Welk voer voor merrie na afspenen veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Welk voer voor merrie na afspenen veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:31

Hallo allemaal,

Mijn pensionhouder en ik hebben met onze merries een veulentje gefokt en inmiddels mag het kleine grut afgespeend worden.
Nou vroegen we ons af of we de merries na afspenen gewoon de merriebrok op kunnen voeren, of dat het beter is iets anders te voeren?
De merries zijn eerder te schraal dan te dik, het is dus niet de vraag of ze brok moeten krijgen, maar of merriebrok dan nog steeds geschikt is.

Graag advies van de kenners :)

Groetjes, Alet
Laatst bijgewerkt door Alet op 13-12-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Re: Welk voer voor merrie na afspenen veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:40

Zeker geen merriebrok voeren, daar zit veel te veel in, de merries gaan toch al een grote strakke (dus pijnlijke) uier krijgen, laat staan als je ze op vol voer zou laten staan. Hier wordt na het afspenen een tijdje helemaal geen brok gegeven, dus ook geen gewone brok, tot de uier weer geslonken is.
Ook geen kuil/voordroog waar veel in zit, maar hooi, of voordroog dat niet te rijk is.

Als je het voer nog op moet maken zou je het eerder aan de veulens opvoeren, die zullen eerder al wel met hun moeder meegeknabbeld hebben en het dus gewend zijn en die kunnen het extra'tje wel gebruiken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:51

Kijk, dit is fijn inhoudelijk advies.
De merries zonder krachtvoer zetten vind ik lastig, omdat ze zo schraal zijn.
Ze krijgen wel veel hooi, maar zou dat voldoende zijn?
Wat vinden jullie van bijvoeren van muesli, daar zit toch niet zoveel in.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:55

weet je wat je ook kan geven, geplete mais. dat zorgt er voor dat je merrie aansterkt en laat ook uier slinken. omdat het een hele ander voeding is.

dat geven wij altijd. omdat wij willen dat de merrie weer keurig op gewicht komen en dat zet lekker aan. zonder dat je de melkklieren belast.

ik hoop dat je er wat aan heb.

groetjes suus

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:58

Ze zijn schraal omdat de veulens bij ze gedronken hebben. Vaak is het stoppen van de melkproductie (door het afspenen) al genoeg om ze snel bij te laten trekken.
Om te zorgen dat het uier een beetje vlot afneemt geef ik mijn merries enige tijd geen krachtvoer (ene merrie kan eerder weer hebben dan andere), tot de spanning van het uier uit zichzelf weg is (niet het hele uier hoeft weg te zijn, dit kan soms wel even duren). In die periode krijgen de merries wel veel (arm) ruwvoer en laat ik ze veel op de paddock lopen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:21

Fijn dat er reacties komen.
Graag zou ik weten wat jullie precies bedoelen met 'kan soms wel even duren' en 'enige tijd'.
Natuurlijk kan ik ook overleggen met de DA hoor, maar ik vind het prettig om ook van anderen advies te krijgen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:36

Hier krijgen ze na het afspenen ook geen krachtvoer. Bij voorkeur zet ik ze alleen op onbeperkt overjarig hooi. Voor het slinken reken ik hier op ongeveer een week. Dan heeft de merrie het ergste wel gehad. Wanneer de uier compleet verdwenen is, is moeilijk te zeggen. Sommige merries zijn na 2 weken helemaal vrij, anderen met 6 weken en sommigen krijgen ook nooit meer de oorspronkelijke vorm terug.

Hoewel het uier bij sommige merries na 2 weken al droog staat wil dat niet zeggen dat het veulen er al weer bij kan. Het beste is om ze voor minimaal 6 weken (bij voorkeur langer) gescheiden te houden. Het risico dat het veulen de melkproductie dan nog op gang weet te brengen is dan minder groot.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:40

hier ook paar dagen geen krachtvoer alleen hooi tot de uier geslonken is...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:44

Hier is 'enige tijd' minimaal 2 weken, er zijn er ook die nog langer niet krijgen. Veel mogelijkheid om te bewegen is ook erg fijn, dan kunnen ze de druk eraf lopen.
Dan zijn er nog mensen die de uier koud afspuiten, maar dat heb ik nog nooit gedaan (lijkt me persoonlijk erg onprettig voor ze).
Ook hoor je soms dat mensen het zielig vinden dat de uier zo gespannen staat en er dan steeds wat uit melken, dit moet je niet doen, dan blijft de productie aangezwengeld worden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:51

