Wanneer hengstveulen castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chacho

Wanneer hengstveulen castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 17:28

Heb voor het eerst een veulen en heb geen idee wanneer je begint met castreren? Iemand? :D

AaronYve

Re: Wanneer hengstveulen castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:30

Ik heb mijn paarden met anderhalf laten casteren.
Ze groeide mooi uit maar kregen rond deze leeftijd wel hengstgedrag. Ze moesten naar een nieuwe stal waar ook merries stonden dus daarom zijn ze op die leeftijd gecasteerd.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:06

Ik heb geen hengstveulen, maar ik zou hem zo lang mogelijk hengst laten. Ze groeien dan over het algemeen mooier uit. Pas als ze vervelend gaan doen en hengstengedrag gaan krijgen zou ik hem castreren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:40

Afhankelijk van de afstamming (papieren) van het hengstveulen laat ik hem castreren. Het is mogelijk nadat beide balletjes ingedaald zijn (natuurlijk niet in geval van een klophengst).
Meestal met een jaar of als zij 2,5 zijn. In ieder geval voordat zij bemerken dat zij hengst zijn.

zomerbries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:45

Ik heb mijn veulen laten castreren toen zijn ballen ingedaald waren.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:53

Ik heb mijn paard pas op 3,5 laten castreren. Hij is mooi uitgegroeid, maar verder ook niet vervelend geweest tot die tijd. De meeste hengsten worden tussen de de 1 en 2 jaar gecastreerd. Ik zelf denk als je een mooiere bespiering wilt hebben dan kun je dit het beste tussen tussen 3-4 doen. Maar dit hangt natuurlijk van de hengst af. Als ze erg veel hengsten neigingen hebben en ze worden vervelend... dan kan je het misschien beter eerder doen dan deze leeftijd. Het beste is ook om ze vroeg in het voorjaar te laten castereren. Dan zijn er het minste insecten en is het niet te warm waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. Hopelijk heb je hier iets aan.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:01

ligt eraan wanneer hij hengstengedrag gaat vertonen, en of je dit er vind
mijne was anderhalf, maar als hij een merrie rook sprong hij ook gelijk op zijn maatje in de wei, dus hebben we ze laten castreren
hij staat dan ook op een stal met meerendeels merries

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:47

Het beste is om hem tot zijn 2,5 jaar hengst te houden, dan is hij mooi als hengst gegroeid.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:22

het ligt er aan, wil je een ruin die qua bouw mooi ontwikkeld is richting de bouw van een hengst? dan zou ik hem zo lang mogelijk hengst laten.

maakt het je niet uit en wil je zsm een ruin? dan zou ik wachten tot de ballen ingedaald zijn. de leeftijd wanneer dat is, is per paard verschillend.

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:26

Ik zou hem zolang mogelijk hengst houden. Wij hadden vaak hengsten met echt hengsten gedrag maar lieten ze toch zo lang mogelijk hengst puu voor de ontwikkeling.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:49

Mijn jaarling hengst van Ferrango is nog echt een puppie, dus die laat ik zo lang mogelijk hengst, heb gehoord dat Ferrango nakomelingen nog wel eens wat te klein blijven. Dus hoop dat hij zo toch mooi uitgroeid!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:33

Als je hem vroeg castreert gaat hij juist wat meer de lucht in. Bij onze hengst gaan de ballen eraf als ze ingedaald zijn. Waarom? Makkelijker en dat wordt hij net wat groter. Ik wil toch geen hengst.

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:20

hi groet het mooiste uit als je er zolang mogelijk mee wacht, eerst wachten op de juiste bespiering en dan pas castreren.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:28

vanaf welke leeftijd is het mogelijk om te casteren is denk ik meer de vraag van de ts?
Ik heb zelf wel is begrepen vanaf 8 maanden, maar ben zelf ook wel benieuwd vanaf wanneer het uberhaupt mogelijk is (1 van mijn veulens wil ik nl. zo snel mogelijk laten castreren, die is nu al tegen alles en iedereen zo verschrikkelijk 'hengst')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:44

Jones was voor zijn castratie echt een draak. Ik kon niet zonder zweepje de stal in. Toen hij 13 maanden was is hij gecastreerd. Hij kwam na de zomer als een schatje uit de wei. Hij is nu twee, is goed bespierd en nog steeds een lieverd.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:01

je kan ze laten castareren zodra bijde balletjes zijn ingedaald.
soms kan dit al met 3 maanden zijn.
vaak worden ze met vroege castaratie net iets hoger (heeft iets te maken met het later sluiten van de groeischijven), en met late net iets breder (maar die bespiering kan ook net zo goed weer verdwijnen na castaratie, dus en late castaratie wil niet altijd zeggen dat ze breder blijven), verder is er ook een hoop geneties bepaald.
ikheb die van mij in de tijd met 13 maanden laten castareren, hij was toen echt niet meer handelbaar dus wilde het niet meer rekken.
zijn vader is niet bekend maar hij is 16 cm groter geworden dan zijn moeder en is een echte spierbundel met een echte henstennek met een mega boeg en kont.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:09

Zou zo lang mogelijk hengst laten. Mijn hengsten zijn nu 2 en 2,5 jaar en ze hebben echt nog niet door dat ze hengst zijn dus zolang ze zich gedragen mogen ze dit van mij blijven. Zodra ze hengsten gedrag gaan vertonen zou ik ze laten castreren.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:59

Die van mij is bijna 2,5 jaar. Ik had hem dit najaar willen castreren ( ivm vele merries op stal) maar hij heeft maar 1 bal.
Dat castreren zal dus nog even op zich moeten laten wachten.

Die van mij is trouwens wel op en top hengst in gedrag. Zo brutaal als de pest en een showbal als ik langs de merries moet.
Maaar.... hij is in die situaties goed handelbaar, dus hij mag van mij wel een tijdje hengst blijven.
Bovendien is heeft hij in het voorjaar en in het najaar net even wat meer spatjes. Daartussen in is hij weer zoals hij normaal ook is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:37

Mojo (American Paint horse)was net 1. De reden was dat hij erg vroeg rijp was en in een gemengde kudde stond, met 11 maand heeft hij zijn eerste merrie al gedekt (gelukkig waren het nog losse flodders). Qua karakter was en is het een schatje, een ontzettende knuffelkont en nooit geschopt of gebeten of andere vervelende dingen, (maar daar staat zijn vader ook om bekend, die geeft top karakters door) maar het was een stuk praktischer zo en ruinen worden toch gemiddeld een stukje hoger dan hengsten dat vind ik ook heel fijn en ik wilde toch geen hengst om te fokken maar een fijn rijpaard, dus een ruin.
Bovendien vind ik het eigenlijk sneu voor het dier als je hem hengst houd zonder dat hij mag dekken, zit dat dier met al die hormonen en behoeften omringd door woest aantrekkelijke merries en hij mag er niks mee... Zou je toch stapelgek van worden??
Laatst bijgewerkt door troi op 11-08-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:41

Hmm ik zit nu echt in dubio... Ik wou juist mijn hengst lang hengst laten om wat meer een kerel van hem te maken. Hij is vrij klein voor zijn leeftijd, en ben bang dat ie wat klein blijft. Maar nou lees ik hier dingen over juist castreren om er lengt bij te krijgen.. Hoe zit dat ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:43

bij ruinen gaat de energie meer naar de hoogte en bij hengsten m eer naar de breedte, tenminste dit heb ik altijd geleerd.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:45

Monster_tos schreef:
Hmm ik zit nu echt in dubio... Ik wou juist mijn hengst lang hengst laten om wat meer een kerel van hem te maken. Hij is vrij klein voor zijn leeftijd, en ben bang dat ie wat klein blijft. Maar nou lees ik hier dingen over juist castreren om er lengt bij te krijgen.. Hoe zit dat ?

Als ze jong gecastreerd worden, sluiten de groeischijven zich later, en groeien ze langer door, zodat een ruin dan iets groter wordt. Maar vraag me niet waar die groeischijven zitten of zo, vermoed in de benen, heb ik gewoon ook uit een boek.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:47

Okay.. Ik ga liever voor wat hoger en fijn dat klein en breed denk ik... Aaah lastig!!!

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:59

Monster_tos schreef:
Okay.. Ik ga liever voor wat hoger en fijn dat klein en breed denk ik... Aaah lastig!!!

Een ruin kan ook lekker breed worden hoor :P
Bij een hengst gaat de energie idd meer naar zijn "ballen", dan naar de hypofyse die de groeihormonen aansturen.
Lekker laten ruinen dus als je 'm groter hebben wilt en geen fok-ambities hebt... ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:06

Monster_tos schreef:
Mijn jaarling hengst van Ferrango is nog echt een puppie, dus die laat ik zo lang mogelijk hengst, heb gehoord dat Ferrango nakomelingen nog wel eens wat te klein blijven. Dus hoop dat hij zo toch mooi uitgroeid!

Dan kan je beter castreren; vroeg castreren geeft meer maat maar dan worden de paarden minder breed/ minder zware hals bijv.
Mijn 1e veulen is als jaarling gecastreerd; de ingreep stelt dan erg weinig voor en is vrijwel risicoloos omdat de balletjes nog heel klein zijn en onder plaatselijke verdoving met een roesje verwijderd worden. Zoveel te ouder de hengst zoveel te groter de kans op infecties/ complicaties.

Mijn andere hengst is als 3,5 jarige gecastreerd, dat ging ook goed al heeft hij een lichte infectie er bij gehad. Zijn hengsten gedrag was toen binnen enkele weken verdwenen.

De ballen hoeven niet helemaal ingedaald te zijn voor de castratie; een miniem sneetje, wat niet gehecht hoeft te worden is alles wat nodig is om ze tevoorschijn te halen uit de buikholte en te verwijderen. Bij mijn jaarling hengst waren ze nog niet helemaal ingedaald, hij wilde overigens wel al zijn moeder gaan dekken; de hele castratie was toen binnen 15 minuten een feit en na een half uur liep hij alweer, hetzij wat onvast op de benen 8-)

Onze huidige hengsten blijven hengst ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-08-10 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt