Wedstrijd starten met een merrie met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nutteloos

Wedstrijd starten met een merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:05

Mijn paard heeft 6 weken geleden een veulen gekregen.
2 weken voor de bevalling ben ik gestopt met rijden, ze gaf zelf niet echt aan dat ze het nodig had, maar ik vond het zelf wel prima zo. Dus lekker dag en nacht in de wei, 's ochtends nog wel in de stapmolen.
Super gezond veulen gekregen, na een week elke ochtend weer in de stapmolen gezet, opbouwend qua tijdsduur uiteraard.
Paard zelf lijkt aan te geven het wel fijn te vinden om even bij het veulen weg te zijn. Veulen vind het prima die blijft bij de rest van de merries en veulens in de wei, zonder problemen. Merrie na 2 weken weer rustig begonnen met rijden(plus 's ochtends in de stapmolen), loopt lekker ontspannen, zweet niet, lijkt het werk goed aan te kunnen.
Komt ook gelijk aan rennen als ze geroepen wordt om te rijden( ze wordt alleen uit de wei gehaald als ze moet rijden of in de stapmolen moet, het veulen blijft dan in de wei)
Ze is qua lichamelijke conditie in topform, niet te dik niet te dun, heeft duidelijk geen moeite met het werk.
Kan deze merrie weer mee op concours(max. 2 uur van huis weg)?
Graag voors en tegens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wedstrijd starten met een merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:09

Als je het tot max. 2 uur kan beperken kan het. Wel opletten dat er niet teveel spanning op het uier komt te staan, dus voor vertrek veulen er nog even onder en mogelijk op concours even de spanning eraf melken.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:55

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen?
Je geeft toch zelf al aan dat ze er beide geen last van hebben...

Het enige nadeel dat ik vind is dat het veulen in de wei staat..
mocht die dan toch z'n moeder willen gaan zoeken kan die door het draad/hek gaan??
Dan vind ik het veiliger om ze op stal te hebben magoed als ze dat niet gewend zijn is dat ook geen optie..

maar als de merrie wel vaker weg is van het veulen, langer dan 2 uur en het veulen blijft dan rustig kun je het toch proberen..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:57

Ja hoor, kan makkelijk. Vaak vinden de merries het inderdaad wel fijn om even weg te zijn bij die kleine donders!

Probeer haar anders thuis vast een keer zelf te melken, zodat je zeker weet dat je goed aan het uier kan komen. Dat is inderdaad het enige wat vervelend kan worden voor de merrie, de druk op het uier.

Verder weet ik niet of je normaal thuis rijdt, of ze elkaar dan kunnen horen? Anders is het misschien wel verstandig om alvast een paar keer naar ander terrein te gaan, even kijken wat er gebeurt als ze echt buiten gehoorsafstand zijn.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:01

Mijn mening is: veulen erbij, niet op concours.
Thuis op onderhoud niveau trainen is prima.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:04

Mijn veulen is van 25 april en mijn merrie is 1,5 week terug voor het eerst weer mee geweest.
Omdat ik nog een merrie mee had en ik niet tussendoor op en neer kon rijden is het veulen ook mee gegaan. Mijn eigen trailer is een 1,5 paards met schot(heb maar kleine pony's ;) ), maar daar heeft mijn merrie met veulen op de lege 1,5 paards trailer van mijn instructrice gestaan (ze hadden er dus gewoon een stalletje aan).

Veulen blijft thuis normaal op het land, op vreemd terein met haar tante op de trailer blijven was toch wat te spannend. Toen ik aan het rijden was heeft een kennis mijn veulen van de trailer gehaald om er een rondje mee te lopen omdat ze bijna over de klep kwam. Toen ze mama in de verte kon zien was het weer goed.

Er zijn hier weinig wedstrijden in de buurt, de volgende waar ik 2 pony's mee naar toe kan nemen is pas september, dan blijft de baby gewoon thuis (afgespeent of niet, dan zien we dan wel). Echt ideaal is het niet.

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:21

We hebben goede stevige omheining(geen draad) waar hij echt niet uit kan komen. ik ben al met haar op buitenrit geweest en dit is geen probleem ook drinken alle veulens ook wel bij verschillende moeders ze staan met 10 andere veulens en merries dus het is wel een hecht groepje.
Ik heb hem in het begin in de box gelaten alleen dan gaat ie steeds tegen de voorkant aanspringen
Nou heb ik het geprobeerd met een ander veulen erbij dan was het geen probleem echter als ik het veulen in het land laat dan hoor je hem niet en blijft ie gewoon bij de rest van de groep. Tevens is er ten alle tijden iemand thuis om de boel in de gaten te kunnen houden.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:30

Gewoon gaan! Denk dat je het helemaal goed hebt aangepakt.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:37

Dat kan zeker! Onze merrie heeft vorig jaar een veulen gekregen, en wat jij zegt, ze geven aan het wel eens lekker te vinden om even weg te kunnen van hun veulen. Je moet natuurlijk wel zorgen dat het niet te lang is, dat moet je opbouwen.
En zorg dat er altijd iemand het veulen in de gaten kan houden, want die kunnen soms best vervelend doen als hun mama weg is.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:43

Ik liet het veulen idd ook altijd in de groep met andere veulens in de wei staan. En op de wedstrijd melkte ik altijd ff de ergste druk eraf. Zolang je niet te lang wegblijft en er thuis iemand is om op te letten, moet het altijd kunnen, ik heb in elk geval nooit een probleem gehad, ook niet toen het een paar uur langer duurde omdat ik onderweg pech kreeg met de trailer (op een afslag van de snelweg, ik was erg blij dat ik het veulen niet mee had, die wil je daar niet buiten de trailer hebben).

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:48

Gewoon gaan. Zou wel de merrie zelf goed in de gaten houden. Fanatiek rijden en een veulen aan de voet is zwaar voor ze. Al verschilt dat natuurlijk per merrie.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:25

Persoonlijk zou ik het veulen niet in de weide durven te laten, maar dat terzijde. Ik was ook van plan dit weekend voor het eerst weer op concours te gaan (als ik mijn rib vorige week niet had gebroken), zonder veulen. Veulen zou thuis blijven, merrie op concours. Zo lang ze van scheiden geen probleem maken en je niet lang weg bent zie ik het probleem niet. Ik merk aan mijn merrie dat ze het fijn vind ff van het veulen af te zijn..

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:39

Ik denk wel dat het kan, als je het nu ook al opbouwt tot twee uur :j

Ik denk persoonlijk dat je het veulen het beste in de wei kan laten, mits een stevige omheining (maar daar had je het al over gehad). Als je het veulen op stal gaat zetten staat ie alleen (iig niet zoveel lichamelijk contact als in de wei) en verwond hij zichzelf eerder (denk aan benen door de spijlen oid)

:)

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:33

Nou.......

Ik ben ruim anderhalf uur weggeweest.
Veulen stond mooi 3 weides verder bij de groep en was ook echt niet van plan om naar mij toe te komen.
Volgens mij heeft hij zijn moeder niet echt gemist. Pas toen ik haar weer los gooide in de laatste wei en zij naar de groep rende had hij zoiets van.... Hey die ken ik....
Hij heeft zich prima gedragen en zij ook natuurlijk.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:46

Mooizo :)

Hoe ging je wedstrijd trouwens? :)

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:49

Als ik het zo hoor zou het best kunnen hoor, veulen is het gewend.
Alleen inderdaad de euier van de merrie in de gaten houden ivm de druk die erop kan komen te staan.

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:57

Foutloos :-)
Haar uier was trouwens nog lang niet vol.