toch een tweeling??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vannah

toch een tweeling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:49

is het mogelijk dat een merrie een veulen krjgt(3 weken te vroeg) dat helaas overlijd.
en dat er na een paar weken toch nog een gezond veulen ter wereld komt?
is dit echt mogelijk of een broodje aap verhaal??

InekeH87

Re: toch een tweeling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:17

ik hou dit op een broodje aap verhaal. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat het echt kan. Bovendien komen er door een dood veulen toxische stoffen in de baarmoeder waar het nog levende veulen last van kan krijgen (ervan uitgaande dat het dode veulen al voor de bevalling zou zijn overleden)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:01

Nou, Ik geloof dat dit misschien nog wel zou kunnen..

Bij mensen is het ook mogelijk.

Onlangs nog in de krant gezien. Vrouw beviel van een kind en 2 weken later kwamen de andere 2 (het was een drieling)

vraag me niet hoe, maar het kan..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:48

Het schijnt wel te kunnen. Ik heb ooit een heel gesprek met een DA gehad toen een merrie na 9 weken drachtigheid enkele dagen na het scannen hengstig werd. Omdat de kans heel groot was dat door het scannen de vrucht verloren was (merrie stond hevig te persen tijdens het scannen) hebben we de mogelijkheden doorgesproken wat er aan de hand kon zijn. Het kon toen dus inderdaad verworpen zijn, of een hengstigheid tijdens de dracht wat meer merries ooit hadden. Met dekken en dragend zijn was er een hele kleine kans dat dit zou gebeuren, 2 veulens met een leeftijdsverschil die enkele weken na elkaar geboren zouden worden. Maar het was wel uiterst zeldzaam.
(En voor de mensen die zich afvragen wat er met die merrie was, vermoedelijk was wel de vrucht verstoten en we hadden haar opnieuw gedekt, en na 312 dagen is er uiteindelijk, dus wel te vroeg, een heel klein veulen geboren, die nu 5 jaar is.)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:05

Jolandaa_ schreef:
Nou, Ik geloof dat dit misschien nog wel zou kunnen..

Bij mensen is het ook mogelijk.

Onlangs nog in de krant gezien. Vrouw beviel van een kind en 2 weken later kwamen de andere 2 (het was een drieling)

vraag me niet hoe, maar het kan..

ik denk wel idd dat het kan. En het was een drieling zeg je? Ik denk eerder dat het eerste kindje van de eerste bevruchting was en dat er op de een of andere manier nog een eitje bij de moeder los gekomen is en ook bevrucht geraakt is, waaruit dan een tweeling geboren is. Dus eigenlijk een eenling en een tweeling van iets jonger.

kan volgens mij bij zowat alle diersoorten voorkomen, niet frequent maar toch. Is een beetje hetzelfde als een moeder die een tweeling krijgt, 1 blank en 1 zwart kindje (van verschillende vaders).

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:51

Lijkt me dat het wel kan,
ik sluit me aan bij degene boven mij

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:48

Dit is zeker een broodje aap verhaal. Het is onmogelijk. Bij mensen kan het eventueel (uiterst zelden) voorkomen, maar dat is bij mensen die ofwel een dubbele baarmoeder hebben, ofwel dat men medisch ingrijpt tijdens de bevalling en de weeën kunstmatig stillegt en de baarmoedermond sluit. Bij paarden is de hele bevalling op een minuut of tien voorbij, ze hebben een zeer snelle ontsluiting en uitdrijving. Bij mensen duurt het hele proces meerdere uren! BIj konijnen kan het wel, door de aanwezigheid van twee baarmoeders (simpel uitgelegd) waardoor ze twee drachten kunnen dragen van verschillende duur. ZIjn waarsch nog wel zulke dieren, maar die ken ik niet. In ieder geval compleet onmogelijk bij paarden/koeien/geiten/schapen/honden/katten.

marilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:29

Bij mensen is dit zeker wel mogelijk, het is uiterst zeldzaam, maar het gaat er dan om dat er na de eerste bevruchting nogmaals dus al tijdens een zwangerschap een eisprong is geweest met weer een bevruchting. heb dit in nabije kring meegemaakt. helaas hebben beide kindjes het niet gehaald. zat een verschil in van ongeveer 7 a 8 weken en was 1 baarmoeder aanwezig en volledig natuurlijk.
later kindje is verwekt via ivf gelukkig volledig gezond geboren. mochten tijdens zwangerschap geen onbeschermde gemeenschap hebben. dus denk haast dat het ook voor paarden mogelijk zou zijn. wel denk ik dat het bij een paard niet mogelijk is dat bij een uitdrijving een 2e blijft zitten bij mensen lukt dit nog wel eens.