Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
uniekhorse schreef:Nou als het aan de orde is zou ik eerder denken aan een schijndracht, aangezien een merrie niet al na 3 maanden melk hoort te geven bij echte drachtigheid.
Als een ruin gecastreerd wordt, en het blijkt een klophengst te zijn informeerd de VA de eigenaar hiervan van tevoren (tenzij niet eerder opgemerkt). Maar in de meeste gevallen worden de hengsten dan totaal onder zijl gebracht en de andere bal wordt dan via een 'echte' operatie verwijderd.
Van een 3e bal heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Ook kunnen ruinen hun hengstengedrag blijven vertonen (zie mijn topic in onderschrift).
Je zou natuurlijk bij de eigenaar van de ruin kunnen informeren naar zijn achtergrond.
Hou oud is de merrie ? En toont ze normaal gesproken altijd duidelijk hengstig ?
Op basis van deze informatie zou ik er niet teveel van uitgaan dat ze drachtig is, maar je weet nooit natuurlijk
InekeH87 schreef:Met drie maanden dracht hoor je echt nog niets aan de merrie te kunnen zien. Ja misschien dat de flanken minimaal voller zijn, maar de vorm van de buik is dan echt niet anders. Melk geven gaat pas vanaf een maand of 2 voor de geboorte op zijn vroegst.
Ik denk echt niet dat als ze drachtig is dat de tekenen die ze nu vertoont van een dracht kunnen zijn. Dan zou ik eerder nog denken aan schijndracht of een baarmoederontsteking etc.

Kassagrande schreef:Ik heb al heel vaak in mijn omgeving een 2ling dracht meegemaakt en 9 van de 10x is alles hardstikke goed verlopen. Mijn mening is ook nog als een paard er slecht van word een 2ling te dragen, dan zouden ze nooit drachtig van een 2ling worden. Je hoort ook zovaak dat het op scannen niet gezien is en achteraf staan er ineens 2 veulies gezond en wel naast de mama. Ook met 1ling kan het fout gaan. Mijn merries scan ik nooit.