Uier bij merrie: drachtig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandravm

Uier bij merrie: drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 09:47

Ik heb een vraagje.

Mijn merrie heeft momenteel volgende uier:

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn van deze morgen. Ze staat 's nachts op stal. Tegen de avond worden ze minder.

Nu is mijn vraag wat de oorzaak van zulke uier kan zijn. Het is me al langer opgevallen dat ze wat uier heeft. Ik denk al ruim 2 weken.

In april heeft ze een merrieveulen gehad en vorig jaar in april een hengstveulen. Dit veulen heeft bij haar gelopen tot begin april als hengst. Hij was reeds in december afgespeend (meer dan 6 weken uit elkaar gehad), maar dronk toen nog af en toe.

In april van dit jaar is hij weggebracht om gecastreerd te worden. Hij is toen meer dan 4 weken weggeweest. Toen hij terugkwam was hij dus gecastreerd en dronk hij niet meer. Haar uier was totaal opgedroogd.

Zelf vind ik dat ze behoorlijk wat uier heeft. Ze staat niet te dik, maar net zoals anders. Ze staat wel al een tijdje stil, omdat ze begin mei kreupel stond. De dierenarts is daarvoor frequent geweest en de laatste keer was een dikke 14 dagen geleden. Toen liep ze nog licht onregelmatig, dus moest ze nog steeds rust houden.

Van de andere twee drachten, heb ik regelmatig foto's genomen van haar uier. Als ik deze vergelijk, lijkt haar uier op een uier van iets meer dan een maand voor de geboorte. Maar ik denk eigenlijk dat ze niet drachtig kan zijn. Een hengstveulen van 6 maand is toch niet vruchtbaar?

Zou er een andere reden kunnen zijn voor het opzetten van de uier? Ze loopt nu nog samen met haar zoon, maar kan hem er niet op betrappen dat hij terug zou zijn beginnen met drinken, mocht ze terug melk zijn gaan geven

Haar laten scannen is natuurlijk ook een optie, maar momenteel moeilijk uitvoerbaar. Bij haar laatste veulen is ze altijd gescand in haar stal. Dit ging redelijk vermits ze heel goed luistert naar mij.
Echter ben ik zelf momenteel meer dan 8 maand zwanger en vind het persoonlijk nu niet echt zo een goed idee voor de veiligheid van mijn baby in wording.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:02

tja euhm hengsten kunnen vruchtbaar zijn vanaf 6 maanden dus dan zou de merrie gedekt kunnen zijn vanaf oktober vorig jaar.
Dus dan zou je merrie nu 10 maanden drachtig kunnen zijn. Mits ze dan echt gedekt is door het veulen in okt.

Dus ja ze zou drachtig kunnen zijn. Naast scannen of opvoelen zijn er tegenwoordig ook urine testen voor merrie's.

edit: eerlijk gezegd zou ik als ik jou was kijken of je zeker kunt komen te weten of de merrie drachtig is, want als hij
er echt snel bij was zijn jullie tegelijk uitgerekend en dan is het misschien wel handig om wat voor de merrie te regelen.

Sandravm

Re: Uier bij merrie: drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:26

Aan een drachtigheidstest had ik ook al gedacht, maar weet eigelijk niet waar ik deze kan kopen.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:32

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:34

ik heb een merrie die heeft altijd uiers, veulen of geen veulen ze heeft altijd uiers.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:39

Citaat:
In april heeft ze een merrieveulen gehad en vorig jaar in april een hengstveulen. Dit veulen heeft bij haar gelopen tot begin april als hengst. Hij was reeds in december afgespeend (meer dan 6 weken uit elkaar gehad), maar dronk toen nog af en toe.

In april van dit jaar is hij weggebracht om gecastreerd te worden. Hij is toen meer dan 4 weken weggeweest. Toen hij terugkwam was hij dus gecastreerd en dronk hij niet meer. Haar uier was totaal opgedroogd.

