Paard met blessure insemineren? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natalie1993

Paard met blessure insemineren? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 23:01

Geen idee of het hier goed staat/of er al een topic over is. Heb gezocht, maar niks gevonden. Excuses als ik erover heen heb gelezen!

Mijn pony heeft een blessure in d'r hoef, wat of waar precies weten we niet. Ze is al 3x naar de faculteit geweest, heeft daar een week gestaan, is ingespoten en heeft 4 maanden rust gehad. Niets heeft gewerkt en we zijn inmiddels bijna 6 maanden verder. Er is zoveel met d'r gedaan en iedereen heeft een andere mening over de behandelingen en het vervolg.
    Of ze pijn heeft is heel moeilijk te zeggen. Bij (te) veel werk wordt ze onregelmatig, maar loopt wel gewoon door. Ze loopt graag en ondanks de onregelmatigheid lijkt ze weinig pijn te hebben. Maar dat kan natuurlijk schijn zijn.
    Ze mag sowieso nooit meer veel doen en of ze ooit nog reacreatief bereden kan worden is de vraag. Nu zijn er nog verschillende opties, waaronder nogmaals inspuiten, nog meer rust geven, op het land zetten, enzovoort.

Wat ik aan de DA wil vragen is of er een mogelijkheid is om haar te laten insemineren. Hoe en wat is nog helemaal niet over nagedacht, maar ik ben benieuwd naar meningen/ervaringen van anderen. Zijn er mensen die een paard met blessure hebben laten insemineren? Hoe ging dat? Alles is welkom! :)

[Edit] Meer over d'r blessure kun je hier vinden: [EJL-ITP] Mijn pony Onora door het jaar 2010

lissisanne

Re: Paard met blessure insemineren? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:06

ik heb er geen ervaring mee, maar als je niet precies weet wat het is (zoals blijkt uit je openingspost) zou het ook iets erfelijks kunnen zijn wat je meegeeft aan het veulen. Het is een risico waarvan je moet overwegen of dat het je waard is.
Verder hoor ik wel vaak verhalen van mensen die hun merrie na een (blijvende)blessure insemineren zodat ze weer verder kunnen met het veulen, vaak is dan wel duidelijk waardoor de blessure veroorzaakt is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:19

Overleg met je DA. Het extra gewicht van het veulen kan de blessure verergeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:25

Vergeet niet dat het gewicht van het veulen, placenta en vocht een behoorlijke belasting zijn. Hormonale veranderingen kunnen in het voor-en nadeel werken.
Persoonlijk vind ik het niet eerlijk om een paard met een blessure een veulen te laten dragen. Daarbij komt idd de erfelijke factor nog om de hoek kijken bij vage dingen. Ik raad het dus persoonlijk af.
En wat wil je met het veulen? Het duurt 4 jaar (11 maanden dracht inclusief) voordat je er op kunt rijden...
Verkopen? Er is een overschot en geen tekort aan paarden.

Het is de moeite waard om bij jezelf na te gaan waarom je een veulen wilt fokken. Ik kan daar verder niet over oordelen, het is jouw wens. Maar je belast je pony meer dan nodig.
Als je persee nageslacht wilt van je pony is een bevruchtte eicel in een gezonde draagmoeder plaatsen eerder op zijn plek.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 23:35

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Uiteraard ga ik het met de DA overleggen, of het überhaupt een optie is. Waar ik vooral naar opzoek ben zijn mensen met goede en slechte ervaringen. :)

Dat over een erfelijke blessure is interessant, daar had ik nog niet over nagedacht. Ook dat zal ik aan de DA voorleggen. Al zijn er in d'r familie voor zover ik weet geen problemen. Ze heeft 2 gezonde veulens gehad en ook d'r ouders hebben geen problemen met de benen (gehad).

Lusitana: Natuurlijk wil ik m'n pony niet overbelasten. Als de DA zegt dat ze er pijn van gaat krijgen/d'r blessure erger kan worden gaat het niet door. Anders wil ik me d'r wel verder in verdiepen. Het veulen wil ik zelf houden en ik heb geduld genoeg om te wachten met rijden, ik weet inmiddels genoeg andere leuke dingen te doen.

Lissisanne: Wat bedoel je met 'vaak is dan wel duidelijk waardoor de blessure veroorzaakt is'? Kun je dat uitleggen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:24

Als het niet erfelijk is dan is het het overwegen waard.

Wij hebben destijds onze merrie met blessure laten dekken. Merrie voelde zich behoorlijk nuteloos door alleen op de wei te lopen. Ze kwijnde steeds meer weg. Door het veulen is ze zo enorm opgeknapt. Nu is ze pijnvrij en een heel blij paard. De blessure is eerder verbetert dan slechter geworden. maar is natuurlijk afhankelijk van wat het is en hoe erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:16

hee Nat!
yv is natuurlijk geinsemineerd en die had een blessure.... Nu hebben we yv wel gewoon de hele drachtperiode op rust gezet, en bij rust was ze sowieso niet erg kreupel. Nu was Yv sowieso niet heel kreupel maar was er aan de binnenkant wel van alles kapot, maar de pijn was dus niet maximaal. Nu was van yvkes blessure wel bekend dat de hormonen van dracht een positieve invloed konden hebben op het herstel, en verder heb ik helemaal geen moeilijkheden ondervonden van de dracht en het extra gewicht. Het is wel moeilijk als je niet weet wat de blessure is, een hoef is natuurlijk veel gevoeliger voor extra 'balast' dan een kapotte pees waarbij je meer bewegingspijn hebt... maar als het in goed overleg gaat met de DA kan ik er niet echt problemen in zien ! :) :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:31

Hormonen, heb ik eerder ook genoemd, kunnen nadelig of in het voordeel werken, afhankelijk van het soort blessure, of liever, wat de oorzaak is.
Je kunt niet gaan vergelijken met een willekeurig groepje geblesseerden dat geinsemineerd is.
Het gaat om jouw specifieke geval en omdat wij niet weten wat er aan de hand is, kunnen we ook niet echt anders dan algemeen advies geven.
Ik snap dat je zoekt naar voorbeelden om dingen in te kunnen schatten, en dat is heel goed van je, want helaas denkt niet iedereen er van te voren over na. Maar helaas kunnen voorbeelden je niet echt een juist beeld geven omdat "blessure" natuurlijk van alles kan zijn. Het geeft wel een verzameling interessante ervaringen. Dus altijd leuk en nuttig.
De aangewezen persoon om een en ander te overleggen is de DA, maar die kan wellicht ook helemaal niks voorspellen als de oorzaak niet duidelijk is.
Omdat het in haar hoef zit, loop je een groter risico om extra pijn, omdat er meer druk op komt door extra gewicht en het kan nergens heen.
Verder moeten drachtige merries bij voorkeur fit zijn en dagelijks beweging krijgen, wat me met een paard met een pijnlijke hoef lastig lijkt. De kans op koliek neemt toe als er niet voldoende beweging kan worden gegeven.
Dracht is bij een gezonde merrie al heel wat, hoewel we daar meestal niet bij stilstaan, laat staan bij een merrie die een probleem heeft.
Ik raad je aan dit en wellicht andere artikelen over dracht eens door te nemen.

Hoe dan ook, ik hoop dat ik niet negatief over kom, ik vind het heel goed dat je dingen navraagt, en ik vind het een goed topic, maar ik denk toch dat het geen verstandig idee vind bij een merrie met een hoefprobleem van onbekende oorzaak en zelfs niet goed behandelbaar is. Maar dat is slechts mijn mening.
Ik ben benieuwd naar de mening van je DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:25

ik ben het met je eens lusitana, maar wbt conditie, gebrek aan beweging ed. is dit denk ik wel met vrijwel de meeste blessures te vergelijken, en ik moet zeggen dat ik daar dan weer helemaal geen last van heb ondervonden. Mijn merrie was een maiden en vrij oud (10) en in echt een behoorlijk matige conditie, dus wij hebben ervoor gekozen om haar op de faculteit te laten bevallen... Maar alles is helemaal perfect gegaan, echt de meest voorspoedige dracht ooit. Dus in dat opzicht :) Het is natuurlijk een afweging die je moet maken.

Maar wbt de blessure zelf kan idd alleen een DA inschatten of het verantwoord is denk ik...

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:59

Wilawander schreef:
Merrie voelde zich behoorlijk nuteloos door alleen op de wei te lopen. Ze kwijnde steeds meer weg. Door het veulen is ze zo enorm opgeknapt.
Dat is een van de reden waardoor ik erop kwam. Mijn pony staat zich enorm te vervelend en d'r karakter veranderd op dit moment heel erg. Ze is veel chagrijnig dan normaal en loopt tegen iedereen boos te doen...

