komt tweelingdracht (1 eiig) vaker voor bij bep hengsten

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jurosa

komt tweelingdracht (1 eiig) vaker voor bij bep hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 12:47

Wie kan mij vertellen of bepaalde hengsten vaker 1 eiige tweelingen "leveren" dan andere hengsten?

Ik heb zelf een merrie die 2x een eenling heeft voortgebracht en daarna een tweeling, na een afgebroken 3ling dracht.

Komt dit absoluut van de kant van de merrie of kan papa hier ook invloed op hebben in het geval van 1 eiige tweelingen.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:54

Van de week las ik nog ergens dat een tweeling bij een paard altijd 2-eiïg is... :?
Waarom denk je dat die van jou 1-eiïg is?

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

frenia

Re: komt tweelingdracht (1 eiig) vaker voor bij bep hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:17

de hengst heeft helemaal niks in de pap te brokken als het op tweelingen aankomt hoor :?
de eitjes worden door de merrie gevormd ;)

Angel ~ GF Rheanna ~ GF Xena ~ *Yentl* ~ The Apache ~ *Tinkerbell*
http://www.grafiorgypsies.com

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:20

Wow, je merrie wil meer nakomelingen dus? :)

maar goeie vraag hoor. Ik denk dat het samenspel is tussen hengst en merrie.

Jurosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 13:40

ik weet ook wel dat de eitjes van de merrie komen, ben zelf een moeder van 3 kinderen hihi
MAAR ik zou geen enkele reden weten waarom 1 eiige tweelingen bij paarden niet kunnen voorkomen, bij honden en katten komt het in ieder geval wel voor.
En ik vraag mij dus gewoon af of de ene hengst ook meer tweelingen heeft voortgebracht dan de andere

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:51

"Tweelingen bij het paard zijn altijd twee-eiig, dus afkomstig uit twee verschillende eicellen die elk afzonderlijk bevrucht zijn. Per definitie zijn paardentweelingen dus twee-eiig, of ze nu van het zelfde geslacht zijn of niet.

Een eeneiige tweeling komt NIET voor bij paarden; is in ieder geval nog nooit beschreven of gevonden. Een eeneiige tweeling is een tweeling die ontstaat uit 1 enkele bevruchte eicel (dus 1 eicel en 1 zaadcel). In het begin gaat de bevruchte eicel delen. Bij een ééneiige tweeling gaat er iets “mis” met die deling, waardoor de cel volledig splitst. Zo ontstaan er dus twee identieke individuen, 100% genetisch gelijk. (Eventuele witte benen/plekken kunnen verschillen, omdat aftekeningen niet genetisch, maar door omgevingsfactoren in de baarmoeder bepaald worden. Maar zowel kleur als geslacht MOET hetzelfde zijn.)

Een merrie kan een erfelijke aanleg hebben om bijvoorbeeld tijdens elke cyclus twee rijpe eicellen en ovulaties te hebben. De DA kan daarop letten bij het scannen. Hij of zij ziet dan dat er twee rijpe follikels zijn en zal in een later stadium extra controleren op tweelingdracht."

Jurosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 16:59

boefie schreef:
Van de week las ik nog ergens dat een tweeling bij een paard altijd 2-eiïg is... :?
Waarom denk je dat die van jou 1-eiïg is?

Even overheen gelezen, maar ik ga er niet vanuit dat de tweeling die mijn merrie heeft gehad 1 eiig is, maar ik wil graag zo veel mogelijk informatie over tweelingdracht.
Overigens kun je niet zomaar zeggen of een tweeling 1 of 2 eiig is zonder dat er bloedonderzoek word gedaan. Wanneer dit bij alle paarden en pony tweelingen die redelijk identiek zijn zou zijn gedaan dan weet je zeker dat het bij paarden niet voorkomt.
Ik zou het ook raar vinden dat de paarden de enige uitzondering zouden zijn, want het komt voor zover ik weet bij (bijna) alle zoogdieren voor.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:07

Ik denk dat het erg vaak is getest Jurosa, anders zou het niet zo stellig beweerd worden. Overigens denk ik zelf dat het misschien wel gebeurd, maar dan gewoon per definitie een of beide cellen meteen geresorbeerd worden, gewoonweg omdat het paardenlichaam niet geschikt is voor tweelingdracht. Chimaera zie je wel bij paarden, dus dan zou splitsing ook moeten gebeuren lijkt me..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:11

