Shetlander drachtig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Severine

Shetlander drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:16

Hoi,
ik heb deze shetlander anderhalve maand geleden gekocht en toen zag ze er zo uit:

Afbeelding

Ze had al wel een klein beetje 'uier' maar de verkoper zei dat dit kwam omdat ze te dik is..

Nu vonden we haar een tijdje later nog wel verdikken (terwijl ze geen eten bij krijgt en ook niet erg veel gras op de weide heeft) en hebben we de dierenarts erbij gehaald omdat haar uier ook steeds dikker werd en ze melk begon te geven. De dierenarts was er eerst van overtuigd dat ze drachtig was en probeerde haar op te voelen. Tijdens het opvoelen voelde hij niet meteen iets. Hij zei dus dat hij niet genoeg had gezien en gevoeld om te zeggen dat ze drachtig was. Toch zei hij er meteen bij dat hij ook helemaal niet zeker was dat ze niet drachtig is dus moesten we maar afwachten.

Dit is een foto van de week waarin de dierenarts langskwam:

Afbeelding

We wachtten dus verder af maar nu ik naar haar vorige foto's en deze van nu aan het kijken was viel het verschil met toch wel heeeel erg hard op. Deze foto's zijn van 2 dagen geleden (we gingen niet echt met haar aan het werk, maar pasten gewoon haar nieuwe outfit):

Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie ervan? Ikzelf blijf een héél groot verschil zien tussen de eerste en de laatste foto, haar buik lijkt veel meer gezakt te zijn..

PureSylk

Re: Shetlander drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:52

Op de laatste foto's vind ik haar inderdaad wel drachtig lijken, maar dat blijft natuurlijk moeilijk te zeggen vanaf een foto.
Veel succes in ieder geval met het wachten op de (eventuele) kleine :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:26

Ze kan ook gewoon dik zijn, als ze dik zijn krijgen ze ook uier.
Dat gras op de foto is zeker meer dan genoeg voor een shet!
Als ze niet drachtig is dan mag ze wel op dieet.

Je kan nog een bloedje laten trekken.
Als (ik dacht) het progesteron gehalte hoog is dan is er een grote kans op dracht.

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:41

[***] schreef:
Ze kan ook gewoon dik zijn, als ze dik zijn krijgen ze ook uier.
Dat gras op de foto is zeker meer dan genoeg voor een shet!
Als ze niet drachtig is dan mag ze wel op dieet.

Je kan nog een bloedje laten trekken.
Als (ik dacht) het progesteron gehalte hoog is dan is er een grote kans op dracht.

We dachten in het begin dus ook dat ze echt te dik was en proberen haar op dieet te zetten maar ze blijft verdikken...
Ook krijgt haar buik zowat de vorm die een drachtige merrie op het laatste heeft.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:43

ja, het lijkt wel een beetje alsof ze drachtig is.
als je dat verschil ziet..

wat een leuk dekje trouwens :P

x

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:44

Ik vind dat er best wat gras staat daar, naar mijn gevoel al teveel voor een shet.

staat ze altijd in de wei? en wat doen jullie kwa beweging geven?

Kan helaas van foto's niet zien of ze drachtig is, ze lijkt het wel maar het kan idd ook gewoon dik zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:53

Is dit je eerste shet?
Ze worden echt van de lucht dik hoor.
Ze kunnen eigenlijk niet 24/7 op het gras.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:56

ik ken ook een ruintje met dit figuur als je het van een bepaalde hoek bekijkt. dus het hoeft niet te zijn. anders haar nog een keer scennen. anders idd veel plezier met de kleine en anders lekker kort of met een graaskorf om zetten

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:58

[***] schreef:
Is dit je eerste shet?

sorry even heel erg off topic
heb zelf 2 shetjes die 24/7 op een schraal landje staan en dat gaat super

maar volgens mij is deze shet echt wel drachtig ik zou de DA bellen om nog keer te voelen
of misschien kunnen ze kijken met een echo ofiets dergelijks om te kijken of ze echt drachtig is.. :)

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:00

marielle231 schreef:
Ik vind dat er best wat gras staat daar, naar mijn gevoel al teveel voor een shet.

staat ze altijd in de wei? en wat doen jullie kwa beweging geven?

Kan helaas van foto's niet zien of ze drachtig is, ze lijkt het wel maar het kan idd ook gewoon dik zijn.

Ze staat dikwijls in een kleiner weitje en ik probeer haar dagelijks wat beweging te geven, nu beginnen we met het opleren in het tuig.. Dit was de laatste weken natuurlijk ook niet vanzelfsprekend..

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:03

[***] schreef:
Is dit je eerste shet?

Neen dit is niet onze eerste shet en we weten idd dat het niet altijd ideaal is om en 24/7 in het gras te zetten maar ze staat vaker op een kleinere weide en staat heel vaak als ik bij onze haflingers (de weide ernaast) bezig ben gewoon naar mijn ene haflinger over de draad te kijken...

