ik zou graag jullie mening en eventuele ervaringen met soortgelijke situaties willen weten over het volgende:
Mijn verzorgmerrie heeft een veulentje, nu ca. 4 maanden oud, en ze is nu weer drachtig, ongeveer 2 maanden.
1 keer ben ik met haar naar les geweest (zonder het veulen dus), en toen ik terug kwam, en de merrie in de stal wilde zetten, begon het veulen te steigeren naar mij, waarschijnlijk omdat ik tussen haar en haar moeder in stond. Ik was 2 uur weg geweest, maar ze is wel vaker zolang gescheiden geweest van haar moeder.. Is dit normaal, en wat kan ik/moet ik hier aan doen? (Ik heb niet heel erg veel ervaring met veulens.)
Nu was mijn vraag wat jullie een normale leeftijd vinden voor een veulen om afgespeend te worden, en of jullie het verstandig vinden om de merrie rond midden oktober mee op ponykamp te nemen (met een redelijk actief programma), het kan eventueel ook eind februari (dat kamp), maar dan zit ik met het probleem dat ze dan alweer 8 maanden drachtig is. Kan de drukte ook iets bij het ongeboren veulen veroorzaken? Zoja, wat zou dat dan zijn?
Alvast bedankt voor jullie advies
Ik zal als ik de merrie mee neem, ook zeker rekening houden met haar drachtigeheid (niet springen bijv.)
. Ik rijd de merrie nu vanaf Juli, en ze is (daarvoor ook al) best redelijk in conditie. Je mag daar ook zelf kiezen of je op je eigen pony/paard rijdt in de les, of een paard/pony van daar. Ik zal het morgen uitgebreid met de eigenaar bespreken