Kan mijn pony nog een veulen krijgen (van grotere hengst)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Kan mijn pony nog een veulen krijgen (van grotere hengst)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:51

Hallo.

Ik had een vraag over mijn pony waarschijnlijk willen we mischien een veulen maar omdat we niet weten of dat eigenlijk kan vraag ik het even op bokt. Mijn pony heeft als eens een veulen gehad alleen toen was ze 3 en nu is ze 11 en we wouden dan ook wel wat een grotere pony of paard er op zo dat het veulen ook groter kan worden (een kans daar op dan) want mijn paard is zelf 1.42,5 dus ??
Sommige mensen zeggen ook dat je niet groter paard bij je merrie moet anders kan mama dood gaan omdat het vuelen zo groot is.?! Ik weet het niet.

xx.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-09-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Kan mijn pony nog een veulen krijgen (van grotere hengst)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:53

over het algemeen wordt de stelregel max 10 cm groter genomen.

Terwijl andere zeggen het veulen past zich aan de ruimte in de merrie aan, dus daarvoor maakt het niet uit. Het nadeel is dat als je een veel grotere hengst neem het veulen dus waarschijnlijk ook groter zal worden, als het veulen heel veel groter wordt kan dit problemen bij de groei opleveren. Dus als je echt veel groter wilt, kun je beter een veulen kopen.

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:09

ijsklontje schreef:
over het algemeen wordt de stelregel max 10 cm groter genomen.

Terwijl andere zeggen het veulen past zich aan de ruimte in de merrie aan, dus daarvoor maakt het niet uit. Het nadeel is dat als je een veel grotere hengst neem het veulen dus waarschijnlijk ook groter zal worden, als het veulen heel veel groter wordt kan dit problemen bij de groei opleveren. Dus als je echt veel groter wilt, kun je beter een veulen kopen.



Bedankt! Ik weet genoeg.

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:52

Je kunt bij jou merrie zo ie zo wel een veulentje fokken als je dat wilt 11jaar is een mooie leeftijd niets te oud.
Ook ik zou voor een hengst gaan van 10 tot max 15cm groter zodat je wel een groter veulen zult krijgen maar over het algemeen groeien ze meer als ze geboren zijn als in de baarmoeder dat heb ik hier nu 2x van de 3 keer ervaren.
Mijn merrie was gedekt door een fries was niet mijn keus maar het resultaat mocht er wel zijn.
Merrie is 1.47m de hengst was 1.68m ongeveer en het veulen was bij de geboorte een nette 90cm meer been als lijf maar goed het was een gewoon ponyveulen volgens de dierenarts.
Nu is het veulen na 4.5maand gespeent omdat hij de merrie leeg trok en ze er onder ging leiden ze hem niet meer leuk vond omdat hij ook haar voer at en hij mocht dus alleen nog hooi eten en soms drinken dus voer kreeg hij appart en hij vond onze ruin leuker als zijn eigen moeder. Hij is nu na 4.5maand 1.35m dus gewoon echt groot.
Dus het kan wel maar denk er goed over na en laat je goed informeren door dierenarts en hengsthouders.
Succes met je keuze.