Wanneer begin je iets van de dracht te zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Wanneer begin je iets van de dracht te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:50

Op de Wiki hier op Bokt staat dat je vanaf ongeveer 3 maanden dracht al wat gaat zien aan de merrie.
Mijn merrie is vaker drachtig geweest en ik heb toch echt het idee dat ik pas in de winter (op ongeveer 7 maanden) wat aan haar ga zien.

Haar gedrag veranderd wel gelijk al vanaf dag één ongeveer :+ , maar haar buik echt niet.
Misschien ligt het ook aan het ras.. Mijn merrie is een Haflinger.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:27

Nou volgens mij ga je pas, wel afhankelijk van hoe vaak de merrie geveulend heeft en de bouw van de merrie na 7 maanden iets zien van de dracht.

Die van mij is lang in het lijf en heeft veel ruimte voor een veulen dus daar zal het wel wat langer duren,...hoop ik ook. Als je het nog niet kan zien heeft de merrie er fysiek ook nog niet zo veel hinder van.

Een paard/pony wat korter is in het lijf zal je het waarschijnlijk wat eerder zien..

InekeH87

Re: Wanneer begin je iets van de dracht te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:01

Bij die van mij is er na 2 maand echt al wat te zien aan de buik. Ze is nu 2,5 maand drachtig en de stalhouder vindt ook dat ze al weer iets begint te vullen in haar flanken. Het is minimaal, maar toch zichtbaar. Nou moet ik er wel bijzetten dat deze merrie altijd vreselijk veel vruchtwater heeft en erg grote veulens geeft.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:39

Aan mijn arabische merrie begon ik al iets te zien vanaf haar 4de maand, bij mijn halfbloedje zie je het pas na haar 6de maand. Niet omdat ze veel ruimte heeft, maar omdat ze van nature al wat dikker is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:33

hangt heel erg van de merrie af..
Ik heb dit jaar 4 merries laten dekken, waarven een 4 jarige en een 8 jarige voor de eerste keer drachtig zijn nu. De andere 2 merries (resp. 14 en 15 jaar) hebben geregeld een veulen gehad.
Bij de 4 jarige begon ik na 6 weken al wat een verandering in uiterlijk te zien, ze wordt over het geheel wat "voller". De 8 jarige zie ik nog steeds helemaal niets aan (gaan richting de 3 maanden nu). De ene oudere fokmerrie heeft altijd wat een buikje (nu heeft deze ook last van 'wandelende darmen' dus buikvorm is nooit mooi strak), de ander twijfel ik elk jaar weer tot aan de winter toe, of ze wel drachtig is aangezien je aan haar niets afziet..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 13:45

Grappig dat het bij iedere merrie zo anders is.
Ik zou het heel leuk vinden als ik nu al wat aan Dais zou kunnen zien, maar zoals hier boven ook al gezegd wordt; Zolang je niets ziet, heeft de merrie er ook nog geen last van. Die gedachte vind ik dan toch wel weer fijn voor mijn paardje!

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:57

Toen mijn vroegere verzorgpony's gedekt waren (3 shetjes en 1 welshje), zag je bij het welshje al na 3 / 4 maanden dat ze wat voller werd. Ze was heel 'slank' gebouwd dus als ze dan een buikje krijgen valt het eerder op. Bij de shetjes zag je pas na 6 /7 maanden echt een veulenbuikje groeien. Komt vast omdat ze daarvoor al rond (lees: grasbuik) waren + dikke wintervacht. :D