Waarom is mijn veulen zo vervelend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fadoesjh

Waarom is mijn veulen zo vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:08

Mijn veulen heeft voor een veulen de meest ideale plek gehad om op te groeien.
Hij heeft de hele zomer dag en nacht in een kudde gelopen samen met mams.
Genoeg andere veulens om zich heen.

Nou heb ik het veulen echter gespeend en bij zijn oude weidegenootjes(de andere gespeende veulens(3 stuks, samen met die van mij 4)) gezet.
De andere veulens zijn ietsje eerder gespeend en stonden dus 's nachts met z'n drieën in een grote inloop stal, en overdag samen met mijn merrie en veulen buiten.

Maar goed, nu heb ik dus mijn veulen erbij gezet, maar hij mept de andere veulens echt in elkaar, hij jaagt ze in een hoekje en trapt dan fel achteruit.
Ze staan overdag nu in een paddock van 30 X 60', en hier jaagt ie ze dus ook in een hoekje, ze zijn echt doodsbang voor hem.
Ik heb het in de stal een paar uur aangezien, maar ze raken gewoon helemaal over hun toeren.

Zijn hier meer met zulke ervaringen, en is hier nog wat aan te doen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:10

ik denk toch dat het een kwestie is van even doorzetten, met een nieuwe erbij moet de rangorde opnieuw bepaald worden, als eenmaal duidelijk wie de baas is zal het waarschijnlijk klaar zijn...

fadoesjh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:15

Het gaat al meer dan een week zo, ze staan al vanaf dat ze 2 weken oud zijn samen, en nu dan een week alleen zonder mama, en hij mept echt gericht, en niet zacht. Ik laat ze express de hele dag in de paddock samen omdat de anderen dan weg kunnen komen, maar in de stal gaat het mij echt te gek. Ze vliegen en scheuren en de 3 anderen zijn helemaal zeiknat van het zweet met een hartslag van ik weet niet hoe hoog.

keshia

Re: Waarom is mijn veulen zo vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:19

kun je ze niet voor de komende tijd ook 's avonds buiten laten staan?
eventueel, met degene waar hij het het beste mee kan vinden, apart...
zodat ze een eenheid vormen zeg maar, en dan de vier weer bijelkaar?

ik denk ook wel dat het eventjes uitgevochten moet worden, en dat kan wel eventjes duren,... maar het is inderdaad niet eerlijk ze dan niet de gelegenheid te geven weg te rennen....
dus als het zou kunnen zou ik ze gewoon buiten houden, tot de rangorde bevestigd is....
erg lastig dit soort situaties....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:25

Kan je helaas niet helpen, maar volg het wel even, omdat ik met soortgelijk probleem zit, alleen dan met volwassen paarden.

Ik heb het betreffende paard nu even apart gezet (kan de rest ook niet zien). Hoop doordat ze even uit de groep geweest is de felheid er even wat afgaat.

TS, succes!

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:28

Ik had ook zo'n veulen.. trapte ook de 3 andere veulens waar ze mee stond in elkaar.
Ik moest toen weg bij die stal waar ze stond omdat t niet ging.
Heb r toen gestald bij andere paarden van dezelfde leeftijd die ze niet kende dat ging wel beter.
Ze is nu bijna 4 en nog steeds dominant in de kudde en als er een nieuw paard bij komt dan zet ik haar even apart in een stukje land zodat ze de nieuwe paarden wel kan zien en ruiken maar ze niet kan opjagen ofzo.
Dat gaat prima maar ze zal denk ik altijd wel een moeilijk paard blijven.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:31

wat ik altijd heb meegekregen, is dat paarden zich raar gaan gedragen, als ze als enige in een groepje worden gevoegd.... dat kan zich vaak gaan uiten in dominantie, of juist te erg onderdanig zijn....
mij werd altijd aangeraden, paarden per 2 toe te voegen... dus eerst een soort paar te maken, waar ze zich prettig bij voelen, en dan vervolgens steeds 2 eraan toevoegen...

