Veulen te mager maar eet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Veulen te mager maar eet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:26

Mijn hengstveulen is 3 april geboren, enkele dagen te vroeg maar niet noemenswaardig.
Hij was vanaf begin af aan al rank en slank, maar ik had wel gedacht dat het bij zou trekken. Nu is hij 2,5 maand oud maar nog steeds erg mager, echt schraal.

Hij krijgt vanaf de 3e week al zijn eigen brokjes (handjes) en sinds de afgelopen 3 weken eet hij ong. 1,5 kilo brok verdeeld per dag (zowel wat happen van zijn moeder als een kilo veulenbrok uit zijn eigen voerbak, merk pavo). Ze staan dagelijks op de wei (12u p/d), krijgen extra kuilgras bijgevoerd en hij drinkt goed bij zijn moeder. Ook is hij netjes ontwormd.
Hij groeit goed in de hoogte (hij is nu zeker 1.25m schofthoog) maar echt voller worden wil hij dus niet.

De merrie ziet er zelf tip top uit, dus het zal mij niks verbazen als ze alle vitamientjes lekker voor zichzelf houdt en dus haar melk van wat mindere kwaliteit is.

Kan dit kwaad? En zijn er manieren om een veulen wat voller te krijgen?
Hij ziet er nu zo verschrikkelijk armoedig en schraal uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:15

Ik vind dat je naast gras en kuil al best veel brok voert.
Punt 1 wordt hij daar niet direkt dikker van en punt 2 heeft hij dat nog niet echt nodig. Het ene veulen wordt te vet als je ze veel voert en het andere schiet (te)veel de lucht in, met alle risico's voor de botopbouw die daar bijhoren.

Als hij dus te schraal is zou je kunnen kijken of de kwaliteit van je gras en kuil goed is. En waar heb je mee ontwormt? Als je alleen ivermectine hebt gebruikt kan hij wel degelijk spoelwormen hebben, zeker als hij niet op schoon land loopt.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 18:42

Ik heb ontwormd met de grijze Equimax, deze is ook tegen lintwormen.

Wat betreft het brok, dit is een grove schatting hoor. Hij knabbelt al vrolijk mee met zijn moeder dus ik gok dat dat hooguit 0,5 kilo is? Geen idee eigenlijk.. Ik heb hem bewust al wel wat veulenbrok gegeven om te zorgen dat hij aan zijn vitaminen komt mocht de melk van mindere kwaliteit zijn.
De kwaliteit van het gras denk ik minimaal, het is geen royale wei met diverse soorten gras. Dat is ook de reden waarom ze extra kuilgras erbij krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:43

Je moet tegen spoelwormen ontwormen, en dus met pyrantel als ze 4 tot 6 weken oud zijn.
Equimax bevat ivermectine en praziquantel en geen pyrantel.

Anoniem

Re: Veulen te mager maar eet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:45

Heb je geen foto van hem dan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hij echt schraal is of dat je alleen zijn ribben ziet.
Idd een keer ontwormen met equiworm P bijvoorbeeld, de merrie ook. Tegen lintwormen ontwormen heeft op zo'n jonge leeftijd en in deze periode nog helemaal geen zin.

Is het veulen verder fit? Rustig qua gedrag?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:15

Vreemd, mij is altijd verteld dat Equimax ook tegen spoelwormen is. Ik ben even wezen googlen en kwam dit tegen;

Citaat:
Equimax
Werkzame stoffen: Ivermectine en Praziquantel
Werkzaam tegen grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden, horzellarven en lintwormen
Bron: http://www.paardenontworming.nl

Ik zal dit weekend even een recente foto maken. De merrie en het veulen staan nu nog bij de hengstenhouder maar mag ze zeer waarschijnlijk morgen of zaterdag ophalen.

Ferrano is verder fit en speels. Voor een hengst (nog) wel echt een doetje maar de praatjes beginnen te komen. :D

Anoniem

Re: Veulen te mager maar eet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:45

Van ivermectine zeggen ze ook dat het tegen spoelwormen is maar in de praktijk zijn ze daar toch al redelijk ongevoelig voor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:54

Inderdaad, en daarom wordt er ook altijd als 2de ontworming voor veulens een middel op basis van pyrantel geadviseerd.
En overal lees je dat ivermectine al veel resistentie heeft.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:25

Ok, dan ga ik die even bestellen :) Maar buiten de wormenkuur om, iemand nog tips?