vertrouwen me volkomen hoor, ik wacht echt niet tot ze ouder en sterker zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:26

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:34

Had op google nog een andere tip gevonden ivm netjes aan halstertouw meelopen van veulen.
Namenlijk een zweep tegen de achterbenen leggen
(niet slaan of tikken gewoon tegen achterbeen aanleggen en veulen zou dan gaan lopen, zou een reflex zijn van het veulen om te gaan lopen als ze iets tegen het achterbeen voelen)

Heb het net dus maar meteen even uitgeprobeerd en ging heel erg goed,
heb de zweep er een aantal keren tegen gelegd als hij blokkeerde en ging stilstaan
en hij ging netjes weer lopen :j :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:01

valori schreef:
Piezze: bij mij wordt een veulen vanaf de 1e dag vertrouwd gemaakt met aanraken, voetjes optillen en halster. Ik ben niet grof, maar wel direct doortastend.
Voor ze 2 weken oud zijn lopen ze mee aan een halster en ze vertrouwen me volkomen hoor, ik wacht echt niet tot ze ouder en sterker zijn.

Ik zeg niet dat het niet kan. Jij bent er misschien heel bekend en vertrouwd mee. Ik zeg dat het niet kwaad kan om een veulen, en zeker als het 2 weken oud is gerust even met rust te laten. De mijne zijn altijd heel sociaal en braaf 3 geworden.

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:53

wat betreft aan een halstertouw meelopen van het veulen heb ik geen keuze
ik moet een stuk over de weg om van de stal bij mijn weide te komen
kan het risico niet nemen om het veulen los te laten lopen vandaar

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:59

Maar ik denk dat er verschillende goede manieren zijn om een veulen op te voeden,
"alle wegen leiden naar Rome" zeg maar
Daarom is de ene niet beter dan de andere, ben ermee eens dat het veulen niet teveel
moet lastig gevallen worden
maar mijn mening is dat je toch best een beetje met ze bezig bent
maarja ben wel een leek op dit gebied

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:03

In jouw geval zou ik het veulen ook zeker aan een touwtje mee nemen, laat m vooral achter de merrie aanlopen zodat hij went aan het touwtje te lopen.
Gezien dat dit elke dag gebeurd went een veulen vanzelf heel goed aan je, en zolang jij rustig maar consequent blijft zal het veulen al een hele hoop leren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:24

mijn veulen heb ik ook vanaf dag 1 fijn aan een touwtje laten wenen om zo mee te lopen
gelukkig nam ze dit erg snel op
ik houd er niet zo van als het veulen los over het erf heen loopt ook al blijft het bij mams
want soms blijven ze toch wel staan en spurten dan gauw weer naar mama of erlangs
gek doen kunnen ze buiten in de bak of in de wei

ik laat het veulen ook niet langs me lopen of voor me komen als ik ze naar buiten zet
en als ik op de wei ben draai ik ze eerst beide met hun hoofd naar mij toe en maak ze dan beide los
dit neemt het veulen ook goed op al spurt ze soms als een gek die bak in maar toch houd ik haar vast en draai haar eerst naar mij toe en beloon en kriebel haar dan om haar vervolgens los te laten :)

gewoon blijven volhouden en mischien dan nog even ondersteunen van achteren zoals moeders dit doen (ze duwen hun veulen dan vooruit)
gewoon vol blijven houden consequent en vooral ook goed belonen en zelfvertrouwen aan ze geven (dat is echt belangrijk)

het poetsen doe ik zelf 2 x in de week uitgebreid en ook als de smid komt gelijk even mee laten 'doen'