Tweeling veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shelley_ke

Tweeling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:40

oke mijn merrie is vandaag drachtig bevonden.
1 groot probleem is het is een tweeling!
wat zouden jullie doen, hoe groot is de kans dat het fout afloopt?
en wat zijn de gevaren!?

PureSylk

Re: Tweeling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:41

De kans dat het fout afloopt is vrij groot bij paarden. Niet alleen voor de veulens, maar ook voor je merrie.
Ik zou je willen aanraden de dierenarts een vruchtje te laten afknijpen, dan heb je veel meer kans op een gezonde moeder met veulen volgend jaar :)

shelley_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 23:48

PureSylk schreef:
De kans dat het fout afloopt is vrij groot bij paarden. Niet alleen voor de veulens, maar ook voor je merrie.
Ik zou je willen aanraden de dierenarts een vruchtje te laten afknijpen, dan heb je veel meer kans op een gezonde moeder met veulen volgend jaar :)

daar heb ik ook aan gedacht!
maar is er dan gevaar voor het andere vruchtje?

Normaal was het een 3ling maar bij het nestelen is dat al een geluk afgestorven!
erg voor het vruchtje maar ben blij voor mijn merrie!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:18

Als ze niet te groot zijn en ver genoeg van elkaar liggen, is er weinig risico. Hoe lang is je merrie nu drachtig?

Jose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:27

Ik zou één vrucht af laten knijpen.
Ik heb al zoveel verhalen gehoord over tweelingen bij paarden, 9 van de 10 overleven het niet. En als ze het toch beide overleven, dan hebben ze ook 9 van de 10 keer bepaalde afwijkingen.

Ik heb een tijd stage gelopen bij een veearts en hij had een merrie overgenomen die drachtig was van een tweeling maar tever was om nog een vrucht weg te laten halen. Paardje was even oud als de mijne, maar kon onder die van mij doorlopen. (mijn paard is 1.62m ongeveer) Ik heb hem ook op de foto mogen zetten en de gewrichten waren stuk voor stuk volledig vergroeit! Van de buitenkant zag je er niets aan, maar je kon nooit op hem rijden ofzo!
Wel hebben beide veulen en de merrie het overleefd, maar de vraag is of je dan ook nog een volledig gezond paard krijgt.

Succes ermee in ieder geval!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:30

echt afknijpen,bij mijn merrie was er op de scan maar 1 vrucht te zien(lagen achter elkaar)
en mijn merrie heeft 2 maanden voor de uitgerekende datum een tweeling verworpen, ik heb er van geleerd om en te scannen en op te voelen en...oktober extra scan

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:30

Tweeling dracht gaat bijna nooit goed.Denk ook niet dat je je merrie dit wil aandoen! Éen veulen dragen is al zwaar genoeg.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:46

Mijn merrie is ook eens bevallen van een tweeling. Bij scannen is het tweede veulen toen niet gezien. Merrie is 6 weken te vroeg bevallen: 1 was met 5 minuten dood, de ander met 2,5 uur.

Nee, ik zou het risico van twee voldragen niet nemen. Liever alle twee weg, dan mijn merrie een tweelingdracht aan doen.
Sowieso is het wegknijpen van 1 vruchtje een hele goede optie als de vrichtjes genoeg afstand hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:00

Volgens mij zijn de prognoses nog slechter dan de 10% die ik hierboven las ;)

Maar als je merrie drachtig bevonden is neem ik aan dat er dus ook een DA bij is geweest. Wat zei die ervan?
Een DA zal je toch wel eea. over de risico's kunnen vertellen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:04

Scum schreef:
Volgens mij zijn de prognoses nog slechter dan de 10% die ik hierboven las ;)

Maar als je merrie drachtig bevonden is neem ik aan dat er dus ook een DA bij is geweest. Wat zei die ervan?
Een DA zal je toch wel eea. over de risico's kunnen vertellen?

1 op de 1000 tweelingdrachten loopt goed af heb ik me laten vertellen door een bekende dierenarts. De kans op een leuke prijs in de staatsloterij is groter.

irish_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:22

Onze merrie heeft altijd 2 eitjes en is dus altijd drachtig van een 2-ling. Op de 14de dag wordt dan 1 van de 2 vruchtjes weggehaald. We hebben bij haar 1ste dracht een nagenoeg voldragen 2-ling gehad die allebei dood gegaan zijn. (De dierenarts adviseerde ons toen de eitjes te laten zitten omdat er meestal wel 1 afsterft. ) Ik zou nu nooit meer afwachten maar gewoon direct 1 laten wegknijpen op de 14 de dag en als het niet lukt, omdat ze al ingenesteld zijn, alles weg laten spuiten en gewoon weer opnieuw beginnen. Het beste kun je naar een dierenarts geen op een hengstenstation want zij hebben veel ervaring met het weghalen en zijn er dus ook handiger in. Ook als je wat later in het seizoen zit!! Neem geen risico.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:42

