Andere manieren dan scannen op drachtigheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Andere manieren dan scannen op drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:07

Hoi :)

Mijn merrie is vandaag voor het eerst gedekt. De andere merries die deze hengst heeft gedekt waren allemaal binnen een vruchtbare periode drachtig. Zaterdag wordt ze weer gedekt.

Nu weet ik dat scannen een manier is om te kijken of de merrie drachtig is. Aangezien mijn merrie vrij stressgevoelig is en niet graag vreemdie dingen in haar lijf heeft, vroeg ik me af of er ook ander manieren zijn om te weten of ze drachtig is, voordat ze weer hengstig moet worden? Mijn merrie laat het niet altijd even goed zien of ze hengstig is, en ik wil het graag 100% zeker weten.

Kan er geen echo van buiten af gemaakt worden? Of zit het vruchtje daar te diep voor?

Op de Wiki had ik gezien dat er een zwangerschapstest is, maar die kun je pas vanaf 38 dagen doen en dan had ze allang weer hengstig moeten worden.

Ook had ik nog een ander vraagje: Ik wil erg voorzichtig doen met mijn merrie, omdat dit haar eerste veulen wordt. Als ze volgende week weer terugkomt, kan ik dan weer rustig gaan rijden of zal ik het eerst maar bij longeren houden? Ik ben als de dood dat het vruchtje eraf komt en ze toch niet hengstig wordt, zodat we dit jaar missen. Dit zou ik erg zonde vinden! :=

Ik weet het, ik klink misschien als een overbezorgde stresskip, maar ik wil graag het beste voor mijn paard! :)

Akvast bednakt voor de antwoorden! :)

chocobroodje

Re: Andere manieren dan scannen op drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:10

Luister meid 1 tip, ga je paard niet anders behandelen omdat ze drachtig is, de eerste 6 maanden zul je er weinig van merken buiten het karakter wat iets kan veranderen. Gewoon gaan rijden enzovoorts. Als het vruchtje onverhoopt loslaat dan gebeurt dat toch wel of jij nou op haar hebt gereden of niet ;)
Niet te druk maken, komt goed :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:12

Oke, bedankt voor je reactie :D

Ik ga mijn best doen met niet druk maken, het komt vooral omdat ik zo enthousiast ben :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:36

Begrijp ik ook wel hoor, was ik toen ook. Maar zeker de eerste 3 maanden gebeurt wat gebeurt. Als het wordt afgebroken heeft het eigenlijk altijd een goede reden.
Het vervelende bij paarden is dat het zo vreselijk lang duurt :+

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:40

Ja, ik zei al tegn mijn moeder: waarom zijn ze nou geen twee weken drachtig? :+ Maar dat kan natuurlijk niet...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:38

Ach aan de andere kant zijn die 11 maanden wel heel leuk hoor. Juist het opmerken van de kleinste verandering etc.
Ik doe trouwens in de week na de dekking het iets rustiger aan met mijn merrie. Niet dat het effect heeft op het wel of niet drachtig geraken, maar het is meer voor mijn eigen gemoedsrust :P. Ik ga dan in plaats van dressuren of springen een lekker rustig buitenritje maken. Leuk voor het paard en voor mezelf.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:39

Gewoon scannen.. het is zo gepiept hoor :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:41

Ik zou ook gewoon scannen. Dit is echt niet iets traumatisch :(:) Ik snap je bezorgdheid, maar lijkt mij overbodig in deze.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:42

Het lijkt mij ook niet fijn als ze met zo'n scanapparaatje in je ... uhum gaan. Autsch...

Hoeveel kost dat trouwens? En komt de dierenarts naar jou of moet jij naar hem? :)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:46

Hey,
De merrie van mijn vriendin is ook wat een stresskip, overigens word ze gewoon gescant, we geven haar ondertussen wat musli en dan blijft ze gewoon rustig staan. Wat het kost hangt helemaal van je DA af, bij ons is het 15 euro plus voor rijkosten en hij komt dus bij ons thuis. Ken mensen waar het 35 euro kost, en die na de DA moeten. Dus dan zou je je eigen DA even moeten informeren denk ik.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:48

xDonja schreef:
Het lijkt mij ook niet fijn als ze met zo'n scanapparaatje in je ... uhum gaan. Autsch...

Waar denk je dat dat scanapparaatje in gaat? :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:49

Ylana schreef:
xDonja schreef:

Waar denk je dat dat scanapparaatje in gaat? :+

Dat vraag ik me ook af :=

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:51

De meeste DA's zitten op rond de €15,- per scan. Het ligt eraan of jij met je merrie naar de DA toe wil of dat je het andersom doet, dan komen er natuurlijk nog voorrijkosten bij ;).

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:55

Ik dacht dat het scanapparaatje in de kont ging :j

15 euro per scan vind ik niet veel :n

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:57

Heb je de drollen wel eens gezien die daar uit komen!!!
Daar valt zo´n apparaatje met arm bij in het niets hoor! :+

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:58

Haha, dan nog...

Nouja, als ik het zeker wil weten zal het toch moeten :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:00

Ach de arm van de DA ging er met gemak in toen mijne koliek had _O-

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:01

Ik denk dat arme Kwallebal er dan toch aan moet geloven! :D

Eerst maar de komende dekking overleven :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:07

Mijn merrie vind het niet bepaald prettig hoor om gescant te worden :Y) Maar goed dat is een ander verhaal.
Maar als je ze wilt testen op drachtigheid/hengstigheid zou je evt ook kunnen schouwen... Maar goed dan moet je dus een hengst hebben :(:)

Zo'n zwangerschapstestje ben ik trouwens wel benieuwd naar! Zou een leuk alternatief zijn voor de 2de scan :)

En echt rustiger aan hoef je met de merrie niet te doen. De eerste maanden is dat vruchtje zo klein. De laatste maanden dan geeft je merrie vanzelf aan wat ze nog wil/kan. De ene merrie heeft nog energie voor 10 en die wil graag aan het werk, en de andere merrie heeft er gewoon meer last van em wil niet meer zoveel :(:)