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:04

geeske304 schreef:
ja, het lijkt wel een beetje alsof ze drachtig is.
als je dat verschil ziet..

wat een leuk dekje trouwens :P

x

Dankjewel, ik vind haar er ook echt superschattig mee staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:05

Miran_Heidi schreef:

maar volgens mij is deze shet echt wel drachtig ik zou de DA bellen om nog keer te voelen
of misschien kunnen ze kijken met een echo ofiets dergelijks om te kijken of ze echt drachtig is.. :)

Dit is geen schraal landje waar die merrie op staat, donkergroen gras.
Fijn dat jij rontgenogen hebt maar als je het mis hebt dan is deze merrie gevaarlijk dik!
Ik kan in ieder geval niet van een foto af zien of er een veulen inzit, maar zelfs al is ze drachtig dan is ze nog rond genoeg...
De merrie is al opgevoeld staat in de begin post en daar bleek uit niet drachtig, of in ieder geval dan zeker niet hoogdrachtig.

Severine: ik zou de veearts bellen voor een bloedje
Je kan haar ook 3 weken lang schouwen, als ze dan duidelijk hengstig wordt weet je ook genoeg.
Voor de wagen is een mooie manier om af te vallen, duurprestatie.

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:10

[***] schreef:
Miran_Heidi schreef:

Dit is geen schraal landje waar die merrie op staat, donkergroen gras.
Fijn dat jij rontgenogen hebt maar als je het mis hebt dan is deze merrie gevaarlijk dik!
Ik kan in ieder geval niet van een foto af zien of er een veulen inzit, maar zelfs al is ze drachtig dan is ze nog rond genoeg...
De merrie is al opgevoeld staat in de begin post en daar bleek uit niet drachtig, of in ieder geval dan zeker niet hoogdrachtig.

Severine: ik zou de veearts bellen voor een bloedje
Je kan haar ook 3 weken lang schouwen, als ze dan duidelijk hengstig wordt weet je ook genoeg.
Voor de wagen is een mooie manier om af te vallen, duurprestatie.

Het gras is ondertussen al wel eens gemaaid maar er is idd nog meer dan genoeg, en we beseffen ook dat als ze drachtig is ze eigenlijk nog moet vermageren!
Daarom beginnen we haar nu ook in het tuigje te beleren omdat ik ze graag voor een karretje lopen zou hebben en dit helemaal geen kwaad kan wanneer ze toch drachtig zou blijken... Ik was sowiezo al van plan om de veearts toch nog eens te laten komen, beter eens te veel dan te weinig.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:10

Dit lijkt inderdaad overduidelijk drachtig... Ik herken deze buik aan een merrie waar ik ooit stond met me pony...
Nu heb ik geen pony meer.. Ong 3 maanden geleden verkocht een een vrouw...

Wat hier ook hierboven is gezegt... Als ze niet drachtig is dan is ze veelste dik ja...
Wanneer komt de da of heb je nog niet gebelt?

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:13

het ziet er wel naar uit dat ze drachtig is..
ik zou de DA nog maar eventjes bellen om weer te voelen...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:50

Deze merrie hoeft helemaal niet drachtig te zijn. Ik heb een merrie staan met exact hetzelfde figuur. Forse buik en rug, zucht/vochtophoping voor de uier, uier iets uitgezakt.

Mijn merrie is ruim 10 weken bij de hengsthouder geweest, en ze kwam terug met de boodschap "ze heeft eindelijk de hengst afgeslagen, wil je haar nog scannen?" Omdat ik haar miste heb ik haar naar huis gehaald ongeacht of ze drachtig was of niet.

Ik heb haar wel 11 maanden verzorgt als zijnde drachtig, omdat ze ook gewoon groeide, en toen ze het veulen van mijn andere merrie zag begon het uier te zakken, kling begon grof te worden, maar allemaal matig en niet zoals het volgens het boekje hoort, en zoals mijn merries normaal tonen tijdens de dracht. Maar de wens is vaak de vader van de gedachte, totdat de DA me uit de droom hielp.

Persoonlijk denk ik niet dat je merrie drachtig is, maar dat het gras nog te rijk is. Maaien ontkom je soms niet aan om het een beetje netjes te houden, maar als je gras maait stimuleer je de groei en alle suikers die je niet wil hebben. Doorlaten schieten is niet zo mooi om te zien, maar je gras wordt wel minder rijk/vet.

Ik houd mijn shetlanders welke niet drachtig zijn of volop in de groei 's nachts in een zandpaddock, en soms zelf overdag ook een aantal uurtjes.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:01

Mijn shet (die als twee druppels water op deze lijkt trouwens) had net zo'n figuur (het is een ruin :o). Hij staat wel 24/7 op een énorm land bij onze grote paarden in. Ik heb geen mogelijkheid om hem apart te houden dus ik geef hem zoveel mogelijk beweging (heb ook een verzorgster), ben nog op zoek naar een kar én heb hem een graaskorf om gedaan. Dat werkt super!! Soms een paar uurtjes af en voor de rest om. Hij is al enorm afgevallen!

het zou wel enorm leuk zijn als ze een veulen krijgt, of niet? Heb je alweer een DA laten komen?