Paard met veulen mee op kamp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Paard met veulen mee op kamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:40

Hallo iedereen,
ik zou graag jullie mening en eventuele ervaringen met soortgelijke situaties willen weten over het volgende:

Mijn verzorgmerrie heeft een veulentje, nu ca. 4 maanden oud, en ze is nu weer drachtig, ongeveer 2 maanden.
1 keer ben ik met haar naar les geweest (zonder het veulen dus), en toen ik terug kwam, en de merrie in de stal wilde zetten, begon het veulen te steigeren naar mij, waarschijnlijk omdat ik tussen haar en haar moeder in stond. Ik was 2 uur weg geweest, maar ze is wel vaker zolang gescheiden geweest van haar moeder.. Is dit normaal, en wat kan ik/moet ik hier aan doen? (Ik heb niet heel erg veel ervaring met veulens.)

Nu was mijn vraag wat jullie een normale leeftijd vinden voor een veulen om afgespeend te worden, en of jullie het verstandig vinden om de merrie rond midden oktober mee op ponykamp te nemen (met een redelijk actief programma), het kan eventueel ook eind februari (dat kamp), maar dan zit ik met het probleem dat ze dan alweer 8 maanden drachtig is. Kan de drukte ook iets bij het ongeboren veulen veroorzaken? Zoja, wat zou dat dan zijn?

Alvast bedankt voor jullie advies :D :o

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:41

Iemand :o ?

troi

Re: Paard met veulen mee op kamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:58

Wat betreft afspenen kun je even zoeken, meestal vanaf een maand of 5. Veulen gedrag corrigeren is vaak een zaak voor experts, ik zou hierin advies van de eigenaar zoeken en tot die tijd bij veulen uit de buurt blijven. En wat betreft wat een drachtige pony aankan, tja dat verschilt ontzettend per pony. De 1 loopt tot bijna op het einde vrolijk mee met alles terwijl de ander met 5 maand drachtigheid al niks meer aankan. Dus dat is moeilijk te voorspellen. Stress is natuurlijk nooit goed voor een veulen. Ik zou dus het risico niet nemen, maar ook hierin, de eigenaar kent de pony het beste, wat zegt die??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:02

een veulen kan vanaf 5 maanden worden afgespeend (heel soms gebeurt het al eerder) maar kan ook nog later.
ligt ook een klein beetje aan hoe het veulen en moeder zijn.

wij hebben het 1e veulen met 6 maanden afgespeend ivm de verhuizing die ze samen hadden gehad naar mij, en het volgende veulen hebben we met 5 maanden afgespeend.

dus ik denk niet dat het kamp in oktober een probleem zal zijn. die van februari lijkt me niet zo'n goed idee.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:14

Ik zal het morgen eens vragen, wat de eigenaar ervan zegt. Ben benieuwd :) Ik zal als ik de merrie mee neem, ook zeker rekening houden met haar drachtigeheid (niet springen bijv.)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:21

Als je in oktober op kamp gaat, zie ik geen problemen om te springen. Het embryo zit goed ingepakt in vruchtwater, zeker als het nog zo klein is. Ik denk dat het best kan!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:22

Mijn veulen is nu ook 4 maanden oud, dus zit in de zelfde positie als de eigenaar van jouw verzorgpony.

Ik zou het niet fijn vinden als mijn verzorgster mijn merrie mee zou nemen in beide gevallen.

Zowiezo zou ik geen veulen mee nemen op kamp.
Maar ook wanneer het veulen al afgespeend zou zijn in oktober zou ik de merrie ook niet meegeven.
Kamp is zo intensief en de conditie van de merrie zal vast nog niet optimaal zijn.

In februari zou ik ook zeker niet doen, stress e.d. kan heel veel doen met een ongeboren veulen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:34

@AngelsDitch, het veulen zou ik nooit meenemen op kamp, alleen de merrie zou mee gaan, maar ik snap wat je bedoelt ;) . Ik rijd de merrie nu vanaf Juli, en ze is (daarvoor ook al) best redelijk in conditie. Je mag daar ook zelf kiezen of je op je eigen pony/paard rijdt in de les, of een paard/pony van daar. Ik zal het morgen uitgebreid met de eigenaar bespreken ;) .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:22

RT --> KS

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:55

Ik heb het gevraagd, en het mag :D , wat vinden jullie? Kan ik springen, buitenritten maken (met harde galop), en in de lessen, met galop, rijden? Persoonlijk vind ik de buitenrit geen goed idee, ik denk dat ik dat even achterwege laat. En wat vinden jullie de beste methode om een veulen af te spenen :o ? Alvast bedankt :D !!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:57

ik liet mijn merrie 1 week voor de bevalling nog springen en rijden enzo en zij heeft er geen last van gehad . (ik wist niet dat ze drachtig was) :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:21

UMayDream schreef:
Ik heb het gevraagd, en het mag :D , wat vinden jullie? Kan ik springen, buitenritten maken (met harde galop), en in de lessen, met galop, rijden? Persoonlijk vind ik de buitenrit geen goed idee, ik denk dat ik dat even achterwege laat. En wat vinden jullie de beste methode om een veulen af te spenen :o ? Alvast bedankt :D !!

veulen afspenen en lekker gaan hoor.
veulen mag met 4 maanden al gespeend worden en als je merrie goed in conditie is zou ik het gewoon doen.
hou haar tijdens kamp wel in de gaten,mocht je merken dat ze iets toch niet aankan dan gewoon niet meedoen met die les,rit of wat dan ook

voor de embryo kan het echt geen kwaad,mijn welsh a merrie van 1,17m sprong met 7 maanden dracht nog gewoon ruim een meter los.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:26

Nee, dat is niet verstandig.
Acht maanden drachtig is al te lang. Het risico wordt dan dus te groot.
Onze veulens worden tussen de 5 en 6 maanden gespeend.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 16:30

Bedankt voor jullie advies :D Ik ga ws in oktober op kamp, en we beginnen over 2/3 weken met afspenen, 't veulen is dan 5 maanden :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 17:25