Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby
boefie schreef:Van de week las ik nog ergens dat een tweeling bij een paard altijd 2-eiïg is...![]()
Waarom denk je dat die van jou 1-eiïg is?
hanny_jelke schreef:nou als het kan zu het denk ik net als mensen zijn twee zaadcellen (kikkervisjes zoals wij ze noemen)
komen gelijk aan in de eicel van de vrouwlijke geslacht.
Jurosa schreef:Overigens kun je niet zomaar zeggen of een tweeling 1 of 2 eiig is zonder dat er bloedonderzoek word gedaan.
Jurosa schreef:hanny_jelke schreef:nou als het kan zu het denk ik net als mensen zijn twee zaadcellen (kikkervisjes zoals wij ze noemen)
komen gelijk aan in de eicel van de vrouwlijke geslacht.
Ga jij je biologie boek nog maar eens opzoeken
Een 1 eiige tweeling is uit 1 eicel en 1 zaadcel die daarna splitsen, anders zou het zelfs mogelijk zijn om een 1 eiige tweeling van verschillende geslachten te hebben, want de zaadcel bepaald het geslacht.
Deze opmerking slaat dus echt helemaal nergens op.
Ibbel schreef:Jawel, eeneiige tweelingen delen vrijwel altijd de placenta en het chorionvlies en aan het amnionvlies kan je sowieso altijd zien. Dat is dus gewoon met het blote oog te zien na de geboorte.
PureSylk schreef:(Eventuele witte benen/plekken kunnen verschillen, omdat aftekeningen niet genetisch, maar door omgevingsfactoren in de baarmoeder bepaald worden. Maar zowel kleur als geslacht MOET hetzelfde zijn.)
Ibbel schreef:Twee spermacellen en 1 eicel zou betekenen dat het dan gevormd embryo drie sets chromosomen heeft ipv twee.
Heel af en toe gebeurt het wel eens dat twee spermacellen één eicel binnendringen, maar dan gaat de eicel dood, want een triploide dier bestaat niet. Bij planten kan het wel, daar heb je zelfs tetraploide rassen. Die maken zelf dan geen vruchtbaar zaad meer aan.