Renske: Oja, helemaal vergeten van Yvke! Wat dom zeg, haha. Was het haar 1e veulen? Onora is ook niet kreupel en heeft ook geen pijn (zichtbaar) tot ze teveel moet werken. Overleggen met de DA is sowieso een prioriteit, dus dat ga ik morgen meteen doen. :)

Lusitana: Je hebt helemaal gelijk. Vind je informatie erg duidelijk, fijn dat je zo meedenkt! Die interessante ervaringen zijn inderdaad waar ik naar opzoek ben, simpelweg op kennis op te doen. Dat artikel is ook erg boeiend om te lezen. Verder krijgt ze gewoon beweging, stappen kan volgens de DA geen kwaad.

Ik ga morgenochtend bellen en dan zal ik het antwoord van de DA hier neerzetten. :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:49

indien het iets erfelijks is zou ik de merrie niet inzetten voor de fokkerij.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:48

Ik zou willen zeggen: Zolang je niet weet wat het is, zou ik haar niet inzetten, want dan kan niemand ook een prognose geven over erfelijkheid en hoe de merrie er door komt.

Buiten dit hele verhaal: Heeft je merrie uberhaupt iets toe te voegen aan de fokkerij??
Wat wil je met het veulen doen?? Verkopen? Dan zal het moederdier toch wel interessant moeten zijn, gezien het enorme aantal veulens dat ieder jaar gefokt wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:48

Als ik je andere topic lees (wat een leuk paardje trouwens!!) ben ik er in ieder geval van overtuigd dat je nooit iets zult doen wat niet goed is voor je pony. En als 't wel kan en zeker als je je veulen zelf wilt houden, kan het ook erg leuk zijn!
Hierboven staan al wat risico's genoemd over de dracht, dat is zeker iets waar je over na moet denken. Maar ook de periode met een veulen aan de voet vraagt veel. Het veulen moet het goed hebben en dat betekent dat je pony zonder problemen een half jaar in de wei moet kunnen lopen. Rustig aan doen, boxrust, enz. is in principe niet aan de orde. Ik heb het gezien met een paard bij ons (blessure ontstond tijdens de dracht), die heeft het heel zwaar gehad: de merrie wilde duidelijk rustig aan doen maar moest op haar (ook nog erg drukke) veulen passen, dus rende zich rot achter dat monstertje aan...was geen fijne periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:54

Ik heb mijn veulen gewoon zelf gehouden, de periode na de dracht was zeker erg zwaar en heeft veel energie en conditie van mijn merrie gevergd. Het veulen heeft haar echt gewoon compleet leeggezogen, en in dat opzicht weet ik niet of ik het echt voor herhaling vatbaar vind. Anderzijds was dat probleem wsl ook ontstaan als ze niet geblesseerd was. (Hoewel ze er dan mss iets beter tegen opgewassen was qua conditie)... Maargoed, kon wel duidelijk merken dat Yvke blij was toen haar veulen hem gepeerd was naar de opfok :D ..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:21

Persoonlijk zou ik alleen een gezonde merrie laten dekken. Om bovenstaande redenen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:21

Ik heb een merrie die door een klap van een ander atactisch geworden is. Merrie had haar premies al op de keuring gehaald en bewezen een goede fokmerrie te zijn.
Sinds ze gebleseerd geraakt is is ze nu drachtig van de 3e. Vorige 2x heeft ze zonder problemen de dracht uit gelopen (word die tijd ook gereden, laatste 2 weken gaat ze pas op rust, met beweging blijft ze het best). Zodra ze laat zien er moeite mee te hebben mag ze met pensioen, maar afgelopen jaar liep ze langer door dan mijn ZZ-pony en mijn 3,5 jarige staat dit jaar nu al op rust.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:49

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga maandag de DA weer proberen te bereiken en te overleggen. :)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:49

We zijn vandaag weer bij de dierenarts geweest en die heeft een eventuele dracht goedgekeurd. Ze heeft geen (zichtbare) erfelijke problemen en ook d'r blessure kan de dracht, zoals het er nu uit ziet, aan.

Betekend niet dat we daar meteen op springen, ze gaat sowieso eerst op het land en dan kijken we hoe dat gaat. Als ze evt. gedekt wordt zal dat toch pas over een krap half jaar zijn.

Opmerkingen e.d. zijn altijd welkom! :)