vraagje ivm scan op 150dagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

vraagje ivm scan op 150dagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 08:42

Hoi iedereen! Hier een (over)bezorgde toekomstige mama van een veulentje (hopelijk)
Ik heb een merrie dit jaar laten dekken op 29 april, ze was van de eerste keer vol en op 6.5week is ze drachtig gescand. Je zag een mooi veulentje met
een mooie hartslag! :)
Nu ze is nog maar 3.5j oud en ze heeft dus de zomer op de wei doorgebracht.
Ik heb dus niet kunnen controleren of ze nog hengstig is geweest nadien.
Nu is ze 150 dagen zwanger (ongeveer) en ik zie haar nog absoluut geen buik krijgen.... :-( Kan het zijn dat ze toch nog geaborteerd heeft?
Nu het probleem is dat dit niet mijn merrie is, maar de merrie van mijn lesgeefster (ik mag haar wel nog opnieuw laten scannen als ik dat wil) maar ik vindt het een beetje dom.
Het dekseizoen is toch voorbij en als ze moest geaborteerd hebben moeten we toch wachten tot volgend jaar... dus moet ik haar dan nog pesten met een scan?
Ze is niet meer hengstig geweest sinds ze terug binnen is van begin deze maand....

Het is mijn eerste veulen en ik haal me al alle doemscenario's voor de geest dat er geen veulen gaat inzitten :(
Ze is nog sociaal naar andere paarden toe en haar buikomtrek gaan meten vindt ik zo moeilijk gezien niet de hele pensionstal hoeft te weten dat het veulen van mij wordt....
Zijn er tekenen waaraan ik kan zien dat ze nog drachtig is? De veearts zei dat het niet nodig was om na de 6 weken nog te laten scannen omdat de kans op vroeggeboorte daarna
heel klein is.... maar ik ben er toch niet gerust in... ook omdat ik ze in de wei 1x een klein beetje heb zien plassen....

Ik weet het niet meer... maar heeft die scan nu nog echt zin?

nikia

Re: vraagje ivm scan op 150dagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:51

Ik zou me niet al te grote zorgen maken. Kennisen van ons fokken paarden. Zij hadden vorig jaar ook een ong. 3 jarige merrie laten dekken en bij haar had je tot de laatste maanden ook niet echt het idee dat ze drachtig was. De buik was pas de laatste 2 maanden goed zichtbaar. Maar als je het niet vertrouwt kun je altijd nog eens de DA laten komen, toch?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 08:54

Ja, ik weet het wel, ze is nog jong natuurlijk en missch dat je er daarom idd niet veel aan ziet.
Maar ik ben een paniekscheet e, heb me zo verheugd op het veulen, moest het dan niet zijn, bah!!!
Ja, ik kan de DA altijd nog eens laten komen, maar de lesgeefster zelf fokt ook paarden en die laat na de 6 weken ook nooit nog scannen, dus wil niet de paniekzaaier uithangen... :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:44

Tja, ik zou laten scannen. Veel mensen die fokken scannen de merries nogmaals voor 1 oktober ivm de gustverklaring, Mocht de merrie leeg zijn, dan krijg je die verklaring van de DA en de meeste hengstenhouders rekenen dan minder (en soms geen) dekgeld.
Mijn 4 merries wordenmorgen allemaal nog een keer gescand ivm deze verklaring (die hopenlijk niet nodig is ;) )

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:59

heb net overlegd met men lesgeefster en ze zei als ik zo piekerde dat ik haar nog maar eens moest laten scannen :)
dus als ze in oktober terugkomt voor bloed te trekken bij men ruin dan laat ik haar meescannen :)

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:00

ja, voor het verminderde dekgeld maak ik me geen zorgen, ik mag sowieso als ze leeg is volgend jaar voor een minderprijs met dezelfde hengst terug dekken, dat staat zo in het contract.
Maar voor mijn gemoedsrust gaat het beter zijn als ze terug gescand is :-D