mijn merrie drachtig of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

mijn merrie drachtig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 14:59

Mijn merrie is in april meerdere malen gedekt door de hengst Cowtown Contender. 28 april konden we haar weer ophalen, omdat ze toen niet meer hengstig was. Daarna zijn we maar 1 keer weer naar de hengst geweest en toen was ze niet hengstig geworden.
Door omstandigheden zijn we daarna niet weer heen geweest ook al was dat wel de bedoeling.
Mijn merrie is de afgelopen weken wel wat voller geworden, maar overduidelijk is het niet. Aan haar uiers is niets te zien. Dit wordt haar eerste veulen. Klopt het dat het dan meestal ook later te zien is?
Scannen of opvoelen is voor ons geen optie.
Mijn merrie wordt schaars gevoerd en af en toe krijgt ze brokken, ivm vorig jaar twee keer hoefbevangen geweest. Dus kan niet door het voer komen. als ze drachtig is zou het veulen dus eind maart komen. Zou het dan niet veel beter te zien moeten zijn?

Let_be

Re: mijn merrie drachtig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:02

Waarom zou scannen of opvoelen geen optie zijn?
Dan kun je indien nodig de juiste voorbereidingen treffen, zoals merriebrok, ruime stal, etc.

Daarnaast is het per merrie verschillend hoe dik ze worden en hoe dit 'te zien is'. Ene draagt heel laag en andere draagt meer 'in het romp'.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:05

hoe kunnen wij nou weten als je merrie drachtig is? :+

dat kun je toch beter laten bekijken door een goede DA!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:06

Stel dat ze dragend is dan is schaars voeren niet bepaald handig. Dus zou daar zeker met zo;n paard zeker willen weten hoe en wat. Dus dan is scannen/opvoelen de enige optie.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:10

Scannen zou geen optie meer zijn, maar wel laten opvoelen. Dan heb je zekerheid. En weet je ongeveer wanneer je kan beginnen met waken ivm aankomende bevalling.

@ Wilawander, mijn eigen merrie heb ik ook schaars gevoerd, met 3x per dag handje luzerne en verder hooi in de wintermaanden, zomermaanden 2x per dag luzerne, hooi savonds en overdag weidegang. Is toch mooi gezond veulen ter wereld gekomen, ligt ook aan hoe je paard is, qwa aan leg voor dik worden ect. en hoeveel het nog in het werk staat.

Merriebrok, kan het vlies, zeker bij een mademerrie te dik worden, indien je niet bij de bevalling kan zijn, of te laat bent, kan het zijn dat het veulen het vlies niet kapot krijgt, met alle gevolgen vandien.

Aan TS wil ik het advies geven, laat je merrie opvoelen, dan heb je zekerheid of ze dragend is van een nageslacht.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:13

ik zal ook de merrie laten opvoelen.
is ze igg nog wel hengstig gezien of niet?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:16

heb je misschien wat foto's?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:17

ik bedoel met schaars, dat ze wel genoeg krijgt maar niet te veel. de laatste paar weken krijgt ze wel iets meer, omdat ze toch drachtig zou kunnen zijn. Ze heeft sowieso niet veel nodig ze is kwart haflinger en dus een iets breder type. Als ze drachtig is weet ik ook wanneer ze uitgeteld is, dus daar hoef ik het niet voor te weten. Het is moeilijk te zien als ze hengstig is bij haar, pas als je gaat rijden of bij een hengst staat merk je het. Ik heb heel weinig gereden vorig zomer door medische problemen van mijn kant.

Ik heb helaas geen recente foto's. Misschien kan ik in het weekend even foto's maken. Zit nu thuis met een dikke pols waar ik niks mee kan.

Opvoelen brengt ook een risico mee en dat hebben we ook nooit gedaan en toch meerdere malen veulens gehad. Mijn vader vindt het onnodig.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:37

Als je merrie een maiden is en ze is drachtig, dan ga je het later zien.
Mijn verzorgpony moet nog 2 maanden (eind maart uitgerekend) Krijgt goed te eten maar is ook nog qua baby buik erg bescheiden ;)

Als ik jouw was gewoon opvoelen/scannen, voor alles een 1e keer ;)

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:43

die van mij is dus ook eind maart uitgerekend. Vandaag nagekeken. Vind haar buikje nog heel bescheiden. Uiers ook niets te zien, maar dat hoeft ook nog niet. opvoelen enzo gebeurt niet, mijn vader wil het niet. En hij is baas, dekking betaald, voer en veulen wordt van hem.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:07

Dan kun je gaan wachten tot eind maart ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:09

