Veulen probeert te dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukS_

Veulen probeert te dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:16

Hallo!

Momenteel staan moeder en veulen in een apart stuk land/bak. Dit ook omdat we niet willen dat hij de andere veulens ook bespringt. Ook hebben we nog 2 jaarlingmerries lopen, die binnenkort ook enige hengstigheid zouden kunnen laten zien. Vandaar dat het ons verstandig leek hem maar even uit de kudde te halen.

Mijn vraag is, hebben er meer mensen ervaring met zulk soort veulens? Is het niet erg vroeg dat hij nu al zulk hengstengedrag laat zien?
Wat te doen, toch hem bij de rest van de kudde zetten, of juist apart houden?
Ik zou graag ervaringen en tips horen!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door AnoukS_ op 23-09-23 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Re: Veulen probeert te dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:18

Ja, Dat is normaal gedrag van een hengstveulen. Hij kan gewoon bij de rest hij is nog lang niet vruchtbaar en staat waarschijnlijk ergens onderaan in rangorde. Als anderen hem beu zijn krijgt hij wel een knauw of schop.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:20

dat is normaal gedrag kan niks mee gebeuren

slangens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:24

Heel normaal.
Sommige zijn d'r vlugger bij dan andere!

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:39

Op zich kennen we dit gedrag van de hengstveulens ook wel. Reden dat Anouk t hier heeft gevraagd was dat dit niet het 'gewone' bespringen leek dat ze altijd doen. Normaal houd dat ook wel vrij snel op maar hij bleef maar doorgaan en was dus inderdaad ook echt gevaarlijk naar ons toe.
Laatste tijd wordt hij sowieso al steeds klierderiger, ook tegen de andere veulens.
De merrie deed er in eerste instantie ook vrij weinig aan ze bleef gewoon rustig stilstaan, pas toen we haar in de bak lieten begon ze hem weg te schoppen.
In de stal was daar echter geen ruimte meer voor terwijl hij er wel weer bovenop sprong.

Zou dit minder worden als hij afgespeend wordt? En hoe moeten we er verder mee omgaan? De eigenaar is erg bang dat als de anderen erg op hem gaan trappen hij misschien een kniebeschadiging oploopt ofzo..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:09

oja dat doet die van mij ook,met alles erop en eraan.
op een gegeven moment word de merrie het ook zat en dan geeft ze hem wel een schopje ofzo

heeft de mijne ook gedaan bij haar kleine,die doet het niet zo vaak meer

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:18

Staan er nog andere merries bij de merrie met het veulen? De moeder heeft er mogelijk wat 'te veel geduld' mee, maar als er een paar andere merries bij lopen zal hem wel snel uitgelegd worden dat dat in het wilde weg bespringen niet gepast is ;-)
Volgen mij is het wel belangrijk dat hij dit van andere paarden kan leren voor hij afgespeend wordt. Als mens kan je een paard geen juiste paarden-omgangsvormen aanleren.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:01

Bandida schreef:
Staan er nog andere merries bij de merrie met het veulen? De moeder heeft er mogelijk wat 'te veel geduld' mee, maar als er een paar andere merries bij lopen zal hem wel snel uitgelegd worden dat dat in het wilde weg bespringen niet gepast is ;-)
Volgen mij is het wel belangrijk dat hij dit van andere paarden kan leren voor hij afgespeend wordt. Als mens kan je een paard geen juiste paarden-omgangsvormen aanleren.

De moeder zelf trapt wel wát van zich af, maar hij is echt gek in zn kop. Hij probeert t keer op keer..
Er zijn nog andere paarden, en om de merries maak ik me verder ook niet veel zorgen. Die slaan idd wel van zich af. Het gaat mij er om dat we ook nog 3 andere veulens hebben staan, waar hij énorm over aan het bazen is. Die bijten niet van zich af.. Ook staan er nog 2 jaarling merries die 'elk moment' hengstigheid kunnen vertonen, dus tja, als die jaarlingen t toe gaan laten, dan is t helemaal naar zeg maar.

@ Inowa. Hoe deed het veulen naar jou toe dan? Hoe pakte je dat aan? Deze begint namelijk ook echt gevaarlijk naar óns te doen, terwijl hij, als hij normaal doet, echt een schat van een veulen is, en super mak.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:08

welkom in de wereld van fokken.
Volstrekt normaal gedrag van hengstveulens.
Lekker laten gaan , zolang ze maar niet tegen jou op gaan springen.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:12

Mijn veulen doet dit ook. Als zijn moeder of oma het zat is laten ze het dat heel goed merken. Op het moment dat hij op mij springt krijg hij een tik. Zijn broer van vorig jaar deed dit ook maar die doet dit niet meer omdat hij na het afspenen een tijd bij andere ruinen en merrys heeft gestaan.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:48

Dat doet die van ons al vanaf dat hij een week of 8 is ;-)
Is heel normaal, kan gewoon in de kudde blijven (hij is namelijk nog niet vruchtbaar) En zo kunnen andere pony's hem ook op zijn plaats zetten. Dat werkte bij ons erg goed, hij doet het nu bijna niet meer...

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:43

hahahaha,
ja, dat had Zack ook :j
precies een hengstje ;)
maar maak je geen zorgen zoals al gezegt is, het hoord er even bij

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:04

heel normaal voor hengsteveulen ja idd.
Maar dat is allemaal herhaling..

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:39

Zoals de anderen al zeggen is dit idd heel normaal voor een hengstveulen.
Sommige merries doen het ook wel eens ;)

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:45

het is idd normaal..
maar zoals je beschreef, vind ik het op stal ook gevaarlijk..
verstandig dat je hem nu apart hebt staan, kunnen er ook geen ongelukken gebeuren...
doe wat jij denkt dat goed is..;)