Merrie Drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shelley_ke

Merrie Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:02

Hoi,
mijn merrie is al 5 weken niet hengstig geworden.
nu sinds vandaag als we haar uier aanraken geeft ze druppeltjes melk.
Haar buik is niet normaal kwa gewoonte van de afgelope jaren en ze is best redelijk dik tegenover andere merries van de stalling. ook zie je dat haar buik anders van vorm is. ze staat samen met een ruin die letterlijk zich als een hengst gedraagt.
ik heb al gehoord dat sommige hengsten/ruinen en 3de bal kunnen hebben of een ingezakte bal. Dus nu begin ik echt te twijfelen

De dierenarts komt pas volgende week dus wilde ik jullie mening horen

quintusgl

Re: Merrie Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:26

Heb je een recente foto van de merrie?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:29

Hoelang staat ze al bij deze ruin ?

shelley_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:56

ongeveer 3 maanden
hier een foto van niet zo lang geleden foto van uier staat op iemand gsm zal vragen om deze op mijn pc te zetten.

zo is ze normaal
Afbeelding

en zo is ze 2 weken geleden

Afbeelding

ze is momenteel weer wat bijgekomen

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:45

Nou als het aan de orde is zou ik eerder denken aan een schijndracht, aangezien een merrie niet al na 3 maanden melk hoort te geven bij echte drachtigheid.

Als een ruin gecastreerd wordt, en het blijkt een klophengst te zijn informeerd de VA de eigenaar hiervan van tevoren (tenzij niet eerder opgemerkt). Maar in de meeste gevallen worden de hengsten dan totaal onder zijl gebracht en de andere bal wordt dan via een 'echte' operatie verwijderd.
Van een 3e bal heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Ook kunnen ruinen hun hengstengedrag blijven vertonen (zie mijn topic in onderschrift).
Je zou natuurlijk bij de eigenaar van de ruin kunnen informeren naar zijn achtergrond.

Hou oud is de merrie ? En toont ze normaal gesproken altijd duidelijk hengstig ?
Op basis van deze informatie zou ik er niet teveel van uitgaan dat ze drachtig is, maar je weet nooit natuurlijk :)

shelley_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:08

uniekhorse schreef:
Nou als het aan de orde is zou ik eerder denken aan een schijndracht, aangezien een merrie niet al na 3 maanden melk hoort te geven bij echte drachtigheid.

Als een ruin gecastreerd wordt, en het blijkt een klophengst te zijn informeerd de VA de eigenaar hiervan van tevoren (tenzij niet eerder opgemerkt). Maar in de meeste gevallen worden de hengsten dan totaal onder zijl gebracht en de andere bal wordt dan via een 'echte' operatie verwijderd.
Van een 3e bal heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Ook kunnen ruinen hun hengstengedrag blijven vertonen (zie mijn topic in onderschrift).
Je zou natuurlijk bij de eigenaar van de ruin kunnen informeren naar zijn achtergrond.

Hou oud is de merrie ? En toont ze normaal gesproken altijd duidelijk hengstig ?
Op basis van deze informatie zou ik er niet teveel van uitgaan dat ze drachtig is, maar je weet nooit natuurlijk :)

Mijn merrie vertoont duidelijk hengstig gedrag indien ze hengstig staat ze is 17
schijnndrachtig is ze al geweest maar nooit heeft ze melk gegeven.
ik heb gebeld en de DA komt het zo snel mogelijk controleren maar er bestaat een kans dat ze drachtig is wegens dat ze vorige week al tekenen zag.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:18

Met drie maanden dracht hoor je echt nog niets aan de merrie te kunnen zien. Ja misschien dat de flanken minimaal voller zijn, maar de vorm van de buik is dan echt niet anders. Melk geven gaat pas vanaf een maand of 2 voor de geboorte op zijn vroegst.
Ik denk echt niet dat als ze drachtig is dat de tekenen die ze nu vertoont van een dracht kunnen zijn. Dan zou ik eerder nog denken aan schijndracht of een baarmoederontsteking etc.

shelley_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:38

InekeH87 schreef:
Met drie maanden dracht hoor je echt nog niets aan de merrie te kunnen zien. Ja misschien dat de flanken minimaal voller zijn, maar de vorm van de buik is dan echt niet anders. Melk geven gaat pas vanaf een maand of 2 voor de geboorte op zijn vroegst.
Ik denk echt niet dat als ze drachtig is dat de tekenen die ze nu vertoont van een dracht kunnen zijn. Dan zou ik eerder nog denken aan schijndracht of een baarmoederontsteking etc.

