Een eerste veulen/bevalling..

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

imd

Een eerste veulen/bevalling..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 22:06

Dat zat ik me nou even af te vragen he, hoe hebben jullie dat gedaan? Het lijkt me eerlijk gezegd doodeng, ik zou ontzettend bang zijn dat alles fout gaat enzo. Heb wel ervaring met koeien, maar dat is toch anders dan.. Hebben jullie echt nachten doorgehaald? En deed de merrie het helemaal zelf of heb je geholpen?

Ik zit er over te denken om een leuke shetlandmerrie te kopen en over een (paar) jaar een veulentje te fokken.. Vandaar de vraag: hoe ging het bij jullie, de eerste keer?

TheHorseInn

Re: Een eerste veulen/bevalling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:08

Dit jaar is ons eerste veulentje en de merrie was ook haar eerste veulentje!

Alles ging top!

Alleen et laatste stukje gekeken want de hond deed het beter als ons alarm :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 22:10

Jullie hadden wel zo'n birth-singel ofzo dan? Of een halsteralarm? En wat heb je als voorbereiding gedaan? Je veel ingelezen enzo, of niet zoveel?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:19

Vorig jaar mijn eerste veulen gehad :) Toen ik op stal kwam waren de beentjes er al uit.
Ik had een birt-singel maar ik had heel vaak vals alarm. Nu ging het alarm af vlak voor ik weg zou naar een feesjte. Ik stond dus op naaldhakken en in rokje op stal, was het nu dus wel echt :P
Ik had van te voren wel wat ingelezen over hoe het veulen er uit komt. Zodat je gelijk de VA kan waarschuwen als je ziet dat het veulen verkeerd ligt.
Ik was echt bloed nerveus. Maar het is allemaal goed gekomen :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:14

3 jaar geleden is mijn eerste veulen geboren, was ook voor de merrie de eerste.
Ik sliep al een paar weken in de stal, had een oud matras in een lege box neergeplant :D

De week dat ze uitgerekend was waren mn ouders op vakantie, ik was dus alleen thuis :+ . Ik heb het nooit eng gevonden, wel heel erg spannend. Van die 'gezonde spanning' zullen we maar zeggen :D
Ik had een schrift bij de hand waar ik van alles in zou zetten en het telefoonnummer en een telefoon mocht het mis gaan.
Uiteindelijk heb ik alleen de begin tijd in het schrift gezet hoe laat ze begon, voor de rest heb ik alleen maar staan kijken, het was zoo mooi <3 en het ging zo soepel en snel. De nageboorte kwam er ook heel snel af.

Ik had voor de tijd expres niet alle horroverhalen gevolgd over wat er allemaal mis kan gaan ed, want dan dacht ik wel eens van het zou je maar gebeuren.

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:22

Toen mijn merrie kegelde (dat deed ze gelukkig netjes), ging er om het uur iemand kijken die bij het weiland woonde, ik dus niet helaas. Om 5 uur 's ochtends was er niets aan de hand, en om 6 uur werd ik gebeld dat er een veulen stond, had al gedronken en gepoept. De stiekemerd had dus alles zelf gedaan en snel ook!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:29

twee jaar geleden was het voor ons voor het eerst. Het was super spannend, we hebben veel gelezen erover maar in praktijk gaat t niet altijd zo als uit een boek natuurlijk.
We verwachtten twee veulens, de ene merrie heeft geen tekenen gegeven, had wel wat uier maar niet super veel, kegelde niet en de banden waren ook niet super slap. Het veulen is 11 dagen te vroeg geboren snachts helemaal alleen in de wei, er was dus niemand bij. Maar is helemaal goed gegaan.

De andere merrie gaf wel alle tekenen, maar die liet op zich wachten :+
begon te kegelen op zaterdag, melk te spuiten lettrlijk op zondag, maar beviel pas woensdag op donderdagnacht :)
we hebben haar wel even moeten helpen, om het vlies los te maken. De merrie was moe en bleef lang liggen, als we er niet bij waren geweest was het veulen waarschijnlijk gestukt in het vlies.

Twee heel verschillende verhalen dus!

Geen zin meer in een onderschrift

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:35

Ik heb sinds 3 weken een shetlandmerrie. Maar toen ze in de trailer stond wees ze zo even de pony's, in diezelfde wei als waar ze uit kwam, aan die hengst zijn. En daar heeft ze dus 2,5 maand bij gelopen. Dus over 2 weken weet ik of ze drachtig is. Ik ben benieuwd dan waarvan, maar ook gewoon het hele proces.