Even samenvattend in grote lijnen:
Geen brok iig een week/twee week lang
Veulens kunnen de merriebrok opeten
Merries onbeperkt hooi voeren
Merries en veulens zo'n 6 weken gescheiden houden, maar hoe langer hoe beter ivm melkproductie
Ivm gespannen uier zorgen dat ze kunnen bewegen

Ze staan in principe 24/7 buiten in de wei en kunnen dus voldoende bewegen.
En wat raden jullie aan, wel of niet rijden de komende tijd?
In een grijs verleden heb ik mijn jonge paard ook afgespeend, maar ik heb dat allemaal niet meer op mijn netvlies staan. Erg fijn dus, al deze reacties.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:53

Ik gaf mijn merrie bij het afspenen terug gewoon basismengeling en hooi. En verder veel weidegang om de druk eraf te lopen indd. Werkte bij mij heel goed, maar dat wil niet zeggen dat dat voor elke merrie geldt.
Ik denk dat de manier van de vorige posts (het geen eten geven, enkel arm hooi, water en weidegang) beter werkt en ik hoor ook van veel andere fokkers dat deze manier het beste is. De volgende keer zal ik het dus waarschijnlijk ook zo doen.
Ook indd van het uier afblijven, zodat de melkproductie stilvalt.

Qua rijden moet je even kijken hoe je merrie reageert. Sommigen hebben veel last/pijn de eerste dagen en dan is rijden natuurlijk niet zo aangenaam.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:55

Hier krijgen ze vanaf een week voor het spenen geen krachtvoer. Veulens gaan vanaf vier maanden 's nachts apart en kunnen wel gewoon krachtvoer blijven eten. Een week na het spenen wordt de krachtvoerverstrekking aan de merries langzaam opgebouwd.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:02

Hier krijgen ze na het spenen zeker geen krachtvoer want dat houd de melkproductie op gang en iets wat je zeker niet wilt is een uierontsteking :o
Dus wij doen de eerste weken gewoon lekker veel naar buiten dat ze beweging krijgen want dat is ook heel belangrijk en heeeleeeel veeeeel hooi/kuil
En dan komt het vanzelf goed.
Bij ons zijn er als het lukt ieder jaar drachtig en er is tot nu toe nooit een probleem geweest :D

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:05

Nee, uierontsteking moet je niet hebben.
Toch fijn dat ik de vraag hier stel over krachtvoer, was zelf geneigd geweest ze wel bij te voeren en dat is dus bijzonder onverstandig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:14

Ik doe mijn merrie de eerste week geen plezier met rijden. Wel met vrije beweging. Eventueel kun je wel wat longewerk doen, dan kun je de merrie ook beter observeren en daar zo nodig het werk op aanpassen.

Het uier van mijn merrie spuit ik de eerste 3/4 dagen wel af met koud water. Eerst een zachte straal en als ze er eenmaal aan gewend is kan de straal iets harder. Het wordt wel gewaardeerd, al is het de eerste minuut wel even wennen. Ik heb zelf zo'n sproeier met verschillende standen, ideaal want je kunt heel gemakkelijk switchen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:16

Ik moet er niet aan denken met dat koude weer :+ ons veulen is een paar weken geleden afgespeend toen het begon te vriezen ik zou de merrie al hebben zien kijken met dat koude water :o

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:46

tellom schreef:
Ik moet er niet aan denken met dat koude weer :+ ons veulen is een paar weken geleden afgespeend toen het begon te vriezen ik zou de merrie al hebben zien kijken met dat koude water :o

Tja, maar het afspenen hier gebeurt over het algemeen in november. Daarbij hebben we nu ook al extreem vroeg echt winterweer. De laatste jaren begon dat pas in januari/februari. Ik heb in ieder geval nog nooit met vrieskou af staan spuiten. Dan zou ik het overigens ook niet doen denk ik.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:51

De merries en veulens stonden overdag al apart, maar sinds vandaag 24/7.
De merries vinden het best, maar de kleintjes en hun grote broer hebben het er toch wat lastiger mee.
Afspuiten van de uier doen we met dit weer zeker niet.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:54

Zoveel mogelijk ruwvoer, niet teveel brok.
Brok stimuleert het maken van melk en zo kan je uier ontsteking krijgen.

Succes !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:11

Even goed in de gaten houden wanneer de uier niet meer op spanning staat. Bij mijn merrie is het ongeveer een dag of 4, en dan gaat ze weer op de krachtvoer, wel gematigd en het wordt langzaam opgevoerd naar de normale hoeveelheid.

