Pismerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plukkel

Pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:56

hallo,
hebben mensen hier ervaringen met pismerries,
want mijn paard is gedekt,
maar is waarschijnlijk een pismerrie!
dus iemand hier ervaring?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-07-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak aangepast

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:59

Even vertalen: Je denkt dat je merrie is gedekt terwijl ze niet hengstig was? Dat ze zich hengstig gedroeg, maar geen eisprong had op het moment dat ze gedekt werd? Of was ze erg aan het klooien? En dit hoort niet bij ITP, dus ik tem, en op bokt is het prettiger als je niet cursief typt, dat leest wat prettiger. :)

Wijzigingen: typo's en foutje in het script.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-07-10 19:06, in het totaal 3 keer bewerkt

WinSel

Re: Pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:04

Staat verkeerd ik tem

LiekeeeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:06

Mag ik vragen wat een pismerrie is :+ ?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:09

normaal gesproken noemt men een merrie een pismerrie als ze heel erg reageerd op andere paarden: henstig toont en tijdens hengtigheid helemaal aan het zeuren en pissen is om alles wat vaag op een paard lijkt: puur hormonaal gedrag dus. Maar is geloof niet dat de TS dit bedoelt en dit is naar mijn weten geen officiele term, dus het kan ook dat fokkers het in een andere context gebruiken dan bij de mensen waar ik heb gewerkt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:12

Een pismerrie vertoont continue hengstig gedrag maar meestal zonder echt hengstig te zijn, dus vak zonder ei. Ze worden meestal ook niet drachtig omdat ze een hormoonstoornis hebben.
Met rijden ook vaak erg lastig, ze gaan te pas en te onpas (meestal het laatste) met hun achterbenen wijd staan en piesen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:36

KS-ITP -> KS

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:06

Hier worden merries pismerries genoemd als ze pissen omdat ze kwaad zijn, maar is puur uit nijdigheid. Komt bij hackney's nogal vaak voor. Maar daar hoeft absoluut geen ander paard voor in de buurt te staan en heeft niets met hengstigheid te maken en is ook niets hormoniaals.
Is gewoon mee te fokken, maar bij deze gevallen veranderd er niets in hun gedrag.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:32

pissen omdat ze kwaad zijn? Heb ik nog nooit van gehoord!

De pismerries die ik ken, pissen bij elk paard wat ze zien en zijn enorm hengstig..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:37

Een pismerrie is inderdaad een merrie die continu hengstigheid toont, maar zonder eisprong. Hormonaal niet in orde dus. Het woord wordt ook wel gebruikt voor zeurtypes, maar dat is dus niet wat er feitelijk mee bedoeld wordt.
En ja, merries kunnen wel degelijk urine loslaten als ze nijdig zijn. Let maar eens op als ze naar elkaar meppen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:53

O, ik dacht dat mijn merrie een pismerrie was omdat ze overdreven hengstig is, echt haar hele benen onderpist en maar door blijft gaan. Ze was vorig jaar bijna 10 dagen achtereen zo overdreven hengstig, daarna drie weken niet, en toen maar zo´n 5 dagen hengstig (zeer overdreven weer) en daarvan is ze drachtig geworden, toch weer drie weken later hengstig gedrag maar wilde net niet de hengst erop laten (maar wel ervoor staan en pissen, en als de hengst wou springen dan weg lopen, heel gemeen voor de hengst :P).

Nu is ze weer bij de hengst en heb haar thuis nooit hengstig gezien en ze staat pas een week bij de hengst en haar hele achterbenen zijn al volgepist, wij noemen haar ook pismerrie omdat anderen toch niet zo overdreven veel pissen als ze hengstig zijn als deze :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:53

laat de merrie goed nakijken door een veearts en desnoods spoelen,kan zijn dat ze "vuil"is van binnen of het kan zijn dat er een cyste op een van de eileiders zit die de problemen kan veroorzaken.
laat dit dus goed uitzoeken,want als ze er erg veel last van hebben kan het behoorlijk pijnlijk zijn voor het dier

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:20

Maar er is nog steeds niet duidelijk wat ze bedoeld met pismerrie toch?

Als ze hetzelfde bedoelde als ik, die dus dacht dat een pismerrie gewoon een enorm overdreven pissende hengstige merrie is eens in de drie weken (dus zeker niet altijd en niet onregelmatig), dan is er niet veel aan de hand natuurlijk...

Plukkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:29

tjaa,
de dag dat ze gedekt was was ze wel hengstig,
maar ik hoorde van iemand dat het dus een pismerrie kan zijn,
dus ik denk ik vraag het bij bokt ff na,..
mar zelf weet ik ook niet preccies wat een pismerrie inhoudt..