Miskraam mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Miskraam mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:47

Even jullie advies nodig...

Ik vind mijn mini er sinds gisterochtend anders uitzien... Dunner of vooral anders dik (niet meer bol rond de flanken).
Ze zou nu 6 mnd dragend moeten zijn en is eigenlijk altijd direct vrij rond als ze dragend is...

Ik heb niets kunnen vinden, maar ze staat 24-7 buiten en met de sneeuw (en vossen) denk ik niet dat ik iets zou kunnen vinden. Gedrag is helemaal normaal, verder is ook aan haar lijf niets te merken (maar dat heeft ze zelfs met normale geboorte niet...)

Iemand nog tips over hoe ik eea te weten kan komen (ok scannen... maar met deze sneeuw kan ik niet echt op pad) en hoe groot zou een 6 mnd veulentje nu in de baarmoeder zijn ongeveer?

ilovemoney

Re: Miskraam mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:00

hmm, dit is inderdaad lastig.
zelf heb ik hier geen ervaring mee, mischien toch een dierenarts er bij halen voor de zekerheid?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:01

SMP -> KS

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:13

Ergens op bokt staan wel foto's van het veulen wat mijn merrie op 7 maanden vergooid heeft (was in 2009) zal zo even zoeken.
Het is alleen wel een paarden veulen dus waarschijnlijk groter. Dit veulen kon ik in een emmer stoppen.
Ik heb mijn merrie toen der tijd op de wei gevonden met een deel van de placenta eraf, veulen zat er toen nog in. Mijn merrie was niet echt veranderd qua vorm, wel heeft ze de hele week staan zweeten en wilde ze niet eten. Ik ben bang dat de enige controle een scan is, maar dat heeft op zich niet veel haast, je kan dus gewoon wachten op beter weer.

Edit: kwam deze site tegen bij het zoeken;
http://www.crayonboxminiatures.com/deve ... fetus.html

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:38

vorig jaar heeft mijn merrie ook verworpen.
is wel geen mini maar soortgelijk verhaal als het jouwe
ik heb het in november nog voelen bewegen en in december plots op een dag vond ik dr buik net 'weg' lijken
uiteindelijk in januari laten opvoelen en ze was niet meer drachtig
heb verder nergens iets gevonden, ook geen slijmerig bloed ofzo, alles was netjes
zowel op stal (staan snachts op stal) als op de weide niet

ik heb overigens ook dit jaar weer hetzelfde idee. maar ik oefen nog even geduld vooraleer ik dr laat opvoelen. (laat ik het zo stellen: ik ben er eigenlijk 99% zeker van dat ze opnieuw verworpen heeft, want weer dezelfde 'symptomen', zomaar op een dag dat beginnend buikje weg en zelfs wat opgetrokken, verder is de merrie er overigens compleet hetzelfde onder, dus geen zweten of raar gedrag ofzo)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:55

Bedankt voor de feed back.
En 6 mnd oud foetus zou nu formaat dwerg konijntje hebben denk ik?

Ze is gewoon anders van vorm, tijd zal het laten weten, maar ik verwacht dat ze nu leeg is. Helaas.

Zo was ze begin deze maand (linker paardje ;) ):
Afbeelding

en zo is ze nu:
Afbeelding

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:00

Hai Esther,

Dat zou wel heel erg sneu zijn zeg!
Ik heb alleen Dream hier als vergelijkingsmateriaal. ik denk net zo groot als madelief?
Die begint nu toch echt ronder te worden, zowel in de flanken als naar beneden toe. Zij is uitgerekend rond 11 juni.
Ik hoop voor je dat je toch een veulentje krijgt volgend jaar!
edit: ze ziet er idd niet erg dragend uit nee..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:03

Mijn minishet heeft vorig jaar rond deze tijd ook een miskraam gehad. Het veulen was inderdaad ongeveer zo groot als een dwergkonijn... Aan de merrie verder ook niets te merken, maar we vonden het verworpen veulen in de stal.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:04

Hoi Esther,

Ik weet niet hoeveel hooi ze bij krijgen, maar zou het kunnen dat wat minder voer in haar darmen heeft en daardoor wat meer invalt in haar flanken?
Als ze het verworpen zou hebben dan word het snel opgeruimd en anders bij beter weer toch even een DA vragen.
(of bij je laten komen en op laten voelen?)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:06

Tosadog schreef:
Hai Esther,

Dat zou wel heel erg sneu zijn zeg!
Ik heb alleen Dream hier als vergelijkingsmateriaal. ik denk net zo groot als madelief?
Die begint nu toch echt ronder te worden, zowel in de flanken als naar beneden toe. Zij is uitgerekend rond 11 juni.
Ik hoop voor je dat je toch een veulentje krijgt volgend jaar!
edit: ze ziet er idd niet erg dragend uit nee..

Ik kan het bijna niet geloven dat het nu weer fout is...
Maar zeker nu ik de foto's en het verschil zie...
Zo was ze dus begin deze maand....
Afbeelding

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:07

getverdemme ik hoop het niet hoor!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 14:07

annebe schreef:
Hoi Esther,

Ik weet niet hoeveel hooi ze bij krijgen, maar zou het kunnen dat wat minder voer in haar darmen heeft en daardoor wat meer invalt in haar flanken?
Als ze het verworpen zou hebben dan word het snel opgeruimd en anders bij beter weer toch even een DA vragen.
(of bij je laten komen en op laten voelen?)

Hoeveelheid hooi was hetzelfde (eerder wat meer vanwege de nattigheid...)

Opvoelen ga ik niet doen, als er niets meer inzit dan komt er straks ook niets uit... Paardje is ok, dus voor haar gezondheid hoef ik dat niet te doen.

Ik wacht nu gewoon af wat ze gaat doen qua lijf, maar ik geef het een minimale kans.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:25

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:15

ach wat triest om te zien.....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:49

Moragh, het kan zijn dan door het koude weer, ze veel meer energie verbruikt dan normaal. Dan verhoogd de verterings snelheid in de darmen en kan de buik leger zijn. Met 6 maanden heeft een merrie nog niet zo'n buik dat je het meteen ziet als het verworpen is. De mijne in elk geval niet en daar zitten al oudere merries tussen. Het kan ook zijn dat het veulen verschoven is. Het ligt niet altijd in dezelfde houding.
Ik snap dat je niet wil opvoelen, maar misschien kan je een urine test doen? Schijnt redlijk te werken. Zoek maar eens in de Kraamstal op iets van Wee foal checker.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:54

Bedankt Melanie.
Het malle met dit merrietje is dat zodra ze drachtig is (dus zelfs bij 1 maand) ze opzwelt... ze houdt dan blijkbaar meteen veel vocht vast ofzo. Veulen weg? Dan ook binnen 1 dag buik andere vorm. Het is al bijna 1 maand koud, dus daarin was begin deze week geen hele grote verandering. Plus dus zelfde voer. Misschien ligt het veulen anders, daar hoop ik maar even op, maar vorige jaren daar niets in gemerkt.

Maar urine test is een heel goed idee, ga ik mee aan de gang!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:54

Misschien een tip.Als je haar even geen water geeft als dat mogelijk is(zolang totdat ze dorst heeft) en dan vervolgnes je hand in de flank leggen.Als de merrie dan gaat drinken en koud water binnenkrijgt,beweegt het veulen vaak door weg te draaien en dit kun je zelf voelen.Als je wat voelt bewegen is het dus nog okee,als je niks voelt kan het ook zijn dat het veulen net ergens anders ligt...succes in ieder geval.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:05

Schiet mij maar lek!
Sinds het warmer is heeft ze weer meer buik gekergen... elke dag een beetje meer...
In de wei heb ik helemaal niets kunnen vinden, en zo ziet ze er nu uit:
Afbeelding
Toch nog drachtig?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:10

Kan het niet zijn dat haar vacht platgeregend is, en dat ze er daardoor dunner uitziet/zag?
Ik duim voor je mee dat het gewoon nog aanwezig is.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:14

Nee, dat was het zeker niet... Het lijkt net alsof met de kou het veulentje gewoon helemaal diep in haar is gekropen?
Kan dat?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:40

Ik heb 2 maanden voor de uitgerekende datum nog een keer de hele wei afgezocht omdat ik zeker wist dat ze verworpen had,zo dun was ze.Maar gewoon een prachtig groot hengstveueln geboren.Het kan dus zeker zo zijn dat ze er een tijdje niet drachtig uitzien,net hoe het veulen ligt.
Succes,ik ben heel benieuwd. ( wij hebben een keer een veulen de naam Folette gegeven,afgekort,fop,omdat ze ons iedere keer voor de gek hield en we dachten dat de merrie verworpen had)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:06

Moragh, dat ziet er drachtig uit. Misschien toch de kou idd dat het veulen anders is gaan liggen.
Ik heb hier 1 oudere merrie die ook soms ineens ingevallen lijkt. Maar daar zit toch echt nog een veulen in.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:42

Voeding en water kan ook een paard ineens dun of dik laten lijken, mijn oude merrie valt altijd meteen in bij de flanken als het kouder wordt omdat ze dan alleen nog maar warm water wilt drinken.

Misschien dus gewoon wat minder gedronken (hoop het!)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:03

Wat het is geweest weet ik niet, lijkt echt met kou (of de sneeuw) te maken gehad, want ruim 3 weken is haar buik gewoon weggeweest...Terwijl daarvoor in de 1e sneeuw van dit jaar alles normaal was.

Z heeft nu een mooi bom luikje, dus ik ga ervanuit dat het veulen er toch is, goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zich heeft laten foppen door een drachtige merrie en een veulen met humor! Liever zo dan andersom!!!
Ik ga ervanuit dat in de 2e helft van mei een schattig mini veulentje wordt geboren!

Bedankt voor alle hulp en feed-back!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:05

Nou hopen dat er over een paar maandjes een gezond veulen naast loopt.
Zo op de foto ziet ze er toch aardig bol uit.

Succes met dit mysterie...