Mijn merrie heeft momenteel volgende uier:

De foto's zijn van deze morgen. Ze staat 's nachts op stal. Tegen de avond worden ze minder.
Nu is mijn vraag wat de oorzaak van zulke uier kan zijn. Het is me al langer opgevallen dat ze wat uier heeft. Ik denk al ruim 2 weken.
In april heeft ze een merrieveulen gehad en vorig jaar in april een hengstveulen. Dit veulen heeft bij haar gelopen tot begin april als hengst. Hij was reeds in december afgespeend (meer dan 6 weken uit elkaar gehad), maar dronk toen nog af en toe.
In april van dit jaar is hij weggebracht om gecastreerd te worden. Hij is toen meer dan 4 weken weggeweest. Toen hij terugkwam was hij dus gecastreerd en dronk hij niet meer. Haar uier was totaal opgedroogd.
Zelf vind ik dat ze behoorlijk wat uier heeft. Ze staat niet te dik, maar net zoals anders. Ze staat wel al een tijdje stil, omdat ze begin mei kreupel stond. De dierenarts is daarvoor frequent geweest en de laatste keer was een dikke 14 dagen geleden. Toen liep ze nog licht onregelmatig, dus moest ze nog steeds rust houden.
Van de andere twee drachten, heb ik regelmatig foto's genomen van haar uier. Als ik deze vergelijk, lijkt haar uier op een uier van iets meer dan een maand voor de geboorte. Maar ik denk eigenlijk dat ze niet drachtig kan zijn. Een hengstveulen van 6 maand is toch niet vruchtbaar?
Zou er een andere reden kunnen zijn voor het opzetten van de uier? Ze loopt nu nog samen met haar zoon, maar kan hem er niet op betrappen dat hij terug zou zijn beginnen met drinken, mocht ze terug melk zijn gaan geven
Haar laten scannen is natuurlijk ook een optie, maar momenteel moeilijk uitvoerbaar. Bij haar laatste veulen is ze altijd gescand in haar stal. Dit ging redelijk vermits ze heel goed luistert naar mij.
Echter ben ik zelf momenteel meer dan 8 maand zwanger en vind het persoonlijk nu niet echt zo een goed idee voor de veiligheid van mijn baby in wording.
).