Dierenarts is geweest, ze is wel degelijk drachtig slechte nieuws 't is een tweeling!

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:10

oooo..veel succes!! Ik hou dit topic in de gaten!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:33

Hoever zou ze nu zijn volgens de dierenarts?
Als t echt een tweeling is zou je nog een vrucht kunnen laten afknijpen (vroeg in de dracht)

Anders zou ik dr hengstig laten spuiten. Een tweelingdracht is niet acceptabel zou ik vinden. (is mijn mening omdat een paard er niet op gebouwd is en het heel vaak fout gaat)

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:53

Ik heb al heel vaak in mijn omgeving een 2ling dracht meegemaakt en 9 van de 10x is alles hardstikke goed verlopen. Mijn mening is ook nog als een paard er slecht van word een 2ling te dragen, dan zouden ze nooit drachtig van een 2ling worden. Je hoort ook zovaak dat het op scannen niet gezien is en achteraf staan er ineens 2 veulies gezond en wel naast de mama. Ook met 1ling kan het fout gaan. Mijn merries scan ik nooit.

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:47

Oef een 2ling dan ook nog. Hoe ver schatte de DA je merrie? Als het nog vroeg is zou ik het persoonlijk weg laten halen...

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:12

Ouch.. Zo verwacht je niets, en dan ineens drachting van een tweeling! Ik blijf je ook even volgen, ben hier wel benieuwd naar! Veel succes ermee hoor!

Heeft je merrie al eens eerder een veulen op de wereld gezet?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:10

jeetje dat is dan een dubbele verassing, succes met je beslissing wat deze ook gaat worden.

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:42

mooie volle buik inderdaad, moeilijke beslissing, heb ik in 40 jaarfokken nog niet eerder meegemaakt, succes

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:45

dit wil ik verder volgen, een tweeling, poeh hoop dat het goed gaat, hoelang is ze drachtig volgens de da? want normaal gezien zou je nog niks zien aan je merrie na 3 mnd

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:34

Weet je al wat je ermee gaat doen? :)

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:16

Is er al iets meer bekend??

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:53

Kassagrande schreef:
Ik heb al heel vaak in mijn omgeving een 2ling dracht meegemaakt en 9 van de 10x is alles hardstikke goed verlopen. Mijn mening is ook nog als een paard er slecht van word een 2ling te dragen, dan zouden ze nooit drachtig van een 2ling worden. Je hoort ook zovaak dat het op scannen niet gezien is en achteraf staan er ineens 2 veulies gezond en wel naast de mama. Ook met 1ling kan het fout gaan. Mijn merries scan ik nooit.

sorry maar jij bent gewoon getikt 8)7
dus als het slecht was een misvormd veulen te krijgen dan zou de merrie hiervan ook niet dragend worden volgens jou?
sorry, but nature is cruel...
dat wil niet zeggen dat wij mensen op die manier met onze paarden moeten omspringen
je hoort zeer zeker niet vaak dat er een gezonde tweeling naast staat, veel vaker hoor je dat je beide veulens verliest, eventueel je merrie inclusief, of dat ze dysmatuur geboren worden, de ene alsnog sterft, er toch nog bijkomende problemen opduiken enz
natuurlijk kan het met een 1ling ook fout gaan, helaas! daarom hoef je nog geen extra risico te nemen...
ik hoop het niet omwille van het feit dat je paard(en) er dan het slachtoffer van zijn en zij zijn geheel onschuldig in deze zaak
maar jou wens ik eens een echte nare geboorte toe, misschien dat dat er wat verstand in klopt