Hoe kunnen wij nu weten of ze drachtig is? Daar moet je toch een dierenarts voor bellen. En wat hierboven staat ben ik mee eens.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:24

misschien ben ik niet zo duidelijk geweest. Ik wil graag weten of het normaal is dat mijn merrie nog niet echt tekent, ze wordt voller, maar dat is het dan. tuurlijk is er een mogelijkheid dat ze niet drachtig is. maar ik wil graag weten of het normaal is. ook omdat ik van meerdere kanten hoor dat je bij een eerste drachtigheid het pas later echt kan zien. ze moet als het goed is nog twee maanden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:27

Als je vader niet wil laten opvoelen, denk ik dat je alleen maar af kan wachten tot er al dan niet een veulen geboren wordt ;) . Heb je al wel gevoeld of je het eventuele veulen voelt trappen? En of je merrie wel of niet tekent en of dat wel of niet normaal is, kunnen wij vanachter onze computers uiteraard niet beoordelen.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:32

Ik doel ook meer op ervaringen of iemand ook een paard/pony heeft die nog niet echt tekent. Ik heb tijdje geleden gevoeld, toen voelde ik niets. Laatst wilde ik weer proberen, maar daar werd ze chagerijnig van.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:36

Maar ook als een ander ervaring heeft met een al dan niet tekenende pony, wil dat nog niks zeggen over jou pony uiteraard, elke merrie is anders daarin. Als je zekerheid wil, dan weet je wat de oplossing is, en die gaat niet gebeuren geef je aan. Dan is er dus geen zekerheid tenzij je het leven een keer voelt.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:44

Tuurlijk jou pony is maiden (mocht ze drachtig zijn) dan kan je er wat later pas wat van zien.
Maar je zegt dat ze wat 'minder' te eten krijgt?
Als ik jouw was zou 'k dr opvoelen/scannen want mocht ze drachtig zijn, dan moet ze eten voor 2 én biest aanmaken, wat betekent dat ze wel wat meer te eten mag krijgen ;)
Als je vader het echt niet wilt, dan moet je écht wachten tot eind maart. Dat ze wat voller is geworden nu is misschien omdat je haar wat meer eten hebt gegeven, maar in korte tijd 'opeens' iets zien van de dracht is haast onmogelijk.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:58

nee ze krijgt niet minder, juist meer, omdat ze voller is geworden. Drachtige merries hebben vanaf de 8 ste maand meer nodig en vlak daarvoor hebben we haar meer eten gegeven. Ze krijgt nu ook sinds 2 weken brokken.
ze is voller geworden voor de maaginhoud en dat betekent meestal drachtigheid. ook omdat ze als sinds augustus op ratsoen in gezet. kan dit eigenlijk geen vet zijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:00

mij merrie is ook maiden,ziet eigenlijk ook niks, alleen de buik is echt van een zwangere merrie.
ze is begin mei uitgeteld.
maar ze is heel anders nu, in doen en laten.
maar ik snap je twijfels, ik denk vaak is ze vet of drachtig?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 19:03

mijn merrie is in de winter sowieso al heel anders. Veel temperament en weinig naar buiten en niet rijden. Ook kom ik weinig bij mijn paardje nu, zit al weken in de lappenmand.
vrouwke, heb je anders een foto van haar buik, zodat ik een beetje kan vergelijken?

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:04

Zal ik een foto pb'en? 2 van begin dracht tot een paar weken geleden?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 19:06

agarcia, ja heel graag

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:56

Wat bedoel je met tekenen? Wat wil je zien? Uiers? Daar is het nog veels te vroeg voor. Dikke buik? Ook die hoef je niet te zien, mijn merrie die nu haar 6de veulen krijgt en voor april is uitgeteld is nog hardstikke slank. Kitzbi heeft ook zo'n slanke merrie, en die heeft ook al meerdere veulens gehad.
Wil je echt zekerheid, dan moet je toch op laten voelen. Maar je vader wil er niet aan, en bovendien brengt het altijd risico's.
Wel vind ik het zeer onverstandig dat er destijds niet gescand is op drachtigheid, alleen al om tweelingdracht uit te sluiten.
Nog een oplossing is de predictor stick voor paarden, http://www.wee-foal.com/nederlands/Home.html. Maar hier zijn ook kosten aan verbonden en aangezien je vader die al niet wil uitgeven voor scannen/opvoelen zal die hiervoor ook wel niet willen betalen.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:18

@ Neonlight Ik vind je reactie wel erg kort door de bocht. Het is niet vanwege het geld, dat mijn vader niet wil laten opvoelen. Maar vanwege de risico's en omdat we dat eerder ook nooit hebben gedaan. Mijn vader is een gewoonte mens en voor hem is elke verandering moeilijk.
Ik weet dat aan de uiers nog niets te zien hoeven zijn. Heb ik ook eerder al gezegd. We hebben vaak genoeg drachtige merries gehad, de laatste is 7 jaar geleden. En het was altijd heel duidelijk en deze keer niet. Vandaar mijn vragen....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:44

Welk risico? nu heb je het risico dat er misschien wel een tweelingdracht is, dat vindt ik pas een risisco.