Ik heb een vraagje. mijn pony heeft een hengstveulen gehad, die 5 maanden bij haar gehouden en inmiddels is het veulen al een dikke week weg. Mijn vraag is dus, hoelang duurt het tot de uier weg is en ik weer kan gaan rijden ?? alvast bedankt!
xlieek
ThePast03
Geplaatst: 13-07-10 17:53
BEH --> KS
isverwijderd
Geplaatst: 13-07-10 17:56
Rijden kan ook wel met een zogend veulen.
Hoelang de uier blijft is per merrie verschillend, wij hebben er 1 die heeft altijd een (bijna) volle uier, al is ze een jaar gust. De melkproductie is dan natuurlijk wel gestopt.
weet je niet iets specifieker, en hoe je kan voelen ofzo dat de productie echt gestopt is want ik hoor ook verhalen dat als je ze dan gaat rijden je het proces alleen maar stimuleert ( van de melkgift) en dat is niet de bedoeling. ze staat nu dag en nacht op de wei en ze drinkt elke dag een speciekuip water leeg ( niet helemaal maar wel bijna) weet je dan of ze binnen 3 weken weer intensief te berijden valt zonder dat ze dr uier weer stimuleert, want het is het eerste veulen wat ik meemaak. hoelang duurt het gemiddeld zeg maar voor de melkgift opgedroogd is? 2/3 weken? of veel langer zoals 2 maanden? alvast ontzettend bedankt!
Zo min mogelijk eiwitten voeren (geen biks en niet veel op het land), maar wel goed hooi: dan droogt het uier het snelste uit en loop je het minste kans op uierontsteking. Elke dag de merrie beweging geven is juist goed: dat doet de zwelling/druk afnemen en verkleint eveneens de kans op uierontsteking.
Wij houden ze 3/4 dagen op stal (elke dag stappen aan de hand) en doen ze daarna langzaam weer het land op. Het uier is dan met ongeveer een week droog.
oh oke, harstikke bedankt allemaal. Ik ben inmiddels weer begonnen en jullie hadden allemaal gelijk, het is alleen maar goed voor de merrie! Misschien dat mensen die ook voor het eerst een veulen mee hebben gemaakt hier nog wat mee doen