als ik mijn paard ergens bijzet, bij paarden die ze niet kent, dan mept ze ook.... maar als ik haar bij een paard zet die ze kent, en dan in een groep is er niets aan de hand!
en dan gaat het over dezelfde paarden....
zo even een voorbeeldje:

mijn buurmeisje heeft twee tinkers, (dominante ruin, en merrie)ik heb daarbij geprobeerd mijn merrie in de wei te zetten,... klinkklare oorlog! niet goed te krijgen.. meerdere malen geprobeerd, maar ze zetten gewoon de konten tegen elkaar en meppen tot er eentje kreupel is...
nu heeft zij er een paardje bijgekocht... die hebben we samen gezet, en later bij die tinkers in de wei... niets aan de hand... gewoon omdat de ruin zich niet meer geintimideerd voelt, valt hij mijn merrie niet aan... en mijn merrie zoekt steun bij het nieuwe paard....

dit heb ik al vaker gezien dat dat goed werkt...
en heb het ook hier in de buurt gezien, daar hebben ze een paardenmelkerij, en daar doen ze het op dezelfde manier.. de veulens worden daar tegelijk gespeend, maar als er een stel langer bij de merrie moeten blijven, die gaan eerst samen in een stal, en dan in de groep,... zodat ze al een vriendje hebben... dan heb je de minste ruzie binnen een groep...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:34

onze merrie deed dat ook in de opfok(destijd 2 jaar). Wanneer er bv te eten was of mensen op stal stuurde madam haar overige 3 stalgenootjes in de hoek en sloeg ze er gericht in... We hebben toen besloten haar op stal uit de groep te plaatsen, dit is namelijk niet te doen voor stalgenootjes. Die moeten ook rust en eten hebben... Overdag gingen ze dan wel samen in de wei.
Een andere oplossing konden wij toen niet bedenken want de merrie is gewoon erg dominant en dat karakter verander je niet zomaar...

Nu is ze 4 en staat met een oudere merrie op stal en dat gaat goed. Ze zijn met zn tween nog wel vaak aan het kijken wie nou echt de baas is, maar ze doet niet meer vervelend.

Succes ermee!

fadoesjh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:35

Ik kan hem dus niet ergens anders neerzetten, omdat ie dus thuis staat, hij staat nu 's nachts bij een pony in, dit gaat wel goed, maar ook alleen maar omdat de pony het echt niet pikt dat hij geschopt word. Ik wil hem echter gewoon graag bij zijn leeftijdsgenootjes. 's nachts buitenlaten vind ik zielig, ze staan bij ons giga op de wind, de paddock is 1 grote drek bende, en ze kunnen niet schuilen. Het viel me vandaag wel op dat de grootste van de 3 andere veulentjes minder bang is, maar goed, hij jaagtdan alsnog die andere 2 als een idioot door die stal heen.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:36

Apart zetten voordat er echte ongelukken gebeuren!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:36

Ik kan je geen advies geven over hoe je het aan moet pakken, maar wil je wel even de tip geven om de hoeken af te ronden in de paddock zodat de andere veulens niet in de hoek getrapt kunnen worden. Zet een ton in de hoek of zet de hoek met een (spring)balk af. Dat is een stuk veiliger voor de andere veulens, zorg ook dat ze niet in een te kleine ruimte staan waar ze niet weg kunnen voor het dominante veulen. Succes verder!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:53

Zet hem eerst apart met 1 van de andere veulens (de grootste is het minst bang schreef je hierboven). Zodra zij dan echt een koppeltje vormen, zet je ze met zijn 2-en weer terug bij de andere 2.
En anders in ieder geval 's nachts apart zetten en overdag samen met de andere veulens, dan hebben die in de nacht iig hun rust en overdag op een grotere ruimte kunnen ze makkelijker wegkomen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:23

F-AM --> KS

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:47

Wat vervelend zeg!
Hoe lang is hij nu gespeend?
Ik weet het niet, maar misschien kan het komen doordat hij zijn moeder mist en een beetje overstuur is en zich dan uitwerkt op de andere veulens.
Hoe is het spenen gegaan?