Bedoel je dit jaar april dat ze een merrie veulen gehad heeft? Dan kan ze zeker niet voor april al weer gedekt zijn.. Hooguit alleen als het hengstje er nog gestaan heeft toen de merrie weer voor het eerst hengstig geworden is.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:41

Als ze dit jaar in april een veulen heeft gehad lijkt het me vrij sterk dat ze in oktober gedekt is door je veulen...

Een hengst kan wel nog na 6 weken na de castratie vruchtbaar zijn, dus er is een hele kleine kans dat hij je merrie nog heeft gedekt toen hij terugkwam, maar dan zou ze nu ongeveer 3,5 maand drachtig zijn, en dan krijgen ze nog geen uier..

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:27

Sorry, het merrieveulen is geboren in 2008.

Ze heeft normaal bijna geen uier. Nooit gehad. Ik heb haar al bijna 10 jaar lang.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:29

Dan is het goed mogelijk dat ze inderdaad drachtig is..
Ik zou er een dierenarts bij halen, die kan zeggen hoever het ongeveer zou zijn. Het kan nu namelijk tussen het najaar en december gebeurd zijn, of na het afspenen, februari tot april ongeveer..

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:33

PureSylk: als ze drachtig zou zijn, dan moet ze al redelijk ver zijn. Dus zou ze gedekt moeten zijn door haar hengstveulen van rond de 6 maand. Mocht ze later gedekt zijn geweest, dan had ze nog geen uier kunnen hebben.

Zoals ik al heb laten weten, is scannen op dit moment eigenlijk niet mogelijk vermits ik zelf al meer dan 8 maand zwanger ben.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:49

je zegt in de openingspost dat ze april dit jaar nog een merrie veulen gehad heeft, dan kan ze nooit heel ver zijn in de dracht.
Tevens zie ik niet waarom je haar niet kan laten scannen omdat je zelf zwanger bent, het leven houd niet op bij een zwangerschap.

Kan je niet zien aan de merrie dat ze erg dik is of enigzins een teken van dracht?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 12:29

Pashon schreef:
je zegt in de openingspost dat ze april dit jaar nog een merrie veulen gehad heeft, dan kan ze nooit heel ver zijn in de dracht.
Tevens zie ik niet waarom je haar niet kan laten scannen omdat je zelf zwanger bent, het leven houd niet op bij een zwangerschap.

Kan je niet zien aan de merrie dat ze erg dik is of enigzins een teken van dracht?

Het merrieveulen is geboren in 2008.

Ik weet best dat het leven niet ophoudt bij een zwangerschap, maar ik moet ben uitgeteld binnen de twee weken. Dus niet een beetje zwanger, maar hoogzwanger en super dik. De dierenarts scant hier aan huis in de stal, zonder opvoelbox enzovoort. Mijn merrie vindt dit niet echt zo leuk vandaar.

Mijn merrie is niet erg dik, maar ja, hoe moet je dat bepalen. Ze is 17 jaar oud, heeft reeds 5 veulens gehad en heeft de laatste tijd niet moeten werken. Het krijgen van uier vind ik een duidelijker teken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:29

dan is er maar 1 oplossing en dat is scannen, dan vraag je een vriendin ofzo of die het paard vast wil houden.

Snap dat je voorzichtig bent nu je op het einde loopt, maar vind het niet echt een excuus ik reed tot een week voor de bevalling nog nu is dat tuurlijk wel persoons verschillend.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:06

TS: Een van mijn merrie's heeft in 2009 een hengstveulen gekregen. Ze was dik en had ook zulke uiers als jou merrie. Ze was toen al helemaal opgedroogd. Ik dacht dat ze drachtig was en heb de DA laten opvoelen. Ze bleek gewoon schijndrachtig te zijn.. Twee weken is wel erg lang, maar misschien is het in haar geval ook schijndracht?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 00:30

Steffi_H schreef:
TS: Een van mijn merrie's heeft in 2009 een hengstveulen gekregen. Ze was dik en had ook zulke uiers als jou merrie. Ze was toen al helemaal opgedroogd. Ik dacht dat ze drachtig was en heb de DA laten opvoelen. Ze bleek gewoon schijndrachtig te zijn.. Twee weken is wel erg lang, maar misschien is het in haar geval ook schijndracht?