Wat betreft rijden, ik rijd zelf niet op mijn fokmerrie, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor je merrie niet heel fijn is om met een strakke en pijnlijke uier te moeten rijden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:18

Alet, wat gaat dat toch snel he!
Ik heb hetvolgende gedaan;
Van krachtvoer af, toen was er nog gras dus kreeg ze niets bij. Nu zou ik idd onbeperkt hooi geven maar kijk wel uit met jouw merrie ivm haar hoefbevangenheid afgelopen zomer. (geen voordroog maar hooi wat al wat ouder is). Volgens mij ben ik na 2 weken weer een klein beetje krachtvoer gaan geven.
Ik ben de eerste week kleine stukjes gaan wandelen en na een week gaan stappen onder het zadel. Langzaam opgebouwd, Porv vond het erg fijn merkte ik om er even uit te zijn.
De eerste anderhalve week heb ik haar dagelijks getemperatuurd om een evt uierontsteking op tijd op te merken.
Let op de 2 donderstenen......in de KS komt vaak naar voren dat als ze helemaal geen melk meer krijgen maar toch vlak naast elkaar staan, ze veel trucjes kunnen uithalen om bij mams te komen....

Veel succes, ook voor M. (zucht; moet snel weer eens komen kijken............stomme drukte)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:56

Hoi Marieke! Wat leuk dat je ook reageert.
Ja, wat gaat de tijd snel, Ayla is al bijna net zo groot als Galdur.
Amber is wel gevoelig voor eiwitten, maar de bevangenheid van dit jaar kan ook verband hebben gehad met de ontsteking aan haar oog. We houden het in elk geval wel in de gaten.
De kleintjes staan graag bij het hek, maar de moeders zelf blijven achter in de wei. Stiekem drinken gaat alleen lukken als ze door de draad gaan, maar de stroom staat er de hele dag op en daar hebben ze toch wel ontzag voor.
Temperaturen ivm uierontsteking is een goed idee.
De tijd van het jaar zorgt er ook wel voor dat je minder op een dag kunt doen dan je zou willen!
De dagen dat ik werk is het al donker voor ik vrij ben...

Actief rijden was ik niet van plan, maar het is altijd fijn om ook de ervaring van anderen te horen.

Bedankt voor alle reacties tot zover!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:54

dit is al een heel oud topic. en ik heb met de zoekfunctie gezocht naar recentere topics maar kwam op deze.
dit is dus naar mijn mening een daadwerkelijke toevoeging van dit topic...maar wel in een vraag:

want ik zit dus met hetzelfde probleem. Mijn merrie is zo ingevallen, en het veulen heel zelfstandig en 1 november 4 maanden geworden! Nu lees ik dat ze echt van het krachtvoer AF moet. maar mag dat in 1 keer? ze krijgt namelijk 6 kilo per dag, verdeeld over 3 voerbeurten. ze krijgt dan 1 kilo veulenbrok+1kilo basis/luzerne.

Dat kan ik toch niet in 1 keer zomaar weglaten dat is toch ook niet goed voor de darmen? of kan dat toch wel? Ik wilde het namelijk al gaan afbouwen...en was al begonnen met het veulenbrok minderen en dat te vervangen voor basis/luzerne. Nu weet ik dus weer niet goed of ik wel het juiste heb gedaan.

Het is voor mij de eerste keer dat ik een veulen afspeen thuis. Het veulen is nog niet verkocht en opfok is geen optie, dus het zal thuis gebeuren.

en sommigen zeggen dat dit niet kan, omdat ze elkaar dan nog kunnen zien en ruiken, is dit echt waar? zijn er ook mensen die dit wel met resultaat hebben gedaan thuis?

Ik hoop dat er nog iemand reageert!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:48

Mijn merrie stond ook op 6 kilo per dag en is direct teruggegaan naar 1 kilo (2 keer halve schep per dag, en voorheen 3 keer 2 kilo per dag). Dit voor 4 dagen, en toen is ze naar 4 kilo gegaan. Normaal kreeg ze ook nog een emmer wortelschillen per voerbeurt, in de dagen na het spenen was dit 1,5 emmer, als bakvulling.
Verder worden de darmen aardig goed bezig gehouden als je onbeperkt hooi geeft, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:53

ok bedankt voor je antwoord!

Ondertussen heb ik ook contact gehad met iemand die vaker veulens fokt, dus ervaring heeft. zo ben ik ook wat zekerder in wat ik ga doen en hoe ik het moet doen.

Morgen gaat hij wat langer vd moeder apart. en breng de merrie morgen al wat minder in het voer, en dan moeten ze de komende week echt gescheiden gaan leven helaas voor ze. en zet ik ze denk ik ook op 1 kilo, en dan basis natuurlijk geen veulenbrok meer. en uiteraard hebben ze beide continu beschikking tot paardenkuil.