2 jarige misschien drachtig....wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

2 jarige misschien drachtig....wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:03

Beste bokkers,

ik heb een momenteel 2.5 jaar oude shetlandmerrie lopen die, als alles volgens plan verloopt, in 2011 voor het eerst naar hengst zou gaan.
Nu viel het mij een week of 2 geleden op dat ze wel een érg rond buikje heeft....
Na vergelijken, van alle kanten bestuderen en nadenken; toch maar eens contact gezocht met de vorige eigenaar....

Na beraad daar bleek ze in maart 2010 bij een 8 maanden oud hengstveulen in het land te hebben gestaan; deze meneer heeft haar ook (poging tot)proberen te dekken....of dit gelukt is weten ze niet; ze dachten dat het geen kwaad kon.

Ten tijde van maart 2010 was ze dus bijna 2 jaar oud.

Wat nu te doen.....?
Gelukkig was het hengstveulen van een andere bloedvoering; dat scheelt al een boel maargoed; eigenlijk zit ik niet te wachten op een merrie van amper 3 die moet veulenen.
Ik denk dat ik het nog aankijk tot december en mocht ze blijven groeien; haar dan toch maar laten opvoelen....
Als ze drachtig is, moet ze in februari veulenen en komt ze samen met haar zusje bij huis, dan kunnen ze 's nachts naar binnen en kan de camera erop.

Wie heeft er hier ervaring met zulke jonge drachtige merrie's, zijn er nog bepaalde dingen(afgezien van de gewonen maiden bevallingen) waar ik op moet letten mocht ze idd drachtig zijn?>

Groetjes, Wildgirl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:12

ik heb er geen ervaring mee gelukkig,maar ik denlk niet dat je je er erg druk over moet maken.in het wild worden de merrie's ook al op een jonge geloof ook 2jarige leeftijd gedekt door de hengst,het enige dat nu is is dat ze haar energie gaat geven om het veulen te voeden en niet om te groeien dus ze zal denk ik wel iets kleiner blijven,dan een merrie die op oudere leeftijd gedekt zal worden en rustig heeft kunnen groeien.als je bang bent voor iets kun je ook je dierenarts raadplegen.als er in mijn verhaal dingen staan die niet juist geformuleerd zijn dan verbeter mij.succes met je merrie verder.

Qimm

Re: 2 jarige misschien drachtig....wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:16

het is niet ideaal, maar het kan heus wel.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:19

Ideaal is het inderdaad niet, maar mijn haflinger merrie bleek ook drachtig te zijn toen we haar kochten en moest nog 3 worden toen ze beviel. Dit is goed gegaan. Maar zou wel opletten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:22

Dat is wel pech, maar niet onoverkomelijk.
Wat te doen? Even overleggen met de DA, lijkt me. Het kan nog zijn dat het allemaal met een sisser afloopt.
Mocht ze wel drachtig zijn (en ook wanneer dat niet het geval is ;)) goed ontwormen en evenwichtig voeren, Niet gaan over-voeren!. En de dekplannen voor het komende jaar maar even in de ijskast zetten.
Hopelijk valt het allemaal mee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:26

het is jong maar het is niet echt een ramp of probleem,
zal allemaal wel goed gaan zoals bij een volwassen pony,
alleen volgens mij is het zo dat een pony dan niet meer groeit dus kleiner blijft dan ze zou worden.
maar je kan er nu toch niks meer tegen doen toch?
goed (niet in de zin van veel, maar wel in de zin van goede voedinsstoffen en mineralen etc) bijvoeren en in de gaten houden, dat wel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:28

Ze staan nu nog in het gras, en hebben nog genoeg te eten.
Van het winter komt daar goede kwaliteit hooi bij, mocht ze drachtig zijn dan krijgt ze uiteraard brok bij.
Ontwormt zijn ze allemaal, dus deze ook.
Ik ben benieuwd....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:30

Niet dat het mijn keuze zou zijn, maar de grotere shetten fokkers worden er legio merries op 2 jarige leeftijd gedekt. Dus het zal best goed komen. (aleen wel jammer dat het een (nog) niet ggk hengst is) Goed in de gaten houden en de conditie op peil houden, ze moet nu 2 dingen doen, zelf groeien en het veulen voeden. Je kunt de fokker vragen hoe de lijn waar ze uitstamt afveulend en zich houd tijdens de dracht. (ik heb je topics over je shetten gevolgd en ik weet zeker dat ze je zoveel info geven als je nodig hebt)

Maar misschien heeft ze het zogoed bij jou en voelt ze zich zo op haar gemak dat ze iets uitzet.

