Merrie met afgespeend en verhuisd veulen op 1 trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anarya

Merrie met afgespeend en verhuisd veulen op 1 trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:49

Over twee weken wil ik met mijn merrie en haar veulen naar de keuring. Het veulen is tegen die tijd een maand lang bij moeders weg en woont inmiddels elders in een groep jonge ponys. Op de keuring zullen we het veulen zelfstandig voorbrengen. Merrie en veulen hebben al eens eerder samen op de trailer gestaan, maar ook alleen.

Nu wil ik graag merrie en veulen in een tweepaardstrailer naar de keuring vervoeren. Lijkt jullie dat verstandig? Heeft iemand hier ervaring mee?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:57

Hmm, goede vraag.

Mij lijkt het wel tricky omdat ze pas een maand uit elkaar zijn. Als ze elkaar nog herkennen als moeder en veulen kun je nog wel gedoe verwachten. Maar ik weet niet wat de gebruikelijke veilige termijn is.

Hoe oud is het veulen? Als het al wat ouder is heb je meer kans dat het goed gaat.

petraaken

Re: Merrie met afgespeend en verhuisd veulen op 1 trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:20

F-AM --> KS

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:18

Het veulen is over twee weken vijf en een halve maand oud. Ik denk dat het ook per merrie-veulen combo sterk verschilt hoe ze hierop zouden reageren. Ik hoopte dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben die kunnen vertellen hoe zij het gedaan hebben.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:00

kan lastig worden, hebben wij nu oo gedaan maar veulen was nu te speels, sprong op zijn moeder en schopte naar haar tijdens een keuring, dat wil je niet, misschien even oefenen van tevoren.

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 09:29

Hey Welshhooch, bedankt voor je reactie :)
We brengen veulen zelfstandig voor, zonder mama. Ze loopt namelijk erg braaf aan een lijntje mee.

Ik maakte me meer zorgen over de tijd dat ze naast elkaar op de trailer moeten staan. Hebben jullie moeder en kind ook in dezelfde trailer vervoerd? Hebben ze de boel heel gelaten? Hebben jullie ze na de keuring weer gescheiden en ging dat zonder problemen?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:12

hallo,
ze braken de boel niet af, maarhet veulen wilde wel direct weer aan de tepel :P
dit tot grote ergenis van moeders natuurlijk.
het scheiden ging prima, het veulen wilde even loskomen maar moeders ging alweer vrolijk eten.
eenmaal terug in de wei was ook het veulen weer rustig.
gescheiden voorbrengen is inderdaad beter, zeker als ze braaf meeloopt, dan heb je veeel meer kans dan dat ze
gaat lopen klieren bij moeders omdat ze elkaar lang niet hebben gezien.

succes,

groetjes demi

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:33

inderdaad gescheiden voorbrengen, ben ik het helemaal mee eens.
zonde als ze elkaar op gaan jagen