wanneer veulen in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

wanneer veulen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 16:33

ik vroeg me af wanneer volgens jullie het beste een veulen bij de "kudde" gaat.

even een schets: mammie liep voor de bevalling in de "bende", met 3 andere merries (-+ 10, 14 en 28 jaar oud) en een ruin van 6. De wei ernaast lopen 2 merries van -+ 6 en een ruin van 17.

Nu loopt mammie met de kleine op een kleiner stukje wei (naast de anderen, ze kunnen nog altijd aan elkaar dus er is nog altijd sociaal contact) en gaat 's avonds met de kleine in haar gewone stalletje om te slapen, naast de merrie van 10. Is wel handig om er mee bezig te zijn.

Ik zou nu graag stilletjes aan mammie en dochter weer in de groep willen laten, maar heb van een aantal mensen gehoord dat een ruin een risico vormt voor de kleine. En wel voor de volgende reden: een ruin draagt veelal erg veel zorg voor een veulen, waardoor de moeder uiteindelijk haar veulen achterlaat voor de ruin om het te "adopteren". Een ruin geeft natuurlijk geen melk, dus: probleem. Vandaar dat ze nog alleen staan maar ik ben voorstander van een kudde ipv allemaal kleine groepjes + dan kan beeb volgens mij wel spelen met de jonge ruin aangezien dat ook nog altijd een klein kleutertje is qua karakter.

Beeb is een aantal dagen geleden 1 maand oud geworden.

Graag geen commentaar op de situatie bij mij, het is zoals het is. Ik zou de kleine graag een speelkammeraadje geven maar dat kan nu eenmaal niet momenteel.

chrisje_83

Re: wanneer veulen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:45

Gewoon de groep in doen. Relatie ruin tot veulen is ook erg afhankelijk van de moeder van het veulen. Laat zij het toe dat het veulen naar de ruin zou gaan en andersom?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:05

Ik zou het rustig aan proberen, niet meteen 24/7 erbij, maar gewoon kijken hoe het gaat. Elk paard is anders, en zal dus ook anders reageren. Zie je dat je ruin het veulen claimt kan je er altijd nog voor kiezen om moeder en veulen bijvoorbeeld maar 2 uur per dag bij de rest te laten om te spelen, en verder apart te zetten.
Ik denk dat je in dit geval het echt zelf uit zal moeten proberen :j

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 08:20

chrisje_83 schreef:
Gewoon de groep in doen. Relatie ruin tot veulen is ook erg afhankelijk van de moeder van het veulen. Laat zij het toe dat het veulen naar de ruin zou gaan en andersom?

weet ik niet zo goed, ze zijn niet echt beste vriendjes (niet dat ze niet samen kunnen staan, maar de ruin is jong en dom en pest haar nogal veel en ze vind dat niet zo leuk) maar aan de andere kant vind ik dat mijn veulen al redelijk zelfstandig is. Mammie en beeb staan vaak elk aan een kant van de wei. Als beeb te dicht bij een ander komt is mammie er wel, ze draagt er super zorg voor maar toch...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:30

Zo uit je verhaal te begrijpen hoe ze met elkaar omgaan zou ik het gewoon echt proberen ze bij elkaar te zetten. Is alleen maar goed voor het veulen voor de opvoeding.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:34

Ik zou het gewoon proberen.
Je hoeft ze natuurlijk niet meteen full-time erbij te zetten.
Even in de gaten blijven houden of alles goed gaat.
Als het niet goed gaat kan je ze gewoon weer uit elkaar halen toch?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:39

Gewoon proberen. Laat ze het maar ff rustig 'uitvechten'.

Ik heb een merrie die de baas is in de kudde en ook probeerd veulens van een ander 'in te pikken'.

Maar onze merrie met veulen die de laagste in rang is weet op zo'n moment prima wat te doen.

Het was eerst ff rennen toen ik ze bij elkaar zette (veulen was een dikke week oud en goed vlot) maar na een half uurtje was de rust wedergekeerd en ging het prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:26

Ik zou het gewoon proberen. Mijn merrie met veulen staan vanaf dag 2 bij een ruin in de wei, en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:29

Gewoon proberen. Zodra het veulen sterk is in de beentjes en goed 'uit de voeten' kan, zette ik mijn vorige merrie in de groep. Met mijn huidige merrie ben ik dat ook van plan te doen. Ik kan me wel voorstellen dat je het eng vindt, maar mijn ervaring is dat het altijd goed gaat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:24

Wij hebben ook een veulen bij ons in de groep staan. Mijn merrie is 12 en 2 ruinen van 17 en 19. Moeder van het veulen is 4.

Bij ons kwamen merrie en veulen ook nog in een vreemde, maar zeer sociale groep en dat heeft nooit problemen gegeven. Mijn merrie is nu drachtig, we proberen ze de hele winte bij elkaar te houden en dan gaan moeder en kind zsm weer terug de kudde in.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:30

Gewoon proberen inderdaad! Mijn merrie en veulen zijn na een paar dagen ook gewoon weer in de groep gegaan en dat ging prima.

Het is voor een veulen ook veel leuker en beter voor zijn ontwikkeling om in groep paarden te staan dan alleen met de moeder.