Misschien inderdaad best apart zetten. Ik zou dan een draad plaatsen tussen de veulens en hem zodat ze elkaar nog kunnen zien en aanraken maar dat hij de andere veulens niet kan stampen enzo. Als het betert kan je terug, onder toezicht, proberen ze bij elkaar te zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:58

fadoesjh schreef:
Mijn veulen heeft voor een veulen de meest ideale plek gehad om op te groeien.
Hij heeft de hele zomer dag en nacht in een kudde gelopen samen met mams.
Genoeg andere veulens om zich heen.

Nou heb ik het veulen echter gespeend en bij zijn oude weidegenootjes(de andere gespeende veulens(3 stuks, samen met die van mij 4)) gezet.
De andere veulens zijn ietsje eerder gespeend en stonden dus 's nachts met z'n drieën in een grote inloop stal, en overdag samen met mijn merrie en veulen buiten.

Maar goed, nu heb ik dus mijn veulen erbij gezet, maar hij mept de andere veulens echt in elkaar, hij jaagt ze in een hoekje en trapt dan fel achteruit.
Ze staan overdag nu in een paddock van 30 X 60', en hier jaagt ie ze dus ook in een hoekje, ze zijn echt doodsbang voor hem.
Ik heb het in de stal een paar uur aangezien, maar ze raken gewoon helemaal over hun toeren.

Zijn hier meer met zulke ervaringen, en is hier nog wat aan te doen?

Dit veulen heeft dus eerst in deze groep gestaan met mama als bescherming. Die bescherming heeft hem de hoogste rang gegeven in de groep en die plek betekent nu dat hij als hoogste in rang (mama was dat als enige volwassen paard) de verantwoordelijkheid voor die kudde heeft. Dat kan een veulen niet aan en dan krijg je raar/agressief gedrag.
Ik begrijp dat er een andere pony bij staat 's nachts waar hij wel ja meneer tegen zegt. Zet die bij de veulens in. Kleuterklas heeft een schooljuf of meester nodig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:03

tamary schreef:
Ik begrijp dat er een andere pony bij staat 's nachts waar hij wel ja meneer tegen zegt. Zet die bij de veulens in. Kleuterklas heeft een schooljuf of meester nodig.

Precies wat ik wou zeggen. Kinderen kunnen elkaar niet opvoeden, daar moeten volwassenen bij zijn.

fadoesjh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:45

Heb ik wel geprobeerd, maar goed pony lief is een doorlopende eetmachine, en drukt de veulens dan bij het voer weg en eet zelf non-stop door. Hij is in het verleden hoefbevangen geweest, dus we zijn wat zuinig op hem. Vandaag heb ik ze de hele dag buiten gehad, en na een half uur is hij gestopt met jagen, pony kan helaas niet in de paddock, want die kruipt onder het hek door.
Normaal heb ik altijd de veulens los, en dan met de pony voorop, dan lopen ze allemaal braaf achter de pony aan naar buiten. Vandaag heb ik echter alleen mijn veulen aan het touw gedaan, en de pony op stal gelaten, de andere veulens liepen ook braaf achter hem aan de stal in.
Dus het lijkt al wel beter te gaan.
Hij was vandaag al wel een stuk rustiger, maar denk dat dat ook komt omdat hij en zijn moeder beide hun stem kwijt zijn van eht hinnikken. Er komt nu bij beide echt zo'n mini hinnikje uit.
Moeders was vandaag ook al een stuk rustiger en haar uier is zo goed als weg(afgelopen vrijdag afgespeend) ze heeft zo gigantisch in de box staan vliegen en draaien, en buiten ook, en ze wilde helemaal niks eten, dus dan gaat het snel.
Vandaag at ze voor het eerst weer rustig.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:43

duidelijk geval van rangorde daar zul je even doorheen moeten...

Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:26

ik ga met de bovenste bokkers mee, het heeft met rangorde te maken ;)
ik denk dat het over een tijdje wel over zal gaan, en in die tussentijd een oudere merrie bijzetten die al wat kinderen heeft opgevoed. ;)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:26

idd rangorde:)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:31

Ik heb altijd geleerd om het veulentje bij paarden moet zetten die een jaartje ouder zijn ofzo, dan wordt hij even op nummer gezet en gedraagt hij zich keurig als hij terug komt in zijn eigen groepje.. Zei mijn leraar altijd dan..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:39

Donja schreef:
Zet hem eerst apart met 1 van de andere veulens (de grootste is het minst bang schreef je hierboven). Zodra zij dan echt een koppeltje vormen, zet je ze met zijn 2-en weer terug bij de andere 2.
En anders in ieder geval 's nachts apart zetten en overdag samen met de andere veulens, dan hebben die in de nacht iig hun rust en overdag op een grotere ruimte kunnen ze makkelijker wegkomen.

Dat lijkt mij ook wel een goede methode

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:40

Vorig jaar hebben we onze hengstveulen bij een groep van 4 andere al eerder gespeende veulens gezet. Maar EERST hebben we er eerst eentje uit die groep gehaald (in principe de makkelijkste/sociaalste van dat groepje) en in een box gezet en die van ons erbij gezet. Konden zij vast samen vriendjes worden. Overdag met zijn 5-en naar buiten en 's nachts met zijn tweeen in een box. Na een week of 2 was er hierachie in de groep en zijn ze in vervolg met zijn 5-en op de loopstal gegaan. je merkt vanzelf wanneer dat kan en goed gaat.
Dus het advies, zoals al eerder geschreven, haal er eentje uit die groep van 3. Maak er dus 2 koppeltjes van 2 van. Laten wennen en vriendjes laten worden en dan pas weer bij elkaar zetten met zijn 4-en. Grote kans dat het dan wel goed gaat.
Beetje doorzetten moet soms wel, maar vaak is er na een paar weken wel een rangorde en hierachie. Soms gaat het al binnen een paar dagen al goed.
Succes.

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:52

Hoe gaat het nu met je veulens?

Heb vorig jaar twee merrieveulens, die met hun moeders samen de hele zomer op de wei hadden gestaan, gespeend, tegelijk. Wij deden dat door de veulens samen in een grote box aan huis te zetten, en de moeders 100 meter verderop in hun oorspronkelijke stallen terug te zetten. Na een uurtje hoorden we een enorm kabaal, en was het veulen van de minst dominante moeder het andere veulen door de box aan het meppen. Omdat de box ernaast nog niet was opgeruimd, ben ik met de longeerzweep bij de veulens in de stal gaan staan, en heb het ene veulen beschermd tegen het andere, terwijl mijn man de andere stal in orde maakte. Ik heb er sindsdien overigens een vriendin voor het leven bij.
Maar goed, we hebben ze op stal dus uit elkaar gehaald, overdag staan ze wel samen buiten, het ene veulen (nu dus jaarling) is nog steeds dominant, maar het gaat wel goed verder. Met hooi voeren maak ik twee stapels ver genoeg uit elkaar, soms eten ze een tijdje samen van een hoopje, soms stuurt de ene dame de andere weg. Ze hebben nu een schuilstal van 6 bij 3, waar ze samen in kunnen eten en liggen te slapen, dat wordt goed geaccepteerd. Ik denk dat het ene veulen na het spenen haar kans schoon heeft gezien om als oudste veulen de baas te worden, aangezien haar eigen moeder de ranglaagste is.

Ik denk overigens ook dat het beter is om er een ouder paard bij te zetten, zodat alle jonge dieren door iemand opgevoed worden, anders krijg je een erg dominant paard. Maar die mogelijkheid is er niet altijd, temeer omdat de jonge paarden vaak meer moeten eten dan het oudere paard, en dat kan alleen als je ze gescheiden kunt voeren.

succes ermee!