En een eeneiige tweeling is bij mensen iig niet erfelijk. Dat is alleen bij twee-eiige tweelingen zo, aangezien de vrouw dan dubbel ovuleert. Ik denk dat er een grote kans bestaat dat het bij paarden ook zo werkt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:54

Angel ~ GF Rheanna ~ GF Xena ~ *Yentl* ~ The Apache ~ *Tinkerbell*
http://www.grafiorgypsies.com

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:23

De hengst heeft toch wel wat invloed op het aantal tweelingdrachten,namelijk indien de kwaliteit van het sperma heel erg goed is dan is de kans groter dat de twee follikels,die inderdaad aangemaakt worden door de merrie,bevrucht worden.
En uiteindelijk moet je niet vergeten dat toch wel bij ongeveer 1 op 4 merries een dubbele ovolatie heeft.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:28

nou als het kan zu het denk ik net als mensen zijn twee zaadcellen (kikkervisjes zoals wij ze noemen)
komen gelijk aan in de eicel van de vrouwlijke geslacht.
dit zal dus niks met de hengst temaken hebben

Love the schoentje, who loves you.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:32

hanny_jelke, als je goed leest zie je dat er in principe geen een-eiige tweelingen voorkomen bij paarden, en dus gaat het niet om twee zaadcellen die tegelijkertijd bij een eicel aankomen, maar om twee zaadcellen die bij een verschillende eicel komen.
Opzich denk ik dat Hedwig best een goed punt heeft, maar heel erg veel zal het niet van de hengst afhangen..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:38

daarom zei ik ook als het kan.

Jurosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 06:05

hanny_jelke schreef:
nou als het kan zu het denk ik net als mensen zijn twee zaadcellen (kikkervisjes zoals wij ze noemen)

Ga jij je biologie boek nog maar eens opzoeken
Een 1 eiige tweeling is uit 1 eicel en 1 zaadcel die daarna splitsen, anders zou het zelfs mogelijk zijn om een 1 eiige tweeling van verschillende geslachten te hebben, want de zaadcel bepaald het geslacht.
Deze opmerking slaat dus echt helemaal nergens op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:22

Jurosa schreef:
Overigens kun je niet zomaar zeggen of een tweeling 1 of 2 eiig is zonder dat er bloedonderzoek word gedaan.

Jawel, eeneiige tweelingen delen vrijwel altijd de placenta en het chorionvlies en aan het amnionvlies kan je sowieso altijd zien. Dat is dus gewoon met het blote oog te zien na de geboorte.

Tweelingen worden alleen door de merrie bepaald. Die maakt nl tegelijkertijd meer eitjes aan. Er is een erfelijke component bij het krijgen van twee-eiige tweelingen. Een hengst zou dus wél merries kunnen geven die zelf vaker tweelingen krijgen. Maar het aanmaken van te veel eitjes komt verder puur van de moeder af. Dat beide bevrucht worden zal bij een normaal vruchtbare hengst dan dus mogelijk zijn. Bij een sterk verminderd vruchtbare hengst zal de kans daarop minder zijn, dus hooguit kun je het effect omgekeerd hebben: bij bepaalde hengsten zouden tweelingen dan minder voor kunnen komen - maar dat is dan omdat ze minder vruchtbaar zijn.

In het algemeen wordt gesteld dat ééneiige tweelingen niet erfelijk zijn (het delingsfoutje dat optreedt is puur toeval), dus hierbij is het al helemaal niet mogelijk dat een vaderdier dit zou vererven.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:46

Jurosa schreef:
hanny_jelke schreef:

Ga jij je biologie boek nog maar eens opzoeken
Een 1 eiige tweeling is uit 1 eicel en 1 zaadcel die daarna splitsen, anders zou het zelfs mogelijk zijn om een 1 eiige tweeling van verschillende geslachten te hebben, want de zaadcel bepaald het geslacht.
Deze opmerking slaat dus echt helemaal nergens op.

weet je dat zekker?
sorry dan heb ik me vlink vergist.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:09

Twee spermacellen en 1 eicel zou betekenen dat het dan gevormd embryo drie sets chromosomen heeft ipv twee.
Heel af en toe gebeurt het wel eens dat twee spermacellen één eicel binnendringen, maar dan gaat de eicel dood, want een triploide dier bestaat niet. Bij planten kan het wel, daar heb je zelfs tetraploide rassen. Die maken zelf dan geen vruchtbaar zaad meer aan.

Jurosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 08:30

Ibbel schreef:
Jawel, eeneiige tweelingen delen vrijwel altijd de placenta en het chorionvlies en aan het amnionvlies kan je sowieso altijd zien. Dat is dus gewoon met het blote oog te zien na de geboorte.

Dat delen van de placenta en of het chorionvlies hoeft niet, dit hangt af van het tijdstip van deling.
Bij mensen is het soms aan de placenta te zien of aan de vliezen, maar vaker hebben ze ieder een eigen placenta en vlies, zelfs bij 1 eiige tweelingen.
Wanneer een mensen tweeling wel de placenta en vliezen deelt heb je ook nog eens veel meer kans op complicatie's zoals het twin to twin syndrome.

Waar het mij vooral om gaat is of het bekend is dat er hengsten zijn die toeval of niet meer tweelingen verwekken dan andere hengsten.
De opmerking van hedwig 111 dat hengsten met een hoge bevruchtingspercentage meer kans hebben op een tweelingdracht dan hengsten met een lager bevruchtingspercentage snijd in dit geval dus hout, je zou dan ook mogen verwachten dat deze hengsten meer tweeling zwangerschappen voortbrengen dan andere hengsten.
Overigens word er meestal een embryo verwijderd dus tot daadwerkelijke bevalling van een tweeling komt het in de meeste gevallen niet denk ik.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:35

Ik ben erg zeker dat dit wel klopt,eenvoudigweg omdat ik zelf een aardig aantal merries bevrucht met hengsten die ik erg goed ken.En ik weet bvb dat ik bij bepaalde hengsten 2X moet nadenken om een merrie te prikken om te ovuleren omdat ik dan een veel grotere kans op een tweeling heb.Ook kan je dit natuurlijk positief aanwenden bij probleemmerries want 2 eitjes en heel erg goed ,en liefst vers en zonder verdunner,sperma verhoogt ook heel erg je kans op een dracht.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:56

PureSylk schreef:
(Eventuele witte benen/plekken kunnen verschillen, omdat aftekeningen niet genetisch, maar door omgevingsfactoren in de baarmoeder bepaald worden. Maar zowel kleur als geslacht MOET hetzelfde zijn.)

Kan je uitleggen hoe dit werkt? Dit vind ik wel heel interessant. Ik dacht namelijk dat dat wel erfelijk was..

Daisy *08-06-1995 †03-06-2020
TiSento *12-05-2011 †04-12-2014
Fiore 7 jaar (20-04-2013) Drachtig van Cassanova du Bois (10 april 2021)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:34

tja en als die omgevingsfactoren in de baarmoeder ook doorverven....

#uutuunefokkerij op Instagram
24-3-21 Lowlands x Vilexa Elite v Ro-lex Elite pref prest v Hemmingway
Nigirilova Uut Uune D-OC: Just Wimphof x Elite eptm v Belissimo x elite pref NMK v Jazz
Pilexa Kilian x Wilexa elite ibop prest v Sir Sinclair x Elite pref prest v Hemmingway

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:12

Ibbel schreef:
Twee spermacellen en 1 eicel zou betekenen dat het dan gevormd embryo drie sets chromosomen heeft ipv twee.
Heel af en toe gebeurt het wel eens dat twee spermacellen één eicel binnendringen, maar dan gaat de eicel dood, want een triploide dier bestaat niet. Bij planten kan het wel, daar heb je zelfs tetraploide rassen. Die maken zelf dan geen vruchtbaar zaad meer aan.

triploïde dieren bestaan wel, bepaalde kikkersoorten. Met name de lagere diersoorten zoals platwormen, garnalen, insecten, vissen, amphibiën etc. Er bestaat zelfs een rattensoort die 4n is (normaal is 2n). Chimeara dieren hebben chromosomen van twee ouderparen, maar wel het normale aantal chromosomen.

Polyploidy komt het meeste voor in het plantenrijk, vooral in de landbouw wordt hier veel gebruik van gemaakt. Polyploide planten hebben vaak grotere vruchten en dus een hogere opbrengst.

Bij dieren die polyploid zijn is de voortplanting vaak anders dan bij "normale" dieren. Ze reproduceren vaak d.m.v. parthogenese (onbevruchte eicellen die ontwikkelen tot nieuw dier) en zijn vaak hermafrodiet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie