Veulen opgroeien met veulen?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ik zou mijn eigen veulen...

... naar de opfok brengen.
7 (12%)
... thuis laten staan, bij de paarden en pony's die ik al heb.
28 (48%)
... thuis laten staan, en er een veulen bij aanschaffen.
20 (34%)
... anders, zie hieronder.
3 (5%)

Totaal aantal stemmen: 58

Anouk_M

Veulen opgroeien met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:51

Ik wil graag jullie advies vragen over wat te doen met mijn veulen. Wij hebben een gemengde groep paardjes van alle leeftijden. Tot nu toe heeft ze het hier erg naar haar zin, speelt veel met de andere paarden.

Het liefst zou ik haar dus gewoon bij ons laten opgroeien, maar ze staat dan wel als enigste veulen. Heeft ze genoeg aan mijn 2jarige als speelgenootje? Of vinden jullie een ander veulen echt een must? Of is volgens jullie een opfok echt beter? Zelf heb ik daar geen goede ervaring mee, en je hoort veel horrorverhalen..en stiekum wil ik haar gewoon niet missen...

Wat is volgens jullie de ideale manier om een veulen te laten opgroeien? Wat zouden jullie doen als jullie voor mij konden kiezen?

Just living is not enough. One must have sunshine, freedom and a little Vlinder♥

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:56

Ik heb van het winter mijn veulen thuis gehad en in de zomer is ze in de opfok gegaan voor weidegang met leefdtijdsgenootjes.
Ze komt eind oktober weer thuis en dan blijft ze thuis of ze gaat volgend jaar bij mijn buurman in het land met alleen 4 friezen en 1 daarvan is dan een 2 jarige.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:59

Ik heb vorig jaar met hetzelfde "probleem" gezeten.
Alleen is de kudde die ik heb lopen aan huis allemaal rond de 14 jaar.
Ik wilde hem graag aan huis houden, plaats genoeg en ook vaker zelf in handen.
Ik heb er voor gekozen om er een veulen bij te kopen. En echt het is geweldig ;-)
De twee (ondertussen jaarlingen) zijn heel erg tevreden met zijn tweeen, en spelen met elkaar..

Natuurlijk is het wel een hele kostenpost een extra veulen erbij. Maar ik zou hem niet meer kunnen missen.
Die twee zijn echt maatjes geworden ;-)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SNHAZHRL.jpg

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

fjordnina

Re: Veulen opgroeien met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:44

Ik vind de situatie zoals bij jouw behoorlijk het ideaal benaderen. Een echt leeftijdsgenootje maakt het helemaal af natuurlijk (opfokplekje aanbieden?), maar die 2 jarige zal ook nog wel lekker willen spelen denk ik.

Na 15 jaar op Bokt sluit ik het hoofdstuk.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

Hier een veulen met een 2 jarige, het gaat prima. Hoewel hij zelf nu ook 1 is. Als hij maar in een kudde staat. Dan leert hij zijn plaats in een groep kennen natuurlijk. Hij speelt met de 2 jarige en met een 4/5 jarige. Hij heeft er genoeg aan, en hij leert nu alvast basis dingen zoals voetje geven en de gangen op commando.
Hij is er wel liever op geworden door de aandacht die hij gekregen heeft. Wat mij betreft kun je hem gewoon bij je 2 jarige houden.

Not all those who wander are lost.

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:06

Ik had mijn veulen ook thuis gehouden bij mijn 2jarige ruin. De 2jarige wilde altijd lekker spelen en zo hebben we besloten om het veulen gewoon lekker thuis te houden. Samen hebben ze een hoop gespeeld en gestoeid. Na het afspenen stonden er 2 volwassen merries bij, waaronder zijn moeder, die hem flink hebben opgevoed.
Nu is het veulen 1 jaar en de ander 3 jaar, en ze zijn de beste maatjes!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:07

Ik hou ze aan huis bij mijn andere paarden en ik koop een veulen bij.

Dit heb ik 4 jaar gelden gedaan en dit jaar weer :+

Inspiratieloos....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:16

ik heb mijn hengst toen hij 1 jaar was naar de opfok gebracht.
hij stond eerst in een kudde met een ander veulen en de rest volwassen paarden, maar 1 van de volwassenen jaagde hem steeds door de draad, dus vandaar.

hij heeft 1,5 jaar in de opfok gestaan en 2 weken geleden heb ik hem naar huis gehaald.
hij kent nog steeds alles van wat ik hem toen heb geleerd.

hij heeft wel echt lekker paard kunnen zijn en niet zoveel in de hand hoeft echt geen probleem te zijn.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 23:11

Ik zie een opfok toch het minste zitten, het liefst blijft ze hier.
Met mijn 2 jarige speelt ze tot nu toe nog niet, hij is de baas en erg dominant. Zou het dan vanzelf nog komen?

