Tips voor het afspenen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Tips voor het afspenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 18:19

De titel zegt het al, ik zou graag wat tips willen hoe je een veulen van 5 maandjes het beste kunt afspenen :D Om een beetje een idee te geven van de situatie:

Het veulen is bijna 5 maanden, over 2/3 weken gaan we beginnen met afspenen. (veulen is niet van mij, ze is het veulen van m'n vz merrie) We beschikken over 1 grote stal voor de merrie en haar veulen, een paddock, een kleine stal voor de shetlanders, en een groot weiland wat die mensen mogen gebruiken van hun buren, en een opslag voor het hooi.. Nu was mijn vraag, hoe lang duurt het voordat je een veulen hebt afgespeend, en hoe kun je dit het beste doen (hoelang per keer enz.), en hoelang duurt het afspenen? En vanaf welke leeftijd mag een veulen naar de opfok? Moeten de merrie en het veulen iedere keer buiten gehoorsafstand van elkaar zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies :D :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:42

De meest eenvoudige oplossing is het veulen met 5 maand naar de opfok te brengen en daar een tijdje te laten. Is het in 1 keer klaar en veulen lief leert erg veel van zijn soortgenoten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:45

Wij laten het veulen wennen aan de afwezigheid van zijn moeder door met de merrie te gaan trainen. Straks komt hij 's nachts in de box naast haar te staan en overdag weer samen. Daarna zal hij naar een box uit het zicht gaan, met een maatje.

Het is bij het afspenen belangrijk dat je het in stapjes doet. Veulens ervaren bij een plotseling scheiden van de moeder veel stress en dat kan oa leiden tot maagzweren. Geen aanrader dus :n

fjordnina

Re: Tips voor het afspenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:08

Ik ga mee in de oplossing van Troi, al zou ik het als het enigzins mogelijk is omkeren. De merrie weghalen en het veulen in de vertrouwde omgeving laten.

k ben er absoluut geen voorstander van om veulen en merrie langzaam te scheiden, omdat dit voor het uier van de merrie en dus voor de merrie zelf een hele belasting is. Vergeet niet dat zo'n propvol uier van een dag lang behoorlijk pijnlijk is en erg gevoelig is voor uierontsteking, vooral als dit zich een aantal dagen achter elkaar herhaalt.
Daarnaast heeft het veulen bij het in 1x scheiden slechts 1x stress, evenals de merrie. Daarna is het klaar.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 12:48

Maar hoe kun je dan de pijnlijke uier van de merrie behandelen? Met koud water ofzo? En wat moet het veulen dan eten? Gewoon veulenbrok? Weten jullie trouwens nog een goede opfok omgeving Leeuwarden? Alvast bedankt :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:58

fjordnina schreef:
Ik ga mee in de oplossing van Troi, al zou ik het als het enigzins mogelijk is omkeren. De merrie weghalen en het veulen in de vertrouwde omgeving laten.

k ben er absoluut geen voorstander van om veulen en merrie langzaam te scheiden, omdat dit voor het uier van de merrie en dus voor de merrie zelf een hele belasting is. Vergeet niet dat zo'n propvol uier van een dag lang behoorlijk pijnlijk is en erg gevoelig is voor uierontsteking, vooral als dit zich een aantal dagen achter elkaar herhaalt.
Daarnaast heeft het veulen bij het in 1x scheiden slechts 1x stress, evenals de merrie. Daarna is het klaar.

De manier om het geleidelijk te doen komt niet zomaar uit de lucht vallen hoor :) Daar zijn onderzoeken naar gedaan en daaruit is simpelweg gebleken dat een spontane scheiding te stressvol is. Het veulen drinkt aan het einde toch al minder en het uier gaat daar in mee.

@TS: laten lopen is voor de merrie het beste.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:07

Ik heb het vorig jaar gewoon in 1X gedaan.Veulen naar de opfok.Ging prima.
Voor de uier hebben we wat gelopen en geen krachtvoer en beperkt water.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:10

Ik doe het altijd in 1x. Maar voor die tijd neem ik moeders al wel regelmatig mee om te rijden, dus het is dan niet dat ze nog helemaal niet uit elkaar geweest zijn.