Succes, met je mooie dame!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:57

Veel shetlanders worden op 2 jarige leeftijd gedekt. Gewoon kijken of de merrie niks bijzonders heeft/doet in de laatste maanden van de dracht, dan zal het wel goedkomen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:46

fiona1 schreef:
Niet dat het mijn keuze zou zijn, maar de grotere shetten fokkers worden er legio merries op 2 jarige leeftijd gedekt. Dus het zal best goed komen. (aleen wel jammer dat het een (nog) niet ggk hengst is) Goed in de gaten houden en de conditie op peil houden, ze moet nu 2 dingen doen, zelf groeien en het veulen voeden. Je kunt de fokker vragen hoe de lijn waar ze uitstamt afveulend en zich houd tijdens de dracht. (ik heb je topics over je shetten gevolgd en ik weet zeker dat ze je zoveel info geven als je nodig hebt)

Maar misschien heeft ze het zogoed bij jou en voelt ze zich zo op haar gemak dat ze iets uitzet.

Succes, met je mooie dame!

Dankje voor de tip; ja Jeroen en Marieke zijn absoluut betrokken; vinden het ook niet leuk maargoed, je doet er niets meer aan.
Jeroen gaf wel aan dat haar moeder op 2 jarige leeftijd ineens ook uit begon te dijen maar Fleur krijgt echt alleen buik; geen rug en hals/schouders.
Ik denk dat, als ze zo blijft groeien, ik haar in november laat scannen voor de zekerheid.
Mocht ze wel drachtig zijn dan wil ik haar wat eerder brok gaan voeren als normaal, zo rond december.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:50

Wildgirl schreef:
Ik denk dat, als ze zo blijft groeien, ik haar in november laat scannen voor de zekerheid.

Scannen is erg vervelend voor die kleintjes. Er zijn wel andere manieren maar dat kan je dierenarts je vast ook vertellen. Ik hoop voor je dat ze niet drachtig is. Het mag dan wel vaker (bewust) gebeuren maar ik vind het toch erg jong.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:55

goeroe schreef:
Wildgirl schreef:

Scannen is erg vervelend voor die kleintjes. Er zijn wel andere manieren maar dat kan je dierenarts je vast ook vertellen. Ik hoop voor je dat ze niet drachtig is. Het mag dan wel vaker (bewust) gebeuren maar ik vind het toch erg jong.

Je bedoeld via een urine test?
Die zijn mij niet betrouwbaar genoeg; scannen of opvoelen, want dat kan met 8 maand dracht ook verduidelijking geven lijkt me dan toch de beste optie, gelukkig heb ik een mannelijke én vrouwelijk da met hele kleine handjes :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:58

Wildgirl schreef:
goeroe schreef:

Je bedoeld via een urine test?
Die zijn mij niet betrouwbaar genoeg; scannen of opvoelen, want dat kan met 8 maand dracht ook verduidelijking geven lijkt me dan toch de beste optie, gelukkig heb ik een mannelijke én vrouwelijk da met hele kleine handjes :D

Bloedonderzoek kan ook, of eventueel een echo van de buitenkant, maar dan moeten ze al vrij ver heen zijn volgens mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:00

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:35

Ik zou de DA laten controleren of zij dragend is of niet. Weet je direct of je extra maatregelen moet nemen tzt of niet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:56

keona schreef:
ik heb er geen ervaring mee gelukkig,maar ik denlk niet dat je je er erg druk over moet maken.in het wild worden de merrie's ook al op een jonge geloof ook 2jarige leeftijd gedekt door de hengst,het enige dat nu is is dat ze haar energie gaat geven om het veulen te voeden en niet om te groeien dus ze zal denk ik wel iets kleiner blijven,dan een merrie die op oudere leeftijd gedekt zal worden en rustig heeft kunnen groeien.als je bang bent voor iets kun je ook je dierenarts raadplegen.als er in mijn verhaal dingen staan die niet juist geformuleerd zijn dan verbeter mij.succes met je merrie verder.

Het is inderdaad zo dat in de natuur ook gedekt word als ze geslachtsrijp zijn, dus op jonge leeftijd al bevallen, er zijn zelfs theorieën dat dit beter is, juist omdat ze zelf nog niet helemaal uitgegroeid zijn waardoor ze "soepeler" zijn en een bevalling makkelijker zou verlopen dan pas bevallen op een oudere leeftijd. Wat wij mensen beter vinden, maar wij hebben nu eenmaal de neiging om alles te gaan vermenselijken.

PS ook komt het in de natuur voor dat ze bloedverwant kunnen zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:08

Maar kan een hengstje van 8mnd. oud dan al dekken,is die dan al vruchtbaar?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:20

onze oude pony heeft toen hij 10 maand was 6 veulens verwekt... hij was erg laat geboren ( van Juli) en heeft de
volgende zomer ( bij zijn eerste eigenaren) gewoon bij de groep in de weide gelopen omdat ze het
sneu vonden hem toen al te laten "helpen". hij werd uiteindelijk een E pony. hij heeft 3 shetlanderd
en 2 welsh C pony's gedekt en nog een D pony. prachtige veulens hoor ( hij was welsh x arabier).
alleen de eigenaren van de pony's die hij dekte waren minder blij. één stond daar om in te rijden :S
maar het kan dus wel. tenminste het zal wel per paard verschillen denk ik net als met ons mensen
maar paarden zijn echt vroeg geslachts rijp. we hebben ook wel eens een merrie gehad die
met 1,5 hengstig werd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:23

Ow ik wist niet dat het zo vroeg al geslachtsrijp kon zijn.
Met 8mnd. is wel heel erg vroeg zeg,wel grappig.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:58

Hier een merrie gehad die ook erg jong drachtig was maar geen problemen mee gehad. Was toen ook aan gekocht en bleek na 6maand ineens toch wel uier te krijgen diertje was 2.5jaar dus was echt heel jong gedekt in de groep in de opfok. Gelukkig wel van een hengst van haar eigen grote toen. Ze is niet belemmerd in haar groei vind ik ze is 1.56m geworden en werd geschat op 1.54m toen we haar kochten.
de bevalling is gewoon goed gegaan birth alarm om gehad en camera erop en we hebben niets gemist.

Succes ik zou gewoon even laten opvoelen of scannen maar laat wel een da komen met echt hele kleine handen. Mijn merrie is vorig jaar haar veulentje verloren omdat de da te grote handen had en haar een buikvliesontsteking heeft gescant. Hij ging dwars door de darmwand heen en heeft haar flink beschadigt aan de binnenkant.
Dus als hij zegt ik kan er nog niet bij ik zal wat verder voelen gewoon zeggen stoppen en dan maar aan het toeval over laten gaan het heeft ons heel veel bloed zweet en tranen gekost en achteraf een vette rekening de pony word nooit weer de oude en kan ook nooit weer een veulentje krijgen. Dus kijk goed uit en doe voorzichtig met scannen lukt het niet gewoon stoppen en bloed af laten nemen veel veiliger.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:26

Heb je een foto van de merrie?
Is ze nog hengstig geweest?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:35

gohya schreef:

Ik zal binnenkort eens buikfoto's maken, ik heb haar vanaf begin augustus, niet hengstig gezien nee :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:04

Wildgirl schreef:
gohya schreef:

Ik zal binnenkort eens buikfoto's maken, ik heb haar vanaf begin augustus, niet hengstig gezien nee :n

Ben heel benieuwd naar de 'buik' foto's dan.
Vanaf augustus, volgens mij had ze dan al wel weer een keer hengstig moeten zijn?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:28

ook benieuwd naar de foto,s

je kunt idd even een testje laten doen,scannen is over het algemeen wat vervelend voor die kleintjes.

zie hier ook voorbij komen dat de merrie kleiner zal blijven,dat is niet zo.
de stokmaat is genetisch vastgelegd,ze zal deze stokmaat ook gewoon halen.
alleen wat later dan normaal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:09

TS waar blijven de foto's?