Twijfel over wanneer naar de hengst brengen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Twijfel over wanneer naar de hengst brengen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:18

Hoi :)

Wij hebben besloten om mijn merrie dit jaar te laten dekken, en ze zou dit weekend hengstig moeten worden. Dit is ze alleen nog niet, net toen ze de wei in ging hinnikte ze zachtjes naar de buurpaarden (dit doet ze normaal niet). Ik ben dus eigenlijk best wel bezorgd, stel dat we de hengstigheid missen? Dan moet ze volgende maand, maar stel dat dat dan niet lukt? :)

Nu twijfel ik dus of ik haar niet al heen moet brengen. Zodat de eigenaresse van de hengst mijn merrie kan schouwen. Ik heb hier namelijk wel een buurhengst staan, alleen twijfel ik of dat wel slim is aangezien er dan alleen een stroomdraadje tussen zit.

Wat zouden jullie doen? De vorige hengstigheid is van 18 tot 23 mei ongeveer, de hengstenboer(in) denkt dat ze gewoon iets later is ivm het koude weer.

Help, ik ben namelijk overbezorgd en ik kom er niet vanaf. :)

Eilinora

Re: Twijfel over wanneer naar de hengst brengen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:03

gewoon even onder begeleiding bij de buurhengst schouwen,als ze interesse heeft lekker naar de hengst brengen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:58

Zou ik ook doen. Buurhengst een halster + touwtje om, jouw merrie ook en even kijken hoe ze op elkaar reageren.
Gewoon brengen kan ook. Waarschijnlijk wordt ze ieder moment hengstig. Of is het heel onhandig als je haar misschien een paar dagen extra kwijt bent?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:00

Ik zou haar gewoon brengen. De hengstenhouder ziet dan vanzelf wel of ze hengstig word ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:07

je zou trouwens ook een scan kunnen laten maken...de veearts kan je dan vertellen of ze hengstig is en wanneer ze gedekt kan worden...kost wel wat meer maar dan weet je ook wat

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:15

Je kunt haar ook hengstig laten spuiten mocht je het echt niet meer opmerken.. Zo vroeg in het jaar is het ook niet meer.

Maar als ze volgens jou dit weekend hengstig moet worden kan het ieder moment komen :)

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:27

ik zou haar voor de zekerheid ook alvast brengen, stel dat je deze maand de hangstigheid mist dan zit je wel weer een maand later natuurlijk.
succes ermee *D