Zonnesteek bij veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonnesteek bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:36

Vannacht heeft mijn shetlandmerrie een zwart merrieveulentje op de wereld gezet.
Ik heb de kleine net binnen gezet want ze lag alleen maar in de zon te hijgen en ik had sterk mijn twijfels of dat wel goed kwam.

Iemand ervaring met oververhitting of een zonnesteek bij pasgeboren veulens? Ben ik te voorzichtig of is opstallen met dit weer een must?

(ik heb een KWPN merrieveulen van 3 maanden lopen, ook zwart, maar die lijkt nergens last van te hebben)

zigranta

Re: Zonnesteek bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:38

Volgens mij kunnen veulens de eerste dagen hun temperatuur nog niet goed regelen en is opstallen geen slecht idee.
Was zelf ook altijd extra voorzichtig de eerste dagen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:40

Ik zou zeggen volg je eigen gevoel.
Je ziet zelf wel dat de één er beter tegen kan dan de ander en veulens zijn gevoeliger dan volwassen paarden.Zet hem anders s'avonds of s'nachts buiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:41

het komt wel bij kalfjes voor,dus ik neem aan ook met veulens...kalfjes kunnen er dood aan gaan,zelfs al is er schaduw,ze gaan graag in de zon liggen.
Nu is de zon hier in zuid frankrijk wel iets sterker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:09

Momenteel is de zon hier ook van tropische sterkte volgens mij :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:22

Zolang ze zelf geen benul hebben van het verschil zon/schaduw zet ik ze wel onder dak als het heet is.
Ik heb het wel met jonge geiten gehad...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:18

met dit extreem warme weer gewoon binnen houden.
ik heb mijn veulens gewoon buiten staan maar die zijn al ouder en ik heb meer als genoeg schaduw in en rond de weide.
en vrije toegang tot de stal

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:21

Jonge veulens (Zeg van geboorte tot maand) ben ik altijd wat voorzichtiger mee. Ook als de merrie wat drukkers is naar andere toe o.i.d. drinkt veulen al niet snel genoeg.

Heb het 2 jaar terug mee gemaakt met een pasgeboren veulen, en dat zijn geen leuke grapjes. Zat ze dan liever smorgens uurtje, smiddags en savonds uurtje buiten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:16

met dit weer is het voor jonge dieren best link, zoals hierboven al is gezegd. Ons veulen staat nu dan ook overdag op stal en s'nachts buiten. (de rest overigens ook) Nu zijn mijn paarden allemaal zwart en hebben ze echt last van de zon dus heel erg vinden ze het niet. Sterker nog; de ouwe merrie komt tegen half tien zelf naar het hek en als ik het hek openzet rent ze zelf naar stal en dat is toch wel om 2 schuren heen en een stuk over het erf....(zegt genoeg denk ik zo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:48

Wij laten de veulens ook binnen als het zo heet is.
Gisteren zijn ze om 6 uur s'ochtends tot half 11 naar buiten geweest, toen op stal en s'avonds rond 7 uur weer naar buiten tot een uur of 11.
Mijn veulen is nu 5 weken oud en onze dierenarts adviseerde bovenstaand. Neem liever ook geen risico als het zo tropisch is :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:54

We doen de jonge veulens binnen voor het heetst van de dag (waarin ze afraden om als mens in de zon te zitten) ;) . Als ze ouder zijn is hun afweer veel beter, dus is het geen issue meer.