Merrie negeerd veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Merrie negeerd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 13:29

Hallo,

Ik heb een twenter merrie die haar veulentje niet meer zo ziet zitten geloof ik. Het maguess is ong 6 weken.
Ze staat altijd onder de bomen in , en de mama loopt wat te grazen een stuk verder op.

Maguess loopt ook de hele dag achter mij uit het zicht van haar mama, en geen van beide reageerd.
Ook vind de merrie het niet meer leuk als het veulentje wilt drinken en bijt haar dan in haar benen. Na lang aandringen mag het veulentje dan toch drinken.

Ze hinnikt wel op haar veulen als ze haar lang niet meer ziet of als het veulentje zelf hinnikt.
En maguess eet ook al heel goed mee. Ze eet veel gras en ook behoorlijk wat brokjes.

Heeft iemand misschien een idee wat ik zou kunnen doen?

mvg

armanike

Re: Merrie negeerd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:27

niemand die mij kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:34

Ik denk niet dat je iets kunt doen.
En verder denk ik dat een twenter veel te jong is om al moeder te zijn.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:36

tjeh daar ben ik ook van bewust hoor, ik heb er alleen zelf niet voor gekozen.
Ik heb haar twee maand geleden gekocht, met de bedoeling bij mijn arabier te zetten. En toen bleek ze drachtig te zijn. En nee dat zag je niet.

Maar moet ze dan niet vanalles bij krijgen als ze niet meer mag drinken.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:40

ik zou voor de zekerheid even contact opnemen met de dierenarts. die kan je goede adviezen geven.
een telefoontje kan nooit geen kwaad denk ik en dan ben je weer iets wijzer...succes

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:41

Ja klopt , maar mijn dierenarts zegt, gewoon laten lopen komt goed. Maar ik wou graag hier om raad vragen aan mensen die ervaring hebben met veulens

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:45

De uiers al gecontroleerd van je merrie? Als ze een uierontsteking heeft, zal ze door de pijn het veulen niet willen laten drinken.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:46

hoe zie je of ze een ontsteking heeft? Ik mag er gewoon aankomen hoor, ik voelde laatst of er nog wel melk in zat. En dat verklaard toch niet waarom ze haar veulen niet bekijkt?

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:49

Ik zal idd even de uiers en alles na kijken anders kan je zoals de veearts zegt niet veel doen.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:51

zou het niet helpen als ik ze in een groepje zet ofzo? dat de merrie terug wat meer dat bescherm gevoel krijgt. Of moet ik haar zelf de fles geven of vitamine bij haar eten doen. niemand iets van suggesties.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:52

Ik zou in ieder geval beginnen met het bijvoeren van het veulen met veulenbrokjes. Als je normaal aan het uier van de merrie mag komen heeft ze waarschijnlijk geen uierontsteking. Misschien als je de merrie af en toe vast houd dan kan het veulen misschien drinken. Hoe is de conditie van de merrie. Krijgt ze genoeg voer om voldoende melk te produceren.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:54

het veulen moet wel drinken hoor als hij nog maar 6 weken oud is..ik zou het toch maar even in de gaten houden..staat de merrie op stal of loopt ze alleen in de wei?misschien is ze te onrustig buiten en mag het veulen wel drinken als ze op stal staan. De merrie moet wel genoeg voeding krijgen om melk te geven,dus bijvoeren! met brokken.
Laatst bijgewerkt door liess1 op 09-08-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:54

Als ze eerst wat moet aandringen en dan mag drinken, dan is er toch geen probleem? Relatie merrie en veulen verandert naarmate het veulen ouder wordt. In het begin mag die kleine zo veel komen tutteren als hij of zij zelf wil, maar na verloop van tijd is dat enkel als de merrie er zelf zin in heeft bij wijze van spreken. De veulentjes hier krijgen ook vaak een beet in hun bips of moeder tilt haar achterbeen op met de betekenis, nu effe niet.
Geef je de merrie zelf genoeg aangepaste voeding opdat ze genoeg melk zou aanmaken? Als haar uier volzit zal ze haar veulen zeker laten drinken, zij weet ook dat dan de spanning van de uier gaat.
De merrie heeft merrievoer nodig met hoogwaardig eiwit om de melkproductie goed op gang te houden en te ondersteunen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:55

Is het veulen dun?
Blijft de huid rechtop staan als je erin knijpt?

Als je veulen verder opgewekt en vrolijk is, niet dun is, helder uit de ogen kijkt en niet uitgedroogd is, zou ik er verder ook niks aan doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:57

Ikzeg: vee arts raadplegen! Niet hier om adviezen vragen van niet deskundige Bokkers (sorry voor alle fokkers hier evt) Dit lijkt mij echt een vraag voor een dierenarts! Evt ook eerst veulen laten zien (ondervoed etc??) voor goed voedingsadvies.

Zie net dat je DA al gebeld hebt: blijven aandringen (ook dat ie even komt kijken) evt andere bellen. Ik zou dit niet op zijn beloop laten!!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:58

hoi,

het veulen krijgt zowiso al veulen brokken met bieten pulp erbij.

De merrie krijgt 2 emmer per dag merriebrok met mais en bieten pulp en 1 baal hooi, en ze staat op wei met niet al te veel gras, maar wel genoeg te knabbelen

Dit is mama:
Afbeelding

En dit is dochter:
Afbeelding

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:00

Het veulen is vrolijk, het veulen is niet uit gedroogd en veulen en merrie zijn beiden zeker niet ondervoed of dun. Ze kijken allebij helder uit de ogen en zijn niet onrustig buiten. Ze mag indd drinken na lang aandringen, maar ik zie het bijna nooit. Ik heb alle drie mijn Da gebeld zij kennen de paarden allemaal, en zij zeggen ik zou niets eraan doen, zorg dat je ze genoeg te eten geeft en laat ze maar een beetje rondlopen. Dus aub geen opmerkingen meer van BEL DE DA! Ik heb drie hele goeie DA. Ik vraag alleen of er suggesties zijn naar het opwakkeren van haar moeder instinkt of dat er suplimenten bij gevoerd zouden moeten worden mits het veuelen helemaal niet meer zou mogen drinke

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:10

Ik denk persoonlijk niet dat er iets mankeert aan het moederinstinct, anders zou het al in het begin fout zijn gegaan... ik denk inderdaad ook dat het vooral het wat zelfstandiger maken van het veulen door de merrie is. Als ze er beide prima uitzien en niet lusteloos zijn enz. denk ik dat er niet veel is om je druk om te maken. Een routinecheck van je paardjes door een da op z'n tijd kan natuurlijk nooit kwaad;)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:11

Als ik het veulen zo zie dan zou ik mij niet al te druk maken. Het veulen ziet er goed gevoed uit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:17

Inderdaad, het veulen ziet er prima uit, mooi diertje hoor!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:27

als het veulen zelf brok eet en ook water uit een emmer drinkt, zou ik me niet teveel zorgen maken.
Al zeker niet beginnen met een fles bij te geven. Als je je geweten wil sussen kan je poedermelk voor paarden halen, maar geef dit dan uit een emmer.

Wat het moederinstinct van je twenter betreft, 't is zelf nog een uit de kluiten gewassen baby, daar kan je niet van verwachten dat het de perfecte moeder is. Zolang je veulen gezond, speels, alert,energiek en nieuwsgierig is, niet te veel zorgen maken.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:54

Indd, niet te veel zorgen om maken. Het veulen ziet er niet mager uit en op de foto's staat de moeder er ook steeds dicht bij.

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:18

veulen ziet ergoed uit maar hou de merrie wel in de gaten, met 2 jaar al een veulen :(
heb er 1 keer 1 op stal gehad die ze ook hadden gedekt met 2 jaar, dat ging dus bi het volgende veulen gruwelijk mis!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 00:14

tjeh molenweides, daar kunnen we nog pagina's over vol discutieren, en ik weet dat het een gigantisch risico was. Maar zoals ik al zei wist ik dit niet dus heb er niet voor gekozen. Ze is overingens helemaal zelf bevallen, er is niemand bij geweest helaas deed mijn birth alarm het niet.

Ik ben wel bang dat doordat het veulen zo weinig drink de melk productie helemaal gaat stoppen, ik keek toenstraks en moet zeggen de uier zag er niet zo heel vol uit. Ik heb er een paar keer aan getrokken kwam niks uit. Daarna mocht het veulentje drinken als ik erbij stond en zij kreeg wel melk eruit. De melk is wel heel erg wit dus niet water achtig.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:09

Das ook normaal dat je er zelf niks uitkrijgt, een merrie moet haar melk laten schieten, ze kan dat dus zelf regelen. Je zal zien dat het veulen voor het drinkt zo efkes met zijn neusje zit te duwen net voor en op de uier, zo komt de melk op gang.
Ik stond vroeger in pension op een paardenmelkerij en daar waren zelfs merries die hun melk niet lieten schieten voor de melkmachine en die je dus niet gemolken kreeg. Zij hadden zelfs een periode één veulentje dat zo was "afgericht" dat het bij alle merries eens ging "lebberen" en ze zo op gang trok waarna de melkmachine het werk overnam.