2 onafscheidelijke merries, dragend? samen laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wigke89

2 onafscheidelijke merries, dragend? samen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:56

we hebben hier 2 shet merries staan. vanaf dag 1 al onafscheidelijk.
we kunnen wel met 1 gaan wandelen maar dan blijft de ander net zo lang bij het hek wachten als dat de andere merrie weer terug is.

nu hebben we deze beide in dezelfde week laten dekken. en zijn ze beide met 33 dagen uitgerekend.
vorig jaar had de mini een veulen en tolereerde ze niemand in de buurt dus heeft ze al die tijd alleen met haar veulen gestaan. nu denken we dat als we ze scheiden dat de mini dan de ander niet meer tolereerd en het is voor de andere het eerste veulen dus misschien wel fijn dat er een ervaren merrie bij is.

kunnen we deze gewoon samen laten? s'nachts staan ze op de box van 3,5 bij 3,5 en overdag tot s'avonds heel laat buiten in de wei.

hieronder foto van de merries:
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop op reacties

Donja

Re: 2 onafscheidelijke merries, dragend? samen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:08

Ik heb het wel een keer gehad dat een merrie die voor de eerste keer moest bevallen ontzettend onwennig werd toen ik haar scheidde van haar vriendin. Ik heb toen de andere merrie er gewoon bij gelaten en de onervaren merrie kalmeerde hierdoor en bracht zonder problemen haar veulen op de wereld. Als de stal ruim genoeg is zou het prima moeten kunnen, maar zorg wel dat je bij de bevalling bent, dat als de andere merrie te opdringerig wordt, je deze uit de stal kunt halen.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:10

Bij elkaar laten maar wel goed in de gaten houden. Dat als ze elkaar zat worden dat je in kunt grijpen ;)

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:19

dat dachten wij ook dat dit het beste is,
ze lopen als het weer mooi is tot laat buiten in het weitje voor de keuken
dus misschien worden de veulens wel buiten geboren.

we houden ze in de gaten uit elkaar halen kan dan altijd nog

bedankt voor jullie tips!!!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:40

heb je geen 2 boxen naast elkaar waar ze elkaar kunnen ruiken en zien? zo zijn ze ook samen ookal zitten ze naast elkaar in stallen. en kunnen ze ook veiliger bevallen.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:49

wij hebben hier wel stallen naast elkaar maar die tussenschotten zijn te hoog dan zien ze elkaar nooit en als we de mini nu gaan scheiden dan laat ze straks niemand meer toe. en voor de grote is het de eerste keer en die wordt waarschijnlijk helemaal panische als we die scheiden

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:52

Ik heb mijn 2 mini merries ook gewoon bij elkaar in gelaten, ging goed. Toen het veulen geboren was heb ik mijn ene mini wel even apart gezet omdat ze steeds het veulen wou afpakken van de merrie omdat ze zelf nog niet bevallen was.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:49

ja inderdaad we houden ze uiteraard in de gaten ze staan tot savonds laat in de wei voor de keuken dan kunnen we ze zien.

en sávonds komen ze op de deel in de stl met webcam, mocht het gebeuren dat 1 een veulen heeft en het gt goed dan laten we ze bij elkaar mocht de ene het veulen afpakken dan kunnen we ze altijd scheiden

wel bedankt voor jullie tips