Mijn merrie is vandaag voor het eerst gedekt. De andere merries die deze hengst heeft gedekt waren allemaal binnen een vruchtbare periode drachtig. Zaterdag wordt ze weer gedekt.
Nu weet ik dat scannen een manier is om te kijken of de merrie drachtig is. Aangezien mijn merrie vrij stressgevoelig is en niet graag vreemdie dingen in haar lijf heeft, vroeg ik me af of er ook ander manieren zijn om te weten of ze drachtig is, voordat ze weer hengstig moet worden? Mijn merrie laat het niet altijd even goed zien of ze hengstig is, en ik wil het graag 100% zeker weten.
Kan er geen echo van buiten af gemaakt worden? Of zit het vruchtje daar te diep voor?
Op de Wiki had ik gezien dat er een zwangerschapstest is, maar die kun je pas vanaf 38 dagen doen en dan had ze allang weer hengstig moeten worden.
Ook had ik nog een ander vraagje: Ik wil erg voorzichtig doen met mijn merrie, omdat dit haar eerste veulen wordt. Als ze volgende week weer terugkomt, kan ik dan weer rustig gaan rijden of zal ik het eerst maar bij longeren houden? Ik ben als de dood dat het vruchtje eraf komt en ze toch niet hengstig wordt, zodat we dit jaar missen. Dit zou ik erg zonde vinden!

Ik weet het, ik klink misschien als een overbezorgde stresskip, maar ik wil graag het beste voor mijn paard!

Akvast bednakt voor de antwoorden!

. Ik ga dan in plaats van dressuren of springen een lekker rustig buitenritje maken. Leuk voor het paard en voor mezelf.
Ik snap je bezorgdheid, maar lijkt mij overbodig in deze. 
Maar goed dat is een ander verhaal.