Voorbereiding op spenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Voorbereiding op spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:19

In augustus gaat mijn veulen welke dan 5 maanden oud is naar haar nieuwe huis toe. Ik breng haar naar de nieuwe eigenaar en blijf daar samen met mijn merrie dan een paar dagen. Zo heeft het veulen de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving met haar moeder nog als steun in de buurt. Nu is het veulen er al goed aan gewend dat haar moeder af en toe een paar uur weg is. Ik kan mijn merrie rustig in de trailer zetten en wegrijden. Zelfs als ik rijdend naar de manege ga en dus te paard langs de weide ga waar het veulen staat kijkt de kleine niet eens naar haar moeder. Het veulen roept geen één keer naar haar moeder en mijn merrie roept ook niet naar haar kind als ze uit elkaar zijn. Tot zover gaat het echt volgens het boekje en het plan is om tot aan augustus het steeds meer uit te bouwen totdat het veulen overdag een uur of 4 zonder haar moeder kan staan.
Nu ben ik benieuwd of het verstandig is om voordat het veulen echt gescheiden wordt om haar in de week voordat we met haar naar de nieuwe eigenaar gaan ook al 's nachts te gaan scheiden. Of denken jullie dat ze beter nog bij haar moeder kan staan dan?

Jibbel

Re: Voorbereiding op spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:29

Ik zou ze niet 's nachts gaan scheiden, je geeft nu al aan dat ze nauwelijks naar elkaar kijken, dus ik zou geen problemen verwachten.
Wij hebben het zelfs nog anders gedaan, merrie en veulen in de trailer, op het nieuwe adres veulen eruit en meteen bij de andere paarden gezet. Daarna met moeder weg gegaan. Veulen was onder de indruk van zn nieuwe omgeving en nieuwschiering naar zn nieuwe maatjes en heeft ook geen moment om zn moeder geschreeuwd.

Denk dat je mogelijk meer frustratie opwekt bij de merrie en het veulen als ze niet bij elkaar kunnen 's nachts.

InekeH87

Re: Voorbereiding op spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:43

ok dan hou ik ze 's nachts nog gewoon bij elkaar