Schijndracht begin ik ook te vermoeden. Dat zou veel verklaren.

Heb je haar iets moeten geven toen dit zo bleek te zijn. Of moest dit toen vanzelf over gaan. Had ze toen ook uier gedurende langere tijd?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:07

sandra: zou ze weer drachtig zijn? Wel balen als dat dan van haar eigen zoon is!
Hopelijk is ze schijndrachtig en niet ècht drachtig!
Jij succes met je zwangerschap en hopelijk een gezonde beeb over een paar weken!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:07

Sandravm schreef:
Steffi_H schreef:

Schijndracht begin ik ook te vermoeden. Dat zou veel verklaren.

Heb je haar iets moeten geven toen dit zo bleek te zijn. Of moest dit toen vanzelf over gaan. Had ze toen ook uier gedurende langere tijd?[/quote

Dit zou vanzelf over gaan, en inderdaad na enkele dagen was haar uier weer weg en was ze terug minder dik. Twee weken vind ik ook erg lang. Misschien voor de zekerheid toch zo'n zwangerschapstest doen?
Succes verder met je zwangerschap!

baileysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:37

ik zal als ik jou was een testje doen als je het zeker wilt weten, het kan ook natuurlijk schijndracht zijn. wij hadden ook een paard op stal met schijndracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:40

Weet je al meer?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 03:02

Meer weet ik nog niet.

Ze loopt nog steeds met een uier rond. 's Morgens meer dan 's avonds. Ik heb haar nog niet laten scannen. Ik vind haar eigenlijk ook niet overdreven dik, vandaar dat ik het een beetje uitstel.
Ik heb nog een heleboel andere dingen te doen. Ik ga eerst nog alles in orde maken voor de baby, vermits dat hoog tijd wordt. (Ik heb nog juist een weekje ;) ).

Jenny: Ik zit ook niet op een veulen te wachten van haar eigen zoon. Mocht ze effectief drachtig zijn, dan was hij er echt vlug bij en ik denk niet dat dat kan. Een hengstveulen van 6 maand?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 03:07

Een ruin kan tot een half jaar na casteratie nog vruchtbaar zijn ;)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:40

elizabeth: dat is een heel ander verhaal, dit gaat om een veulen van 6 maand.

sandra: je kunt er nu toch niets meer aan doen als ze wel drachtig is. Behalve hopen dan dat alles goed gaat.

Is een schijndracht eigenlijk meestal maar kort?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:35

over het algemeen zijn hengsten vruchtbaar bij een jaar, maar sommigen zijn eerder en sommigen zijn later.

vind het wel "laks" (is niet het juiste woord, maar kan geen ander passend woord vinden) dat je nog niet hebt laten scannen of een test hebt laten doen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 10:30

Pashon: misschien kan je dat vinden. Ergens heb je wel gelijk ook. De test heb ik wel besteld, maar is er nog niet. Deze zou geen probleem zijn.

Onze paarden staan aan huis. Daarnaast zijn we beide zelfstandig. Mijn echtgenoot als aannemer en ik als boekhouder. We hebben nog een dochtertje van 20 maand oud dat altijd thuis is als ik niet naar klanten moet. Daarnaast moet ik volgende week bevallen via keizersnede. Ik ben misschien heel voorzichtig als ik zwanger ben, maar ik heb voor mijn dochtertje 3 kindjes verloren en dat wil geen risico meer lopen.

Mocht ze nu drachtig zijn of niet. Het veulentje mag blijven en aan schijndracht is niet veel te doen.