Wie weet of dit kwaad kan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Wie weet of dit kwaad kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:45

Goedeavond allemaal,

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag.

Ik heb gelezen dat een merrie haar veulen kan verwerpen door ''stress'', gisteren kwam ik op stal en zag mijn merrie zeik en zeik nat op stal staan (ze had een deken aan). Ze zag er erg gestressed uit, ik hoorde van de stal eigenaar dat ze zich nogal druk had gemaakt omdat er een paar nieuwe paarden op stal kwamen voor een paar uur, omdat die behandeld moesten worden aan de pezen ofzo, deze paarden zijn van de ''buurman'' die paardenarts is maar stallen te kort had ofzo?

Ik heb haar meteen van stal gehaald, en haar een zweetdeken op gedaan, en haar droog gestapt, dit ging ook niet zonder slag of stoot, ze was helemaal gestressed en stijgerde en bokte etc.

Mijn vraag is: kan dit kwaad? zou ze haar veulen kunnen verwerpen???
ze is 8,5 maand drachtig, en dit is haar eerste veulen.

Nog één vraagje, ze was vandaag los in de bak, en ging COMPLEET uit haar dak, bokken, rennen, stijgeren etc. zo erg dat ze bezweet was, kan dit ook kwaad? maar ze ''kiest'' er zelf voor om zo te doen, dus heb haar niet opgejaagd etc.

Wat me trouwens ook opviel, is dat ik het veulen vandaag voor het eerst heb zien bewegen(onder in de buik) heeft dat te maken met de stress, of is dit gewoon toeval, dit was trouwens nadat ze flink gek had gedaan in de bak.

Sorry als het warrig overkomt, ben namelijk erg bezorgd en maak me erg druk.

Alvast bedankt,

Groetjes Sharon

concetto

Re: Wie weet of dit kwaad kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:48

Poeh, tuurlijk kan er vanalles gebeuren, maar de meeste merries verwerpen hun veulen voor de 5de maand.
Het feit dat ze uit haar dak ging vind ik een teken dat ze zich verder wel erg goed voelt!
En het zweten is niet zo erg, vergeleken met de temperatuur van vorige week is het nu bijna 15 graden warmer en dat is voor een paard best een groot verschil.
Wil je zekerheid moet je haar even laten scannen....
Sterkte

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:51

Stress kan verwerpen veroorzaken, maar ik zou me er nog niet te druk om maken... Verwerpen kan nog om vele andere redenen. Als jou merrie wil rennen en vliegen (zonder dat je haar opjaagd) lekker laten vliegen. Veel van het verloop van de dracht ligt buiten jouw macht, behalve natuurlijk dat je je merrie van goede verzorging voorziet en niet overbelast :) Ik hoop voor je dat er niets aan de hand is!

ps. stress kan heel verschillend zijn bij de diverse paarden. Wij importeren ook wel eens drachtige merrie's die doorstaan een complete reis met stress (reis duurt gemiddeld zo'n 30 uur in totaal), tot nog toe (even afkloppen) heeft nog geen van die merrie's verworpen :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:51

De dierenarts komt sowieso woensdag voor ''controle'' ik maak me toch wel druk, vooral ook omdat ik de kleine nu in een keer zag bewegen in mams haar buik..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:09

Het is helemaal niet vreemd om een veulen te zien bewegen op een dracht van 8,5 maanden. Helemaal niet als je merrie net helemaal gek gedaan heeft, daar komt adrenaline bij vrij en kan een veulen ook aardig "wakker" van worden. Dat hij beweegt is een teken dat hij goed leeft !!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:13

Ik denk persoonlijk dat het wel fijn is voor de merrie om even te mogen rennen! Doordat ze zoveel energie heeft, zal ze nu ook meer stress hebben, want tja, de energie moet eruit! En als het er eenmaal is uitgerend, komt er endorfine vrij, gelukshormoontjes.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:19

Mischien kun je proberen om je merrie zo veel mogelijk uit de stal te halen.
Het is niet gemakkelijk om stil te staan met een zwaar gewicht.
Het is gemakkelijker om te dragen in beweging.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:49

hey!

Bedankt voor de geruststellende antwoorden, merrie staat nu overdag weer lekker buiten in het land, en dit doet haar wel goed denk ik zo!
Woensdag komt de arts, is ff kijken wat hij zegt

Groetjes Sharon

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 09:49

Voor de nieuwschierige nog ff een update

De dierenarts is geweest, en zegt dat alles prima in orde is gelukkig!

Op naar een mooi en gezond veulen, en natuurlijk een gezonde merrie!

Groetjes Sharon