Een opfok plaats is ook een goeie, al zien mijn schoonouders het niet zo zitten als er steeds vreemden op het terrein komen. En het brengt ook weer risico's mee.. Dus dan word het een veulen erbij kopen maarja, kleine veulies worden groot en dat worden wel veel paarden voor mij dan over 3 jaar om dagelijks beweging te geven.. Als het even kan hoop ik dat ze een leuk maatje heeft aan mijn 2 jarige.

Maar ik vind dit toch wel een heel leuk gezicht!!
haflingertje schreef:
Afbeelding

Heb stiekum al even rondgekeken op marktplaats en een heel leuk merrieveulen gezien die er wel echt bij past :o Alleen nou de rest nog overtuigen hier :P

Ben nog erg aan het twijfelen, ben benieuwd naar meer ervaringen.

Just living is not enough. One must have sunshine, freedom and a little Vlinder♥

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:18

Ik heb anders gekozen. Ik kon namelijk uit meerdere opties kiezen.

8 jaar geleden hebben wij Donna en Nobel gefokt. Zijn halfbroer en -zus. Vanaf het moment van afspenen hebben zij bij elkaar gelopen op de wei of in de bak (in de winter). We hebben ze in de winter aan huis gehad en in de zomer dag en nacht op de wei. Ze hadden echt elkaar en hebben elkaar opgevoed. Daarnaast zijn ze beiden goed in de hand geweest en hebben beiden een (h)eerlijk karakter.

Daarna hebben we uit Donna een veulen gefokt, zij is nu 3. We hebben haar met afspenen naar huis gehaald en tussen 3 andere paarden gezet, eentje van 2 jaar oud en 2 ouderen. Zij is dus niet met leeftijdsgenootjes opgegroeid maar opgevoed door de groep. ZIj is toch qua karakter iets anders geworden dan moeders.

Nu hebben we Donna en haar dochter drachtig. Beiden krijgen volgend jaar dus een veulen. Bij afspenen zullen beide veulens een korte tijd ergens anders doorbrengen. Nadat ze goed afgespeend zijn komen ze terug naar huis en zullen met zijn tweetjes (als het merries zijn) in de bestaande groep terugkeren (mochten ze niet verkocht zijn), máár hebben dan wel elkaar. Mochten het hengsten zijn gaan ze direct met afspenen naar de opfok.

Zelf vind ik het erg belangrijk dat jonge dieren regelmatig contact hebben met mensen qua aanraken, borstelen en opvoeding etc. Maar ze moeten ook ander contact, lieftst met ook minimaal 1 leeftijdsgenootje, met paarden hebben.

Donnatella van Stal de Windöek, Keur, Prest.Sport (Neron x Kooihuster Folkert), Z1+5
Fame van Stal de Windöek, Ster (Knock Out x Neron)
J'Adore van Stal de Windöek, Stamboek (Knock Out x Star v. Vreeburch)
Absolutely Fabulous (Amber), Elite (Gribaldi x Jazz), Z1+6

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:15

ik zou mijn veulen ook gewoon thuis houden

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:18

@ Ts: Je kunt toch ook een veulen kopen en over 3 jaar beleren en weer verkopen? Dan heb je voor nu een leuk maatje voor je veulen en over een paar jaar zit je er dan niet mee dat je zoveel paarden beweging moet geven.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:24

ik zou idd voor een veulen erbij gaan, of je m koopt of iemand een plekje aanbied is de keuze,maar weet wel dat als je iemand erbij haalt die ook zo weer vertrokken kan zijn en je zomaar midden in de winter je paardje weer alleen hebt..ik denk dat de overlast door vreemden wel mee zal vallen. de meeste mensen bezoeken hun veulen niet elke dag,een paar x per week is al veel.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:23

ik zou je veulen niet naar een opfok brengen, lekker thuis laten en als je in de mogelijkheid bent er een veulen bij zetten maar dan zorgen dat ze wel gewoon ook tussen de oudere paarden lopen.

DM Samara x A Kanz of kossack expected in april '21, can 't wait

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 09:01

chrisje_83 schreef:
Zij is dus niet met leeftijdsgenootjes opgegroeid maar opgevoed door de groep. ZIj is toch qua karakter iets anders geworden dan moeders.

Hoe bedoel je dan anders? Minder vriendelijk? Kan dit komen omdat ze minder gespeeld heeft dan ofzo?

Ben nu rond aan het kijken voor een merrie veulen erbij, en de rest aan het overhalen.. Ik fok maar eenmalig en veulen en wil wel het beste voor haar namelijk. Het is iig een fijn idee dat ze toch wel veel gaat hebben aan de 2jarige, dat veel mensen daar al goede ervaringen mee hebben. Bedankt voor de reacties tot nu toe!

@DMhorses: Ik wil haar idd het liefst thuis houden, en of er nou wel of geen veulen bij komt, zel blijven sowieso in de groep lopen, dus tussen de andere paarden van verschillenden leeftijden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:24

Dat is moeilijk uit te leggen. Lijkt of ze veel volwassener is dan de anderen en deinst minder snel terug voor je als het ware. Ze is vriendelijk en aanhankelijk zat en ook braaf. Maar toch heeft ze denk ik iets gemist wat d'r moeder wel heeft gehad. Contact met een leeftijdgenootje. Nu is ze in een "oudere" groep gekomen, alleen direct van haar moeder af. Ze had daardoor geen steun van een leeftijdsgenootje als het ware die in hetzelfde pakket zat. Ze is dus een stuk volwassener dan een andere 3 jarige die met leeftijdsgenoten zijn opgegroeid als het ware.

Donnatella van Stal de Windöek, Keur, Prest.Sport (Neron x Kooihuster Folkert), Z1+5
Fame van Stal de Windöek, Ster (Knock Out x Neron)
J'Adore van Stal de Windöek, Stamboek (Knock Out x Star v. Vreeburch)
Absolutely Fabulous (Amber), Elite (Gribaldi x Jazz), Z1+6

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:11

Bij mijn verzorgpaard zijn we nu ook aan het afspenen, zie voor tips van andere bokkers mijn topic (staat in mijn onderschrift)

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:46

Toen mijn veulen 2 maanden was (stond met moeder en paard van een vriendin bij ons thuis) kreeg ik de kans om een 3 maanden oud veulen en die moeder over te nemen.
Vriendin heeft die moeder overgenomen en ze zijn samen opgegroeid als het ware.
Dit ging heel goed, van moeders leerden ze de regels en met elkaar konden ze lekker spelen en ravotten.
Met afspenen gingen ze samen in een weiland naast de moeders. Na 1 winter stonden ze weer met zn allen bij elkaar en nu nog steeds. En ze zijn totaal niet plakkerig. Je kan ieder dier alleen meenemen om wat te gaan doen. Als ze achter blijven in het land doen ze ook niet moeilijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:51

Gemengde groep is juist goed. Mijn merrie veulen heeft een tijdje in een opfok gestaan met 3 hengstveulens (bij de nieuwe eigenaar) En was hier zo gruwelijk dominant, ze sloeg de hengstveulens in de hoek, de nieuwe eigenaar heeft haar over geplaatst naar een andere opfok (ze moest sowieso uit de groep) en hier kwam ze te staan met oa een 2 jarige merrie..hier is haar even heel duidelijk verteld dat haar gedrag niet geaccepteert werd! Ze heeft er veel van geleerd en is een veel liever veulen geworden, ook in de omgang! Het is belangrijk dat je veulen wel lekker kan spelen..en als je andere paarden hier niet voor open staan is een veulen erbij misschien een idee!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:01

Mijn veulen heeft tot afgelopen zondag geen andere veulens gezien of gekent en speelde met mijn 18jarige ruin en 22jarig shetlandermerrie en heel soms met zijn moeder. Nu staat hij in een klein koppeltje vlak bij huis met een veulen van eigen leeftijd een bijna jaarling en een bijna twenter en dan een volwassen belgmerrie dan komen er een hengst en merrieshetlander bij van de winter en gaat de belg en de bijna twenter weer weg en hebben we 4hengsten en een merrietje op de wei die overgens al drachtig is dus dat is geen probleem.
Verder zou ik zeggen lekker thuis houden een veulen erbij aanschaffen is niet hoog nodig maar voor de leuk kun je het natuurlijk altijd doen.

Ik hou ze ook liever bij huis met mijn eigen koppeltje als dat ze in de opfok staan met alleen maar leeftijdsgenootjes.

D´amour
Kyowa Indiana
Dailey Dream D'amica Drachtig van Ties veulen verwacht 23-03-2017
Juwel
Vladimir
Queen

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 13:25

UMayDream schreef:
Bij mijn verzorgpaard zijn we nu ook aan het afspenen, zie voor tips van andere bokkers mijn topic (staat in mijn onderschrift)

Voorlopig is dat nog niet nodig, ze is pas 2 maanden.. Maar wel heel handig voor straks idd, dankje!

Ben nu rustig aan het rondkijken, ga volgend weekend wss kijken bij een leuk veulen en dan hopen dat ik mijn vriend ook zover krijg.. De voorkeur van de familie hier ligt bij een tinker, maar mijn eisenpakket daarvoor is heel groot en ben bang dat het dan in de toekomst moeilijk word om die weer te verkopen :o Hecht me altijd zo snel..

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie