Jaarling merrie met opgezwollen spenen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aniekepiek

Jaarling merrie met opgezwollen spenen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:16

Mijn jaarling heeft sinds gister opgezwollen spenen, het ziet eruit of er net een veulen
is afgespeend. (alleen haar spenen, de uierzak is niet dik ofzo) Er komt helder vocht uit (dus het lijkt niet ontstoken te zijn) Het voelt wel warm en de huid is gerimpeld en iets geirriteerd (verder geen bloed of scheurtjes ofzo te zien). Ze heeft wel met haar halfbroertje samen gestaan (deze is op 23 mei naar frankrijk verhuisd toen was hij percies een jaar) Ze zijn samen afgespeend en hebben dus van 5.5 maand tot 1 jaar bij elkaar gestaan, Yarah is wel een keertje hengstig al geweest, maar het is dus vrijwel onmogelijk dat ze drachtig is.. (ook niets aan het hengstje gemerkt, volgens mij krijgen hengsten onder de 1 jaar ook niet veel klaargemaakt wel?). Zou het met de hormonen te maken kunnen hebben? Of een alergische reactie? Heeft iemand dit ooit vaker gehoord?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:17

Ik denk een hormonale reactie. Dit noemen ze heksenmelk. Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan kun je vergelijken of dat is wat je bedoelt.

Aniekepiek

Re: Jaarling merrie met opgezwollen spenen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:20

Klopt van heksenmelk heb ik ooit gehoord, maar geven ze dan geen melk inplaats van gewoon vocht ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:16

Heksenmelk is ook geen echte melk, meer waterig vocht, soms een beetje troebel, melkachtig. Hoe ruikt het, een beetje zoetig?

Zou het wel even voor de zekerheid in de gaten houden, evt. temperaturen of ze geen koorts heeft, omdat je wel aangeeft dat het iets geirriteerd is. Het kan altijd een beginnende uierontsteking zijn, al lijkt me dat niet heel waarschijnlijk.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 12:39

Heb even de DA gebeld. Heksenmelk kan het niet zijn dit hebben meestal veulens of oudere paarden die al eens een veulen hebben gehad. Dus waarschijnlijk toch iets geirriteerd of een hormonalen reactie. Heb t advies gekregen om 2x daags (2 dagen lang, wordt ze steeds vervelender op het smeren, dan moet de DA er toch even naar kijken. Of is het dan nog niet weg ook) kampfer spiritus op te smeren, ooit van gehoord?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:45

Wel van gehoord, droogt dat de boel niet in? Maakt de huid steviger als het ware.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:29

Mag ook maar 2 dagen smeren, danm oet het geslonken zijn, t is een soort ontsmettings middel. Ik wacht morgen nog even af, kijken of ze geslonken zijn uitzichzelf, is dit niet t geval ga ik die spiritus smeren. Slinkt het dan nog niet, moet ik uiteindelijk nog de DA bellen :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:09

probeer de kampfer wel alleen plaatselijk te gebruiken, het droogt de huid erg ut ;)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 07:51

Oke danku Alexandria, eerder n afrader dus?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:01

nee, het is super spul :j
alleen moet je het wel voorzichtig gebruiken en niet mee overdrijven
nadeel is dat het erg vettig spul is, stof blijft erin hangen en je krijgt het niet met gewoon water eraf
voor het opdrogen van een uier bestaat er echter volgens mij niets wat beter is
alleen niet te veel dagen achter elkaar gebruiken en plaatselijk gebruiken (zoals je da zei 2 dagen bv)

wij gebruiken Prodimastin, daar zit ook wat kampfer in, maar wast makkelijk af. het droogt op termijn de huid ook uit, maar is toch iets minder agressief voor de huid en je mag het dus langer gebruiken

bij ontstekingen ofzo grijpen we echter ook terug naar kampfer omdat dat toch nog beter is