Tjonge jonge wat een horrorverhalen hier, dat is echt treurig :(

Ik heb in tegendeel wel een kerngezonde 2ling meegemaakt, 2 fitte veulens. Moeders had 't wel zwaar maar met extra hulp, voer en belangstelling is ze er goed doorheen gekomen.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:38

Hoelang is de merrie drachtig?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:41

KBTP schreef:

Ik heb in tegendeel wel een kerngezonde 2ling meegemaakt, 2 fitte veulens. Moeders had 't wel zwaar maar met extra hulp, voer en belangstelling is ze er goed doorheen gekomen.

Dit is echt een grote uitzondering hoor!

TS: lees de Wiki er maar op na http://www.bokt.nl/wiki/Tweelingdracht

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:49

Ik heb 2x tweelingsdracht meegemaakt, alle 4 gezond.
1 merrie was boerenpaard, zij is wel afgemaakt geweest door een infectie (placenta niet helemaal verworpen), maar heeft toch 3 maanden haar kleintjes kunnen voeden.

2de merrie, bwp was toen 20 jaar oud, DA zag een kyste in plaatst van het vruchtje, 2 gezonde veulens zijn gekomen.
1 van de 2 kon de eerste dagen moilijk opstaan, maar na 1 week waren ze alle 2 prima! Ze zijn denk ik wel E ponies gebleven. Ik zal proberen fotos te vinden.

Maar ik zou de risico toch niet durven nemen hoor!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:56

Hier fotos, Dolce Vita en Damiano, moeder Galatea (King Gotthard) vader Langata Son.

Afbeelding

Afbeelding

Damiano winter van zijn 2 jaar.

Afbeelding

Dolce Vita, ook winter van haar 2 jaar.

[img][http://gemelli-equi.com/jumeaux2/bv000008.thumb.jpg[/img]

Dolce Vita samen met een merrie veulen van haar leeftijd.

Afbeelding

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:01

wij hadden vorig jaar ook een merrie met een tweeling maar om het ergste te voorkomen hebben we er een weg laten knijpen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:42

KBTP schreef:

Dat is geweldig, maar het is niet verstandig om een tweelingdracht uit te laten dragen. Daarom zijn er zoveel horrorverhalen, omdat het bijna nooit goed gaat.

Jose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:57

ptiteblue schreef:
Ik heb 2x tweelingsdracht meegemaakt, alle 4 gezond.
1 merrie was boerenpaard, zij is wel afgemaakt geweest door een infectie (placenta niet helemaal verworpen), maar heeft toch 3 maanden haar kleintjes kunnen voeden.

2de merrie, bwp was toen 20 jaar oud, DA zag een kyste in plaatst van het vruchtje, 2 gezonde veulens zijn gekomen.
1 van de 2 kon de eerste dagen moilijk opstaan, maar na 1 week waren ze alle 2 prima! Ze zijn denk ik wel E ponies gebleven. Ik zal proberen fotos te vinden.

Maar ik zou de risico toch niet durven nemen hoor!

Kon je er ook gewoon op rijden enz? :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:59

Ik hoop van ganser harte dat AL die mensen waarbij de tweelingdracht fout is afgelopen zich ook in dit topic melden! Dat zijn er nl 100 x zoveel als de succes-story's.
TS krijgt zo een verkeerd beeld van tweelingdracht!

Jose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:59

@ shelley_ke - Hoe gaat het nu met de merrie? Heb je al besloten wat je gaat doen aan de tweelingdracht? :)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:00

Jaa, het risico is dat of 2 van de veulen's of de mama dood gaat ;)
Mijn vorige pony dat ook een 2-ling , maar die eigenaar daarvoor heeft dus nooit een echo gemaakt , dus wist het niet , maar ze zijn eerder weg gehaald , ze waren de baas over mama i.v.p van mama de baas ;)

Maar dan nog zou ik er 1 weg laten halen ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:02

Ook ik ken een merrie die een gezonde tweeling heeft gegeven.
Was ook niet gezien op de scan, hadden ze het geweten dan hadden ze denk ik niet doorgezet.
Desondanks zijn de veulens gelukkig goed ter wereld gekomen.
1 bruine en 1 schimmel. Wel allebei kleintjes en als springpaarden dus niet geschikt voor het hogere werk waar ze voor gefokt werden.
En de merrie is er niet voor 'gemaakt' om een tweeling te krijgen, het gaat dus (bijna) altijd mis.

Ik zou er ook eentje af laten knijpen

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:27

Ik ben toch nog steeds erg benieuwd hoelang de merrie drachtig is op dit moment, en wat de ts van plan is met de tweelingdracht van haar merrie! :)

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:33

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)