Sommige merries moeten na een week al niets meer van hun veulen hebben als die terug komt. Maar ik heb er een grappenmaker tussenstaan die na 4 maanden (veulen 4 maanden aan de andere kant van NL) weer vrolijk melk ging geven. Omdat jaarling inmiddels echt moddervet is (word aangezien voor een 3 jarige, is even breed als mijn te dikke 3 jarige) staan ze nu al 2 maanden niet bij elkaar in het land (wel op het zelfde erf), maar merrie heeft nog steeds een gevulde uier.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:16

Ik doe het niet. Laat gewoon veulen en merrie bij elkaar lopen.
De merrie geeft vanzelf bij ons aan dat het genoeg is geweest.

Veulen was meer gehecht aan haar maatje in de weide dan aan mams.

Mocht je niet de mogelijkheid thuis hebben om een veulen te laten opgroeien dan zou ik toch ze eerst 's nachts gaan scheiden. Ieder in een box en anders merrie in de box en het veulen met maatjes op de weide.
Overdag zou ik wel gewoon in 1x doen. Dus als ze 's nachts gewend is dan je veulen naar de opfok brengen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:20

@Dennis: eigenlijk doe je het dan inderdaad niet in 1 keer :) De merrie meenemen voor een training scheelt al heel veel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:14

Ik neem de merrie vanaf dat het veulen een maand oud is regelmatig mee voor training. Ook in de trailer en dan een paar uurtjes weg. Dan is het veulen er al goed aan gewend dat moeders af en toe weg is. Dit jaar ben ik met merrie en veulen naar zeeland gereden, naar de nieuwe eigenaar van het veulen. Daar hebben ze toen twee dagen samen in de nieuwe omgeving gestaan zodat het veulen kon wennen met moeders in de buurt. Daarna merrie in de trailer gezet en weer terug gereden naar twente. Ze hebben geen één keer naar elkaar geroepen en het is allemaal zonder stress gegaan.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:52

Bedankt voor jullie tips :) Ik heb nog een vraagje :o Vanaf welke leeftijd mag/kan je een veulen zonder moeder in de trailer zetten? En moet je het veulen perse eerst laten wennen met moeder? We beschikken namelijk alleen over 1 1paardstrailer, dus samen zetten gaat dan niet.. Ik hoop dat jullie ook hier een antwoord op weten :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:57

Ik zou zeggen vanaf het moment dat je kunt afspenen, dus vanaf 4 maanden, minimaal.

Kan je geen tweepaardstrailer lenen? Wij gebruiken ons oudste paard altijd voor het begeleiden van het jonge spul op de trailer. Die staat zo ontzettend rustig, dat het jonge dier vanzelf leert dat er niets ergs aan de hand is.

Mijn merrie heb ik wel met ruim 4 maanden alleen vervoerd. Veel stro op de bodem en helemaal los, dus ook zonder stangen of buizen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:57

De makkelijkste en meest ontspannen manier is gewoon direkt naar de opfok brengen.
Apart zetten is waarschijnlijk moeilijk in jouw situatie omdat moeder en veulen elkaar waarschijnlijk altijd kunnen horen en misschien ook zien, dat geeft meestal een hoop paniek.

Op de trailer kan al vanaf dag één, samen met de merrie is veruit de makkelijkste manier maar als dat niet kan houd het op.
Als je veulen makkelijk is in de hand, dus netjes meeloopt ed kun je wel proberen hem alleen te laden. Zet dan de merrie vlak achter de klep zodat het veulen haar continu kan zien, ook als hij in de trailer staat. De eerste keren alleen even erin lopen, brokje geven als hij rustig blijft staan en weer netjes achteruit eruit. Gaat dat een paar dagen achtereen goed dan kun je de klep dichtdoen, een minuut wachten en weer uitladen. Zo bouw je het steeds een beetje uit.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:58

Wij halen de veulens met 4 a 5 maanden bij de moeder weg,veulen eet dan wel veulenbrok.Dan zetten we de merrie op stal,met hooi en weinig water.Met een dag of 5 a 6 zetten we haar weer buiten bij de rest.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:23

arijanne123 schreef:
Wij halen de veulens met 4 a 5 maanden bij de moeder weg,veulen eet dan wel veulenbrok.Dan zetten we de merrie op stal,met hooi en weinig water.Met een dag of 5 a 6 zetten we haar weer buiten bij de rest.

Na 5 dagen al terug bij het veulen? Of hoort het veulen niet bij 'de rest'?

Ik heb namelijk ook een vraagje over afspenen.
Wij moeten onze merrie tijdelijk bij iemand anders stallen om het veulen te kunnen afspenen, want wij hebben niet genoeg plaats om de merrie apart te zetten (op stal zou wel gaan, maar dan staat ze nog heel dicht bij het veulen). Ze komt daarna weer gewoon bij het veulen te staan (maar ze moet eraf, want de merrie wordt echt mager nu, veulen is al 5maanden), wij hebben namelijk maar 2 weides tegenover mekaar, maar in de ene weide staat een hengstje, dus daar kunnen we merrie of veulen niet bijzetten.
Weet er iemand hoe lang wij onze merrie bij het veulen moeten weghouden? Ik dacht dat een maand wel nodig zou zijn om te voorkomen dat het veulen weer gaat drinken wanneer mama terugkomt (veulen eet wel al van jongs af aan veulenkorrels)?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:10

Ligt aan het veulen en de merrie.

Sommigen drinken al nauwelijks meer, sommige merrie's doen het spenen zelf al grotendeels. Sommige merrie's willen het veulen ook niet meer als ze een paar weken weg zijn geweest maar anderen blijven staan maanden apart maar gaan weer verder alsof er niets gebeurd is.

Een maand vind ik persoonlijk wat kort, ik zou voor de zekerheid toch zo'n 3 maanden aanhouden en let dan op de reactie van de merrie als het veulen terug komt, sommigen hebben langer nodig.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:41

nee,sorry de merrie gaat terug naar de rest van de paarden en het veulen naar opfok.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:50

Wy halen ze dr ook in een kee vanaf.. De merrie even dagje binnen laten en het uier koelen met koud water een weekje ofzo per merrie wel beetje verschillend

En het veulen natuurlijk niet alleen zetten het liefst lekker met soortgenoten

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:48

Mijn veulen en merrie staan naast elkaar in de stal, we hebben niet meer stallen dus kan niet anders.
Merrie begon mager te worden dus veulen moest er echt af.
Haar uier is nu erg dik en pijnlijk, mag er niet meer aan komen.

Heeft er iemand nog tips? Vooral voor de merrie, omdat ze nu te mager is maar wel een overvolle uier heeft.
We hebben al wel elke dag moeder en kind gescheiden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:53

Je moet haar melken anders krijgt ze uierontsteking.
Hoe oud is je veulen?

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:10

oke, veulen is nu 6 mnd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:12

Dan zou hij al niet veel meer drinken dus kunnen ze meestal wel apart zonder dat de merrie last krijgt maar als de uier nog heel vol is en pijnlijk wordt kun je dan beter 2x per dag even de spanning eraf halen door te melken, na een paar dagen kun je dan overgaan op één keer per dag. Niet helemaal leeg melken want dat stimuleert juist de productie, je moet alleen even de spanning eraf halen.
Als het echt heel pijnlijk wordt en het lukt niet om te melken moet je even langs je DA gaan.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:12

merrie niet melken,dan blijft ze melk produceren,als ze veel last heeft,uier koelen.Ga alle dagen even met haar lopen,beweging is goed.Ik zet de merrie overdag even in een klein stukje schrik draad,ze kan dan niet gaan vliegen maar een beetje heen en weer scharrelen.Vaak na een dag of 6 kan ze bij de andere paarden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:01

Dennis schreef:
Ik doe het altijd in 1x. Maar voor die tijd neem ik moeders al wel regelmatig mee om te rijden, dus het is dan niet dat ze nog helemaal niet uit elkaar geweest zijn.

Hier ook. Heb net toevallig gisteren mijn veulen verkocht, dus ja, in 1 keer van elkaar gescheiden. Moeder geeft er weinig om, ze staat gewoon bij de rest weer in de wei. Kijkt af en toe in de verte waar haar kind is, maar verder geen stress.