Ik heb al veel meegemaakt maar dit wordt mijn eerste bevalling en veulen dan.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:23

Ik blijf waken en helaas alle veulens die ik gemist heb zijn gestikt in het vlies.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:50

Mijn merrie heeft dit jaar ook haar eerste veulentje gekregen.
Heb me wel goed ingelezen. Had een halsteralarm gehuurd en geinstalleerd voor als het zover was.
We hebben een camera opgehangen en zouden de caravan naast stal neerzetten om te kunnen waken, de camera te kunnen checken en naar stal te racen als mijn mobiel zou afgaan voor het alarm.
Na 330 dagen heb ik nog een fotoreportage van mijn merrie gemaakt. De dag erna zou het alarm omgaan en de caravan erheen gaan. Ze kegelde nog niet.
Maar die nacht heeft ze het in haar eentje gedaan, ik vond mijn veulentje 's morgens zelf. Was gaan kijken voordat ik ging werken, dus vroeg in de ochtend. En toen lag ze al droog in de stal en de nageboorte was al volledig van de merrie af.
Omdat de stal nogal omgeploegd was had het veulen waarschijnlijk nog niet gestaan, te glad. Dus we hebben voor de zekerheid toch wat biest gehaald om haar direct wat te kunnen geven. Daarna ging ze zelf staan en bij de merrie drinken. Alles is dus goed gegaan, maar de planning was iets anders.
Een maiden kan je dus echt verrassen, dat wist ik al wel, maar toch heeft ze het nog voor elkaar gekregen :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:54

Begin dit jaar heb ik een drachtige merrie gekocht. Voor haar werd het het 3e veulen, voor mij het 1e. Heb een geboortemelder gehuurt voor snachts en overdag vaak checken. Toen het alarm ging (naja ik werd gebeld door de winkel die het verhuurde, lang verhaal het ging iig niet helemaal goed :o ) zijn we er gelijk heen gereden maar merrie stond al en het veulen was aan het opkrabbelen. Dat moment was zó'n opluchting. Toch gaat het volgend jaar anders, dan huur ik een caravan naast de wei zodat ik er gelijk bij ben wanneer het alarm gaat.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:56

mijn zus der merrie heeft vorig jaar haar eerst veulentje gekregen dat was ook voor mij het eerste veulentje
ik was om 5 uur wakker en ging naar de wc even in de wei kijke niks te zien
terug van de wc he was heeft dries witte benen en loop weer verder
....!..?...!
wacht eve ! dries heeft helemaal geen witte benen!
in zijn teruguit en nu heeft ie er 8?
en toen kwam het veulntje er achter uitgelopen
de smiecht had het veulen gauw neergelegd toen ik niet keek!
maar gelukkig was alles goed verlopen

Be happy eat a snackkie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:11

hoelang ga jij naar de wc dan?

bevalling en het opstaan van het veulen duurt toch wel langer dan een minuut of 5.

mijn grootste tip, zorg dat je je inleest van te voren, en laat niets van het toeval afhangen om de bevalling niet te missen!

#uutuunefokkerij op Instagram
24-3-21 Lowlands x Vilexa Elite v Ro-lex Elite pref prest v Hemmingway
Nigirilova Uut Uune D-OC: Just Wimphof x Elite eptm v Belissimo x elite pref NMK v Jazz
Pilexa Kilian x Wilexa elite ibop prest v Sir Sinclair x Elite pref prest v Hemmingway

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:20

fokfanaat schreef:
hoelang ga jij naar de wc dan?

!

:')

Hier weken liggen waken met een camera naast ons bed en toch binnen een half uur heeft ze het veulen op de wereld gezet ( niet gezien dus)het stond al toen we kwamen de nageboorte kwam er niet van af die is met behulp van de dierenarts eraf gekomen...

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:14

Bij ons was het dit jaar ons 1e veulentje en voor Donna ook!!
Ze heeft het helemaal volgens het boekje gedaan.
'smiddags kegelen en om 23.30 lag hij er naast :-)
Wel hebben we een beetje geholpen omdat Donna in paniek raakte.
Super om mee te maken.....

[KS-MK] Op weg naar een klein (s)Kate-je eind apr. ‘21
"Somewhere... somewhere in time's own space, there must be some pastured place. Where creeks sing on and tall trees grow. Some pardise where horses go. For by the love that guids my pen,I know great horses live again." Bonnie ('95-'09) - Boy ('04-'08)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 05:27

mijn merrie is ook drachtig,is voor haar het 3e veulen en voor mij het eerste,ik vind het ook enorm spannend,en ben van plan ook een birth alarm te huren en in de stal te slapen om maar niks te missen

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 05:46

wat echt een aanrader is, is het boek paardenfokkerij van paul de vries, staat echt alles in.

bij mij 4 veulens geboren, en door halsteralarm bij alle 4 op tijd erbij en kunnen begeleiden waar nodig, 1 was een red bag en dan moet je echt heel snel ongrijpen.

tis ongelooflijk mooi om mee te maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 05:48

jaaaa dat boek heb ik,zeker een aanrader!

is een halsteralarm beter dan een singel alarm?ik twijfel nogal........

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:05

niet echt beter maar ik vond het een stuk comfortabeler voor mn paardje, singel kreeg ze steeds schuurplekjes van en hing nog wel eens scheef, vooral snachts haha

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:10

@fokfanaat op de heenweg naarde wc zag ik het veulen nog niet het stond precies achter een ander paard
en we hadden der nog niet verwacht aangezien de moeder niet aan gaf dat ze elk moment kon gaan bevallen/ze was pas 2 weken later uitgerekend

Be happy eat a snackkie

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:14

2 jaar heb ik per ongeluk mijn eerste veulen gehad, ik had een merrie gekocht en wist niet dat ze dragend was (was toen 2,5 jaar oud!!!)
met de keuring hebben ze ook niets gezien, 3 weken voor de bevalling kwam ik erachter.
ik was helemaal van slag!!! :?
want daar had ik niet op gerekend en wist er niets van. al met al is alles perefect gelopen en was het een unieke ervaring!!!
alleen zou ik willen dat ik meer van heb kunnen genieten, om dat het me zo overviel

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:01

zo'n halsteralarm, wat is dat precies ? En waar kan ik dat vinden ? Dat boek van Paul de Vries heb ik ook. Maar dat staat daar maar gewoon in vermeld, geen foto's of zo. Kan iemand mij helpen met wat meer info, foto's ?
Alvast bedankt !

Javanais van het Jacobinessenhof, geboren op 15 april 2009 (Bonnie Prince Charlie x Camus x Raimond)
Latina van het Jacobinessenhof, geboren 19 mei 2011 (IPS United x Camus x Raimond)

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:07

Dit jaar heeft mijn merrie een veulen gekregen. Was voor mij de eerste keer, voor mijn merrie de tweede keer. Heb een paar nachten gewaakt, maar meestal halverwege de nacht weer terug gegaan, omdat het er toch niet op leek.
's Ochtends ben ik er nog geweest om te voeren, niks aan de hand, geen volle uier (lees: echt bijna niks :') ), niet onrustig, at nog vollop, wel wat slappe banden, maar nog lange niet zo als het zou moeten zijn..
Ik ben naar school gegaan en tegen 5 uur 's avonds kwam ik weer op stal en toen lag er in het hoekje van de stal een nat veulentje, dus ik was helaas net te laat.
Merrie heeft het alleen gedaan en is helemaal goed gegaan!

Donja 03-09-2013 & Armani B+10, L1+13, L2+2
Noblesse M2

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:12

In mei heeft mijn merrie na 10 jaar haar tweede veulen gekregen. Ik heb netjes een singel omgedaan en maar 1 keer vals alarm gehad. En dat net in een week dat ik voor het werk op de veluwe zat dus vriend lief mocht om 5 uur 's morgens gaan kijken :-) De tweede keer dat het af ging was het gelijk raak! Bevalling is heel soepel en snel verlopen!

[

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:15

Mijn eigen paard heeft geen veulentje gehad, maar mijn verzorg paard wel.
Had de hoop al opgegeven om het te zien gebeuren omdat ik alleen overdag kon komen.

Toen ik er weer een keer was overdag begon ze met veulenen, ik had nog nooit een veulen zien worden geboren en er dus ook geen verstand van.
De merrie deed het helemaal zelf en het was ook super mooi om te zien!

Oja, merrie had geen alarm singel om.

Koos PaardLoos.